RC review: Percy Jackson - Zloděj Blesku

Název: Percy Jackson - Zloděj blesku
Autor: Rick Riordan
Datum vydání: Září 2009
Počet stran: 400

Jmenuji se Percy Jackson. Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu. Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr. Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia. Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi? Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!
...

S Percym Jacksonem se život nikdy nijak nemazlil. Za svůj dosavadní život vystřídal nemalý počet škol, ze kterých ho kvůli jeho hyperaktivitě a následným problémů vyhodili, žít musel s opilcem Gabem, manželem jeho matky s počtem přátel to u něj nebylo nikdy dobré. Svého otce nikdy nepoznal, ale nedá se říct, že by mu to vadilo. Ani učitelé ho nemají vůbec v lásce, pokud nepočítáme Pana Brunnera, učitele latiny, a o tom se sám přesvědčí ve chvíli, kdy se ho pokusí zabít učitelka matematiky paní Doddsová. Prakticky během jedné chvíle je Percy zasvěcen do světa, do kterého náležitě patří, do světa bohů.

Rick Riordan vytvořil opravdu velice originální a zábavný příběh smíchaný se současným životem v New Yorku a L. A. a světem bájných bohů. Za začátku jsem se této kombinace lehce obávala, ale nakonec jsem byla velmi mile překvapena. Tyto dva světy byly vážně skvěle zkombinované, až to vytvářelo opravdu povedený příběh, od kterého nebylo lehké se odpoutat. Kniha se četla jedním dechem a myslím, že tomu i napomáhalo poměrně velké písmo, které mám mnohem raději, než minipísmo, při kterém neustále omylem přeskakuji řádky. Palec nahoru dávám také za názvy kapitol, ty mě ihned, co jsem poprvé otevřela knihu, pobavily. Styl psaní a také český překlad byl velmi vydařený a chytlavý.

Na to, že je Percymu jen pouhých dvanáct let, se chová již poměrně vyspělejší, což mám radši, než číst knihu, jejíž hlavním hrdinou je nějaké ‚děcko‘. Percyho nejde jinak než si oblíbit, protože tenhle kluk je prostě skvělý, spravedlivý a vtipný. Líbilo se mi jeho jednání, jeho pohled na věc a také jeho vyjadřování. Někdy jsem se totiž musela vážně smát. I Grovera a Anabeth jsem si oblíbila. S percym tvořili, i přesto, že jsou všichni tři naprosto rozdílní, perfektní trojku. Za zmínku stojí také pan D. – u něj jsem se smála vždy, když promluvil, jinak to ani nešlo.

Co bylo naprosto skvělé, tedy alespoň podle mě, byly všechny lokace v knize. Ať už tábor polokrevných, ulice New Yorku nebo Los Angeles. Já, jakožto velký milovník celé Ameriky, jsem byla jako v sedmém nebi. Sice bylo docela vtipné, že vchod do ‚pekla‘ byl v Los Angeles a vchod na Olymp v Empire state building, ale na druhou stranu originální a zajímavé.

Jedinou mojí chybou bylo pravděpodobně to, že jsem viděla film dříve, než jsem četla knihu. Film se mi velice líbí, ale při čtení jsme pociťovala, že jsem se připravila o překvapení. Velkou většinu děje jsem věděla dopředu a scény, které pro mne, jakožto čtenáře, měly být velice překvapující, byly naprosto normální. Zase ale musím uznat, že udělali film, velice podobný knize. Jen pár informací bylo pozměněno, ale hlavní kontext zůstal nepozměněn.

Knihu jsem si celou moc užila. Percyho příběh byl skvěle podaný a brilantně vymyšlený. Již teď se těším na další následující díly, které jsou jistojistě stejně nebo i více skvělé než tento.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji nakladatelství Fragment.