RC review: Zlodějka duší

Název: Zlodějka duší, Paranormálové
Autor: Kiersten White
Datum vydání: Listopad 2011
Počet stran: 352
Nakladatelství: Fortuna Libri

Hrdinka románu Evie má velice zvláštní povolání: pracuje v Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů. Běžně se vídá s upíry a vlkodlaky, její nejlepší přítelkyně patří mezi mořské panny a nová láska je vodouch – paranormál, který na sebe dokáže brát nejrůznější podoby. Nic na paranormálních tvorech ji nemůže překvapit a zaskočit. Paranormálové jí vlastně připadají normální a agentura jí nahrazuje rodinu, o kterou přišla. Trochu jí vadí, že je ochuzena o běžné radosti svých vrstevníků, ale vede vcelku spokojený život. To se však má brzy změnit. Paranormálové začínají z neznámých důvodů umírat a kolem Evie se začínají dít podivné věci. Potom se na scéně objeví Zlodějka duší a Evie jde o život…

...

Sedmnáctiletá Evie by si tolik přála být jako ostatní náctiletí – chodit do školy, vyrážet s partou ven, mít svou vlastní školní uzamykatelnou skříňku jít na rande nebo jít na školní ples – takové, pro nás obyčejné věci, by z jejího dosavadního života udělali naprosto nový. Jenže Evie již od svého narození putovala z jedné náhradní rodiny do druhé, dokud ji v osmi letech neobjevila MAZP neboli Mezinárodní Organizace pro Zadržování Paranormálů.  Od té doby žije uzavřená ve středisku ve svém apartmánu a několikrát do týdne vyráží do práce. Její práce spočívá jen v jednom – zadržování paranormálů – především upírů a vlkodlaků a reální život vidí jen skrze televizní seriál.

Evie má velice zajímavý charakter. Je milá, přátelská a starostlivá. Na svůj nízký věk si toho prožila už hodně a nikdy neměla pravou a milující rodinu, která jí podle mně velice scházela i když to moc najevo nedává. Navíc ji ze života dělá lehce peklo „vílák“, u kterého se zdá, že chce Evie získat pro sebe a udělal by pro to cokoliv, a pak zjišťujeme, že je jeho záměr ještě horší. Na první pohled působí vyrovnaně, sebejistě a dospěle, ale uvnitř je to jen obyčejná sedmnáctiletá dívčina toužící po vlastním životě, neřízeným nikým jiným než jen sebou samotnou. Díky její schopnosti, kterou Vám samozřejmě nebudu prozrazovat, se stala důležitou postavou pro MAZP a jednou, z nejlepších zadržovatelek paranormálů. A i přesto, že se ve své práci za ta léta moc dobře vyzná, působí pracovitě a je perfektně vycvičena, má pocit, že je hluboko uvnitř schází a právě tento pocit u ní pomalu začíná sílit od doby, kdy je v středisku vězněn jeden paranormál – Lease.

Lease se do střediska vloupal a ihned byl zajat a dát do takového jejich vězení. Jeho jediným přítelem se stává právě Evie, která ho začne pravidelně navštěvovat. Postupem času zjišťuje něco o jeho životě a začíná mít Lease svých způsobem i ráda. Jejich vztah-nevztah se mi moc líbil. Nejdříve mezi nimi panovala klasická předpovídatelná nedůvěřivost, ale každým dnem, kdy spolu alespoň chvíli trávili, se vztah mezi Leasem a Evie měnil na přátelství a poté na i na něco více. Velice si rozuměli a měli stejný smysl pro humor. Myslím si, že mohu pravdě říci, že se jedná o jeden z nejlepších a nejpropracovanějších vztahu z knih, které jsem za letošní rok přečetla.

Hlavní zápletka je ale opravdu dobře vymyšlená a promyšlená. Během čtení se mi nestalo, že bych si něco dopředu tipla a ono se to poté opravdu stalo. I když jsem přemýšlela, co se asi stane v dalších kapitolách, nikdy jsem to neodkázala zjistit. Vždy mě tam překvapilo něco nového, co jsem opravdu nečekala a právě z toho jsem byla vážně nadšená. Moc se mi líbí, jak se děj v průběhu knihy dramatizuje a dramatizuje a to kam se děj vůbec ubírá, bylo také skvělé. Bylo vidět, že autorka věděla přesně co a o čem chce psát. Na začátku si říkáme, že půjde asi o docela milý příběh dívky chytající nadpřirozené bytosti, ale ke konci knihy už nestíháme ani dýchat ani mrknout. Co opravdu miluju, je když čtu a v mysli mi samy od sebe automaticky vyskakují jednotlivé scény, které čtu, to mi pak pomáhá se lépe do právě čteného příběhu dostat, což v tomto případě nebyl žádný problém.

Jak jsem již řekla, příběh se mi moc líbil, byl promyšlený, originální, zábavný a chytlavý. Toho, kdo má rád nějakou tu akci, vtip a romanci, si určitě přijde na své, protože tahle kniha je vážně skvělá. Styl psaní nestojí vůbec za zmínku, protože byl také skvělý. Jen mi místy vadil překlad. V celé knize jsem totiž napočítala necelých 10 chyb. Nejedná se o žádné velké chyby jako třeba v gramatice nebo tak, spíše jen místy vynechané písmenko, jiné písmenko, několikrát zapomenutá uvozovka nebo Y namísto španělského Yo. Samozřejmě, že se z toho svět nezboří, chybičky se vloudit mohou vždy a do všeho, ale když jsem už narážela na několikátou chybu, tak mě to i trochu odvádělo od děje, protože jsem si říkala „juj, další chybička a kde že jsem to skončila?“

Nicméně je tato kniha jedním slovem - impozantní! Impozantní, impozantní, impozantní!! A to ani nezmiňuji obálku knihy. První díl Paranormálů – zlodějka duší, překonal všechna moje očekávání a v mém žebříčku oblíbenosti se dostala hodně vysoko.

Za recenzní výtisk knihy Zlodějka duší série Paranormálové vděčím a nesmírně děkuji nakladatelství (s krásným jménem) Fortuna Libri. Děkuji.