RC review: Křídla

Název: Křídla
Autor: Aprilynne Pike
Datum vydání: 14. 11. 2011
Počet stran: 304
Nakladatelství: Fortuna Libri

Aprilynne Pikeová nadchla svým debutem i slavnou autorku ságy Stmívání Stephenii Meyerovou. Není divu, příběh – originální fantasy s přídechem thrilleru a horroru, ale i s prvky love story – o dívce se zvláštním jménem Laurel se čte doslova jedním dechem. Patnáctiletá hrdinka jde poprvé do školy (předtím ji učila matka) a snaží se přizpůsobit novému prostředí. Brzy najde přítele, který jí podá pomocnou ruku. David se nemusí přemáhat, nová spolužačka je nesmírně krásná, jemná a milá dívka. Vypadá jako víla, říká si David, ale to ještě netuší, že není daleko od pravdy a že jej po boku Laurel čekají pěkně horké chvíle. Bytosti z jiného světa se dostávají mezi lidi a začíná boj na život a na smrt…

...

Laurel se vždy výrazně lišila od ostatních, ať už svým dokonalým vhledem nebo třeba podivnými stravovacími návyky. Navíc nikdy za svých patnáct let nevkročila do opravdové školy, jelikož ji celou dobu učila doma její matka. To se ale mění ve chvíli, kdy se její rodiče rozhodnou prodat svůj starý pozemek a přestěhovat se do menšího městečka a ještě menšího domu. Její asimilaci v novém domově, ale překazí, zjištěn, že se Laurel na zádech objevila záhadná stále se zvětšující bulka. Laurel společně se svým novým dobrým kamarádem Davidem, nadšeným biologem, se teď musí vypořádat nejen s novou školou a novým prostředím, ale i s ještě závažnějším faktem, který před ní staví otázku: Je Laurel vůbec člověk? A odkud vlastně pochází?

Po této knize jsem pokukovala už delší dobu. Po pravdě dlouhou dobu. Měla jsem ji doma v angličtině, ale kvůli mojí lenosti jsem ji raději dala do giveaway, aby udělala někomu jiného radost. Pro koupi anglické verze mě přemluvilo doporučení od samotné Stephenie Meyer na obalu. Když jsem pak náhodně narazila na zprávu, že již existuje český překlad, byla jsem velice nadšená. U křídel mě zaujala jak zajímavá a pěkně provedena obálka, která je navíc ponechána v originální podobě, tak i anotace, u které jsem si říkala, že to bude jistě pěkná kniha. S nadšením jsem se tedy co nejrychleji vrhla na čtení a byla velmi mile překvapena, jak se kniha dobře, lehce a rychle čte.

Jak jsem již psala, Křídla se velice dobře četla. Líbilo se mi, jak byla kniha psaná s lehkostí a i to, jak se rychle četla. Polovina knihy mi trvala přečíst pouhou hodinu, takže to už mluví samo za sebe. Za co jsem byla velmi vděčná bylo to, že se tam neobjevovala žádná slovní spojení a výrazy, která by mi nesedla a případně kazila požitek ze čtení, až na výraz maminka, protože já bych nedokázala věně říkat maminka. J

Co je u mě stále nerozhodné je to, jestli se mi příběh vlastně líbil. Technicky vzato se mi líbil svou ojedinělostí, originalitou, propracovanosti a čtivosti, ale na druhou stranu to byla taková až moc nereálná pohádka. Místy jsem se musela dokonce i smát, protože některé scény a také fakta, například ten, že je Laurel prakticky kytka, které roste ze zad květ, byla vážně absurdní. Nicméně je to dobrý příběh, který podle mě dokáže zaujmout jak mladší čtenáře, tak i ty starší….. Ale ano, líbil se mi. Není to zrovna kniha, která by vás svou napínavostí nepustila ani na krok, ale na příjemné strávení volného odpoledne je ideální.

Dle mého názoru Laurel brala vše nové, co zjistila poměrně v klidu. Samozřejmě, že ne naprosto v klidu, ale kdyby mě začaly ze zad vyrůstat okvětní listy a kdybych zjistila, že jsem víla – v podestě kytka, tak bych to asi za jeden den nevstřebala a docela dlouho jančila. Zároveň i David, bral vše tak, jako kdyby to neviděl poprvé. Tohle zmiňuji snad u každé recenze na jakoukoliv knihu, ale připadá mi takové umělé, když se postavy se svými osudy až moc rychle srovnávají.

Možná si teď proti sobě postavím příznivce Taminiho – jednoho z rad florů, ale já ho nemůžu ani vystát. V knize mi byl velmi nesympatická a v duchu jsem doufala, že Laurel nakonec zůstane s Davidem, který je takový roztomilý pravý kamarád/ přítel a který by k vám přijel klidně o půlnoci, kdybyste poprosili. Jen jsem si ho ale nedokázala ve své hlavě představit, což se mi jen tak nestává.

Co se týče mého názoru po přečtení, hodnotila bych knihu něco okolo sedmdesáti procent, něco mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Řeknu Vám, že u téhle knihy je vážně těžké se rozhodnout, co se týče hodnocení.

Docela mě zajímá, jestli druhý díl s podnázvem kouzla, bude alespoň o něco lepší než tento. :)

Za recenzní výtisk této knihy velice děkuji nakladatelství Fortuna Libri