RC review: Sága prokletých - Hon na čarodějnice

Název: Sága prokletých - Hon na čarodějnice
Autor: Margit Sandemo
Datum vydání: 2008
Počet stran: 296

Světově proslulá sága Prokletých! Druhá kniha této fascinující ságy líčí další osudy Silje a její rodiny stižené pradávnou kletbou. Zprvu poklidný život se náhle a dramaticky změní a všichni jsou opět na útěku. Hledání nového domova pro ty, kdo jsou stíháni světskými i církevními úřady, však vůbec není snadné. Ubrání se Silje a její rodina nástrahám inkvizice, pro kterou je i sebemenší jinakost záminkou pro mučení a zabíjení nevinných? Nechte se pohltit silným příběhem, který oběhl celý svět.
...

Ještě než jsem se na knihu vrhla, jsem si myslela, že to bude trochu nudnější než první díl, ale spletla jsem se. Možná to je i lepší než první díl. Vždy se tam objeví něco, co mě zaujme tak, že už knihu nedokážu odložit. A to je zajímavé, protože se jedná o historickou fikci a ta mě vždy zrovna nebaví, ale poslední dobou jí začínám přicházet na chuť.

Tentokrát se setkáváme s o čtyři roky starší Silje, jejím manželem, o šestnáct let starším Tengelem (kam se hrabe Rose a Dimitri: D) a jejich dětmi sedmiletou Sol, pětiletým Dagem a čtyřletou Liv. Společně stále žijí v údolí prokletých, kde se Silje začíná pomalu dusit. Údolí miluje, ale nelíbí se jí, že nucena tam žít. Poté, co Tengelova sestra z údolí odejde, se ho Silje snaží přesvědčit, aby také odešli, alespoň na nějaký čas. Jenže najít bezpečné místo, pro přežití je pro ně, jakožto prokleté, velmi těžké. Nakonec jsou však nuceni odejít na rychlo proti své vůli. Jinak by všichni přišli o život. Na útěku musí vydržet ukrutnou zimu, hlad a musí najít nové místo, kam by mohli složit hlavu. Silje je navíc znovu těhotná, takže je pro ni cesta o to těžší. Když Silje vidí, že celá její rodina trpí, rozhodne se zajít do města a najít baronku Charlotte Maiden, biologickou matku jejího syna Daga a požádat ji o pomoc.

Celkem velkou roli v tomto díle oproti prvnímu zastává Charlotte Maiden, bohatá, vysoce postavená baronka. Konečně se pořádně projevily její city a rozhodla se Silje a její rodině, tedy hlavně Dagovi, svému biologickému synovi. Štědrost Charlotte a její matky baronky je až taková, že svěří Silje a Tengelovi celý velký statek. Nyní mohou začít znovu.¨

Silje pod mužským pseudonymem maluje a vytváří tapety, Tengel pracuje jako doktor. Díky jeho léčivým schopnostem si ho oblíbí jak chudí tak i bohatí, říkají mu doktor ďábel a je velice žádaný a Charlotte učí všechny děti.

V polovině knihy se nečekaně ocitáme o pár let později a sleduje spíše osudy čtyř dětí čtrnáctileté Sol, dvanáctiletého Daga, jedenáctileté nebo dvanáctileté Liv a sedmiletého Areho, než samotné Silje a Tengela. Skok do budoucnosti jsem docela uvítala, jelikož by se to jinak docela vleklo.

Tento příběh mám moc ráda už jen z toho důvodu, že ať se v knize stane cokoliv, vždy se to nějak vyřeší a skončí dobře. Zároveň obsahuje plno poměrně nereálných prvků. Třeba vztah Tengela a Silje. Na tu dobu to je naprosto netypický pár, který se k sobě chová podle společnosti docela nezvykle. Jak je v knize zmiňováno, tehdy měl muž nad ženou prakticky všechnu moc. Je třeba zvláštní, že tehdejší ženy nesměli tvořit – třeba malovat, protože to prý uměli pouze muži. A právě vztah mezi Silje a Tengelem se v tomhle všem vymyká normálu. Velice se milují, i po těch čtyřech letech pořád stejně, respektují se, v manželství zastávají oba naprosto stejnou roli, což je na tu dobu opravdu nezvyklé a Silje má svojí hlavu a na společnost nijak nehledí. V druhé polovině knihy jsem si moc oblíbila Sol, které uvnitř stále bojuje mezi svým dobrým já a horším já, jelikož má v sobě, jakožto jedna z prokletých, hodně magie a chvílemi se jí nechává unést. A pro Tengela je těžké jí před sebou samotnou ochránit, jelikož jí magie velice láká.

Kniha je napsaná moc poutavě a i přes to, že byla tato série napsaná před skoro 30 lety a myslím, že bude bavit lidi nadále. Tahle série patří mezi mé nejoblíbenější.