Review: Báječný svět shopaholíků

Název: Báječný svět shopaholíků
Autor: Sophie Kinsella
Datum vydání: Září 2008
Počet stran: 280
Nakladatelství: NOXI

ALKOHOLIK nemůže žít bez pití, WORKOHOLIK bez práce a SHOPAHOLIK bez nákupů! Rebecca Bloomwoodová, mile praštěná hrdinka této knihy, je přímo živoucím důkazem shopaholika. Radí lidem, jak nakládat s penězi, ale sama vězí po uších v dluzích. Nedělá totiž nic jiného, než vášnivě nakupuje. Pracuje jako redaktorka v nepříliš známých novinách zaměřených - ta ironie! - na spoření, investování a vůbec rozumné nakládání s financemi. Pokud ale Rebecca něco zoufale neovládá, pak je to právě hospodaření s penězi. Nemůže sedět v kanceláři, aniž by přitom nemyslela na nákupy, nemůže jít po ulici, aby nevešla do obchodu, a nemůže do něho vstoupit, aby něco nekoupila. A protože se jí nadevše líbí pěkné věci a prahne po oblečení světových značek, není divu, že její úvěry a dluhy rostou do nebe a poštovní schránka přetéká stále výhrůžnějšími upomínkami. Začarovaný kruh lží a beznaděje, z něhož zdánlivě není úniku, se rozšiřuje. Nakonec pomůže nečekaná náhoda. Stačí jeden článek v celostátních novinách, jedno šokující pozvání do televize a jeden nepřítel, z něhož se náhle vyklube nejlepší přítel. Vlastně "přítel" možná není to nejlepší slovo… Když totiž dotyčný gentleman konečně pozve Rebeku na večeři, oba zjistí, že čistě náhodou…

Autorku Sophii Kinsella mám moc ráda a to jsem od ní tolik knih ještě nečetla (vlastně jen 2).  Moc se mi líbí její styl psaní, který je ideální na to, abyste si v klidu o víkendu lehli s knihou a čajem/kávou na gauč a nerušeně četli. Sophie píše velice poutavě a lehce, takže její knihy nevyžaduji zapojení všech smyslů a dávání věcí do souvislosti. Jednoduše jen knihu čtete. U jejích knih se pobavíte, někdy pobrečíte (to se mi ještě nestalo) a prostě si knihu užijete.

Na knihu báječný svět shopaholíků jsem se chystala už… no fakt hodně dlouho, ale vždy jsem byla líná si ji jít koupit. Nejdřív jsem si říkala, proč ji vůbec číst, když jsem viděla film, který je mimochodem opravdu skvělý. Jenže mi ve mně pořád něco říkalo, ať knihu zkusím a když jsem ji pak viděla na bux.cz ve slevě myslím, že za 69 Kč, už putovala do košíků.

Hlavní hrdinka Rebecca Bloomwood není zrovna zářným příkladem spořivé ženy. To opravdu ne. Jestliže má v ruce peníze nebo kreditku, dlouho (více než jeden den) jí nezůstanou. Navíc pracuje v novinách zadívajících se financemi, pro které píše články typu jak nejlépe spořit. Paradox? To ano.

Předem se omlouvám, ale jsem zvyklá knihy srovnávat s filmy a seriály. V tomto případě jsem film viděla dříve, než četla knihu. Obvykle se říká, že je kniha mnohem lepší než film, ale v tomto případě to není pravda. Díky tomu, že byl námět filmu částečně pozměněný, byl film skvělý.

Knižní Rebecca mi totiž poměrně často připadala nudná a bez šťávy. Vůbec nebyla filmové Rebecce kromě jména podobná. Filmová Rebecca byla totiž pravou shopaholičkou a obchody s módou ji přitahovaly jako ten nejsilnější magnet na světě, zato knižní Rebecca utrácela spíše za časopisy, kávu, věci obvyklé potřeby nebo třeba kuchyňské nádobí. Cokoliv co aktuálně potřebovala, nebo k čemu jí prodavačky přemluvily, si koupila. Až v klidu doma si vlastně uvědomila, že ty věci ani nepotřebuje.

Kapitolou samou o sobě je její vztah s bohatým Lukem, u kterého už nevím ani co měl za práci. Bylo vidět, že je v její blízkosti velice rád a že si dokonce opravdu rozumí, ale velká urážlivost Rebeccy, byla problémem v jejich vztahu. Chápu fakt, proč se na něj tolik naštvala, ale prostě mi to připadalo trochu (dost) přehnané. Postupem času si, ale k sobě pomalu začínali nacházet cestu, díky čemuž mě kniha začala aspoň trochu bavit. Při čtení jsem stále viděla toho filmového Luka v podání Hugha Dancyho. On je prostě hrozný sympaťák!

Kniha je ale mile napsaná, obsah zajímavý, i když chvílemi až nudný, ale hlavně vtipný (místy). Pro všechny, kteří si chtějí odpočinout od těch všech upírů a čarodějnic, je tato kniha skvělou volbou. Čtení Vám hlavně moc dlouho nezabere. Já osobně asi (určitě) zůstanu hlavně fanynkou filmu, ale dalším dílům této série se bránit nebudu, náhodou se budu na ně těšit (až se mi dostanou do ruky).