Review: Prokletý maturiťák

Název: Prokletý Maturiťák
Autor: Meg Cabot, Kim Harrison, Lauren Myracle, Michelle Jaffe, Stephenie Meyer
Datum vydání: 19. září 2011
Počet stran: 208

Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a vymyslet parádní účes. A nakonec je nutné sehnat to, s čím je obvykle největší problém – správného kluka. Ono totiž nejde být hvězdou plesu, když má člověk vedle sebe toho největšího losera z celé školy! Ne, na tak důležitou událost, jako je maturiťák, je nutné si obstarat přinejmenším slušný doprovod. Ten kluk nemusí být nutně nejkrásnější, ale měl by být aspoň zajímavý a zábavný. A pochopitelně se vám musí vyrovnat vlastnostmi a schopnostmi, abyste vytvořili správný pár – protože o to přece jde, že ano? To poslední platí zejména pro případ, že máte nadpřirozené schopnosti jako Mary. Nebo když toužíte po někom, kdo vás pořád tak nějak přehlíží, a proto si musíte pomoci kouzly. Nikdo nechce dopadnout jako Madison, která zvolila špatně, zaplatila za to životem a teď se snaží uniknout temné magii svého tanečníka… Zkrátka a dobře, najít správného partnera je démonicky těžké, ale naprosto nezbytné, protože v opačném případě vás čeká… prokletý maturiťák! Svými povídkami do tohoto souboru přispěli krom Stephenie Meyer tito autoři: Meg Cabot, Kim Harrison, Jaffe Michele a Lauren Myracle.
...

Tuhle knihu jsem měla ve hledáčku už delší domu, ale když jsem se dozvěděla, že bude i její český překlad, tak jsem se si řekla, že na něj počkám. Rozhodně to stálo za to. Sice jsem byla docela hodně zklamaná z finální podoby obálky, ale co se dá dělat, jde přece hlavně o obsah. Když to tak celkově shrnu, tak byla kniha relativně dobrá. Sice mě nebavily všechny povídky, ale vleká většina ano a ty opravdu stály za to. Často jsem si na konci těchto povídek sama pro sebe stěžovala na to, že jsou ty povídky tak krátké, protože by si rozhodně zasloužily prodloužit. Tak a teď k jednotlivým povídkám.

Meg Cabot – Likvidátorčina dcera
Marry je dcera likvidátorky a jejím úkolem je zabíjet všechny možné nadpřirozené bytosti. V tuhle chvíli právě upíry. Marry se už dlouho snaží dostat k Drákulovi, který proměnil její matku a zabít ho. To se jí ale nedaří, ale když zjistí, že její kamarádku „zhypnotizovat“ jeho syn, vidí v něm šanci, jak Drákulu vylákat na Manhattan. Ale jen pokud se jí povede Sebastiana, jeho syna na plese zabít.

Tak tahle povídka se mi poměrně líbila. Byla příjemně napsaná, postavy sympatické, ale celkově byla hrozně uspěchaná. Chápu, že Meg tady neměla moc prostoru, ale i tak si myslím, že jí mohla trochu prodloužit.  Námět povídky je celkově super, ale Drákula mi k tomu fakt nesedí. Za co mísím dát ale palec nahoru je Adam. Adam trochu pomáhá Marry v její misi a vlastně i díky němu se jí to i celé povede. Jinak bylo trochu nereálné, že se Adam během jednoho dne se do Marry zamiluje a to jí předtím znal jen od vidění. Opravdu moc uspěchané.

Lauren Myracle – Kytička na ruku
Franke, Jun Sun a Will, tři nejlepší přátelé se pár týdnů před školním plesem vydávají k věštkyni madam Zanzibarové. Frankie totiž chce, aby jí Will, který se k ničemu zatím nemá, pozval na ples. Frankie je pro to ochotná udělat cokoliv, ale neví, jak to vše může nakonec skončit.

WOW, mnohem lepší než povídka od Meg. Při čtení jsem měla občas i husí kůži, hlavně ke konci. Frankie mi připadala docela zabedněná a dost umíněná. Prostě chtěla, aby jí Will pozval na ples a nekoukala na to, jaké by to mohlo mít následky. Od začátku bylo jasné, že by jí Will na ten ples určitě pozval, ale ona musela mít vše hned. Ani když viděla, co se kvůli ní stalo, tak chtěla opět použít kouzlo, aby vše napravila, ale zase nekoukala na to, co z toho může být. Prostě zabedněná. Will nebyl oproti Frankie z plesu tak odvařený. Asi proto, že byl docela stydlivý a do pozvání se moc nehrnul. A Jun Sun nijakou velkou roli v povídce neměla, spíš vytvářela takové pozadí. Lauren povídku napsala opravdu dobře a chytlavě a já bych opravdu nechtěla zažít to, co se tam děje.

