RC Review: Lovkyně snů - Procitnutí

Název: Lovkyně snů - Procitnutí
Autor: Lisa McMann
Datum vydání: 10. října 2011
Počet stran: 232
Nakladatelství: FRAGMENT

Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...
...

Tato kniha mně svou povedenou obálkou a zajímavou anotací lákala už v době, kdy jsem jí jen viděla na stránkách Fragmentu v sekci za 30 dní vychází. Moc jsem se na ni těšila a zajímalo mě, jaká bude, protože jsem ještě nikdy nečetla knihu s takovýmto námětem. Teď, když mám knihu za sebou, musím říct, že se mi opravdu líbila, byla netypická, originální, místy napínavá a netradičně psaná. Celkově mě kniha dostala a další díly budu netrpělivě očekávat.

Janie se od svých osmi let propadá do snů okolních lidí. Jakmile někdo v jejím okolí usne, nemá šanci tomu utéct. Janie se svou matkou alkoholičkou žije z dávek a jelikož její matka o práci ani nezavadí, musí Janie pracovat v pečovatelském domě, aby si vydělala alespoň nějaké peníze na vysokou školu. Janie nemá moc přátel, prakticky má jen jednu nejlepší kamarádku Carrie. Kniha popisuje její život od dob, kdy byla malá až po dobu, kdy jí je sedmnáct a je ve třetím ročníku střední školy.

Opravdových oříškem bylo pro mne se na začátku do příběhu dostat. Zaprvé, co se týče stylu psaní a za druhé, na prvních asi deseti stránkách skáčeme z jedné události do druhé, z jednoho roku do jiného. Chápu, že nás chtěla autorka seznámit se životem Janie, ale tohle bylo strašné hop sem, hop tam.

Celkově příběh působí moc zajímavě a originálně. Upřímně, není moc knih, ve kterých hlavní hrdinka skáče do snů jiných lidí. Bylo to takové příjemné odreagování od všech těch upírů a vlkodlaků nebo čarodějnic, ocitáme se totiž ve světě bez žádných nadpřirozených bytostí.

Zajímavé je, že kniha není členěná na kapitoly, ale na časové úseky, často i po minutách.

Hlavní postava Janie mi byla sympatická i když v některých chvílích jsem jí nijak zvlášť nevěřila. Zajímavé bylo, že žije s matkou alkoholičkou, která se o nic nestará a vlastně ani o ní, ale Janie se nikdy nezmiňovala, že by musela jít zaplatit nájem, jít nakoupit, pořádně uklidit, jít vyprat nebo podobně, nebo třeba, že se nesnažila všechny lahve s alkoholem odstranit, aby její matka neměla co pít. Janie se spíš od tohoto všeho distancovala, trávila čas se svou kamarádku, v práci v pečovatelském domě, ve škole nebo s Cabelem.

A jsme u Cabela. Promiňte, ale velkou část knihy mi jeho jméno připadalo (no vlastně stále připadá) komické. Pořád si představuju kabel. :D No, s Cabelem Janie chodí na velkou většinu předmětů ve škole. Spřátelili se na začátku nového školního roku, kdy Cabel prošel velkou proměnou, co se týče vzhledu. Cabel je vlastně jedinou osobou, která o jejím „daru“ ví a za začátku je z toho celý vykolejený.

Tahle dvojka se mi prostě spolu líbí, jen mi občas prostě nesedělo, jak se neustále spolu nebavili, pak zase ano, pak se Janie naštvala a tak ho ignorovala a takhle pořád do kolečka. Chvílemi to bylo už docela nudné. Osobně jsem si už od začátku říkala, že k sobě poměrně sedí, ale přijde mi, že autorka jejich vztah až tak pořádně nepropracovala. Když člověk postupně všemu přichází na kloub, tak si uvědomuje jak silná osobnost vlastně Cabel je.

Jen jedna věc mi v téhle knize vyloženě nesedla a to byly ty různé sexuální narážky a někdy i sny. Tohle se mi v knize opravdu nelíbilo. Nevím proč, ale nesedlo to k tomu. Autorka asi nechtěla vytvořit knihu pro mladší čtenáře okolo 13 – 14 let a tak tam šoupla i tyhle momenty. Normálně mi v knihách tohle vůbec nevadí, naopak někdy to knihu zpestří (:D), ale k téhle ani ne.

Co se týče závěru knihy, tak ten byl podle mě dobře udělaný. Konečně si Janie vlastně uvědomila, že i toto její malé „prokletí“ může být k něčemu užitečné.

Za recenzní výtisk této knihy velice děkuji nakladatelství FRAGMENT!