Kim Harrison – Madison Averyová a smrťák
Madison Avery (NE AveryOVÁ!!) se na svém maturitním plese, na který zjistila, že šla s klukem, který k tomu byl donucen, se seznámí s neznámým okouzlujícím výměnným studentem. Madison vůbec nebere v potaz to, že oného kluka vůbec nezná a nechá se jím odvést domu. To ještě neví, že domu ani pořádně živá nedojede.

Bravo. Nejlepší povídka z celé knihy. Skvělý námět, ještě skvěleji napsaný příběh, který snad všechny osloví. Povídka mě zaujala od samého začátku tím, že se výrazně liší a vyniká. Je originální a chytlavá. Madison mě i přes svou zabedněnost (poslední dobou tuhle vlastnost přivlastňuji snad ke každé postavě) a přehnanou důvěřivost dostala. Obzvlášť se mi líbila spíše až poté, co se jí stalo, to co se jí stalo (nebudu Vám tu až tak spoilerovat), poté dostal celý děj patřičnou šťávu. Obdivuji to, že si autorka vzala na paškál úplně jiné téma než upíři a jiné kreatury a vymyslela něco originálnějšího, jako jsou smrťácí a průvodci na cestě na druhou stranu, no nebo jak to mám nazvat. Jednoduše super.

Michelle Jeffe – Přísně tajné
Miranda, často přirovnávána k Wonder Woman, oplývá nadpřirozenými schopnostmi a překažení loupeže nebo záchrana člověka na semaforu před blížícím se autem. Mimo to a navštěvování soukromé školy pracuje jako řidička. Osudným okamžikem se stane to, když zachrání/unese čtrnáctiletou Sibby, z domu, kam jí před tím přivezla z letiště. Společně tak tráví celé odpoledne a utíkají před zahradníkem (policistou: D) a jeho bandou.

Tohle se četlo úplně samo. Celý příběh je napsán poutavě a zajímavě a než jsem se nadála byla jsem na konci. Tohle je jedna ze dvou povídek, u kterých bych i uvítala následovné pokračování. Autorka napsala opravdu poutavou, vtipnou a nepřehnanou povídku, u které jsem nemusela koulet očima jako třeba u povídky od Steph Meyer. Obě hlavní hrdinky Miranda a Sibby jsou moc sympatické postavy, se kterými se čtenář při čtení i zasměje, což je jen dobře. Hlavně mě moc zaujalo to, kdo vlastně Sibby je zač. Sice to v povídce bylo jen naznačeno, ale rozhodně to je zajímavý fakt. Podle mně je tato povídka jednou nejzajímavějších a nejlepších z celé sbírky.

Stephenie Meyer – Peklo na zemi
Sheba, stoosmdesátišestiletá démonka nenávisti, uvězněna v lidském těle musí na střední škole vysávat z lidských životů štěstí a přinášet jen nenávist. Během školního plesu komplikuje vše, jak se jen dá a hlavně vztahy mezi páry. Jediné čemu se vyhýbají, jako čert kříže jsou andělé. Ty totiž dokáží jejich cíl překazit. Když se ale na plese setká s polovičním andělem, kterého nedokáže vycítit, se začne chovat tak, jak nechce a začne andělovi podléhat. A to by opravdu neměla.

Tak tohle opravdu ne! Myslela jsem si, že bude kniha zakončena nějakou suprovou povídkou, ale spletla jsem se. Myslím, že jí Steph chytla za špatný konec a napsala naprosto nezáživnou a nepřehlednou povídku. Časté skákání mezi postavami, které vyprávěly děj, bylo vyčerpávající, jelikož jsem stále nevěděla, kdo aktuálně děj vypráví. Navíc mě vůbec nebavila a já její čtení už jen přetrpěla kvůli tomu, že jsem byla na konci. Zase musím uznat, že nápad na povídku byl originální, jen prostě ne zrovna dobře napsaný. Myslím, že kdyby toto téma zpracovala například Kim Harrison nebo Michelle Jeffe, výsledek by dopadl výrazně lepe. Ale zase musím lehce uznat, že konec byl o něco lepší. Vzkaz pro Stephenie: Drž se prosím raději svých třpytivých upírů.