Review: Glimmerglass

Autor: Jenna Black
Datum vydání (EN): 25 května 2010
Počet stran: 294
Nakladatelství: St. Martin's Griffin
Jazyk: Anglický

Překlad anotace

Dana Hathaway o tom ještě neví, ale je ve velkém průšvihu. Když se její matka alkoholička ukáže na jejím školním recitálu, rozhodne se Dana utéct a najít svého tajemného otce v Avalonu, v jediném místě na zemi, kde obyčejný svět protíná s tím magickým. Ale od chvíle, kdy Dana vkročí do Avalonu, je vše špatně Ukazuje se, že není jen obyčejná dospívající dívka, ale Faeriewalker, vzácná osoba, která dokáže cestovat mezi oběma světy (jak tím lidským, tak i tím magickým, poznámka k překladu) a jediná, kdo dokáže přivést magii do lidského světa a technologii do světa magického.

Dana se zamotává do bezohledné nadpřirozené politiky. Někdo se jí snaží zabít a zdá se že každý od ní něco chce, také ale od jejích nově nalezených přátel a rodiny a Ethana, sexy vílího kluka, u kterého Dana nemůže mít nikdy šanci ... až do chvíle, kdy ji mít bude. Polapena mezi dvěma světy si Dana není jistá, komu věřit může a komu ne, nemluvě o faktu, jestli její život bude ještě někdy takový, jaký býval.
...

Dana Hatwayová v životě jen samé starosti. I přesto, že by nejraději byla plno přátel a žila svůj život naplno stejně jako její vrstevníci, není ji to dopřáno. Neustálé stěhování a věčně opilá matka ji vše stěžuje. Kvůli ní z Dany mají takový „boxovací pytel“, když si ale už konečně přátelé najde, má před sebou další stěhování. V den, kdy se její matka objeví zcela opilá na Daniném školním recitálu, rozhodně se Dana najít svého biologického otce, kterého nikdy v životě nepotkala, žijícího v městě jménem Avalon. Jenže nakonec se ukáže být tento krok tím ne zrovna nejlepším.

Na začátek Vám trochu přiblížím Avalon. Avalon je město nacházející se v Anglii. Není to ale jen tak obyčejné město. Je to jediné město na světě, které je zároveň průchodem do „kouzelného světa“. Funguje jako taková malá republika ve státě, něco jako Vatikán. V Avalonu jakožto spojovém bodu lidského světa a kouzelného světa také funguje magie. Avalon je bydlištěm jak obyčejných lidí, tak i lidí s magickou mocí, ale nemohou nikdy opustit Avalon - ti jsou rozděleni na dva druhy (něco jako morojové a dhampírové z VA), promiňte, že to nepřeložím, ale nevím, jak by to bylo správně, na Seelie a Unseelie, prostě dva druhy magických bytostí. A právě Danin otec je jeden v nejvýše postavených z rady Seelií.

Ještě před čtením jsem si představovala, že Dana nebude o svém otci a o Avalonu až na jméno nic vědět a že vše, co se dozví, pro ni bude překvapující novinkou, ale ona o všem věděla. Věděla co Avalon za město a to podle mě knize trochu ubralo na mystičnosti. Vždy je zajímavé, když čtenář společně s hlavní postavou nic netuší a společně se vše dozvídají. Autorka tedy čtenáře připravila o ten moment překvapení typu „Cože, v Avalonu je průchod do kouzelného světa? Páni.“

Jednou za mnoho let se narodí tzv. Faeriewalker, neboli člověk, který dokáže volně procházet mezi lidských světem a tím kouzelným. Dana má smůlu v tom, že ona je tou „vyvolenou“ osobou a že o tom nemá ani tušení zpočátku. To zapříčiní, že se ji neustále snaží někdo unést, dokonce i její vlastní teta Grace, setra jejího otce. Důvod je takový, že s takovou osobou jako je Dana by mohl kdokoliv s vyšším postavením (Grace nebo i Danin otec) získat ještě vyšší moc. Nejhorší na tom je, že Grace chce moc nevětší a je pro to ochotná udělat cokoliv.

Co se týče Dany samotné, k srdci mi zatím ještě nepřirostla. Připadalo mi, že často měnila své názory – například, že za svůj nic moc život jakoby vinila opilou matku, pak zase otce, zase matku a tak dokolečka a také mi přišlo, že v podstatě každému uvěřila. Ono je samozřejmě těžké vědět komu věřit a komu ne, obzvlášť v této knize, ale stejně. Celou knihu mi připadala taková bez šťávy a jako, kdyby neměla svůj vlastní názor, ale naštěstí se to v poslední části vylepšilo a Dona dokázala, že i ona sama dokáže něco udělat na vlastní pěst – což se dočteme v druhém díle.

Jenna Black udělala z technicky vzato hlavní mužské postavy Ethana - dlouhovlasého blond (už tohle mi nesedí) sukničkáře, který prakticky nikdy nesundá svůj poťouchlý úsměv – z toho už musí mít nějakou vadu v obličeji, ne? Autorka asi chtěla na konci ukázat, že není až takový, jak byl prezentovaný na počátku knihy, ale moc se to nepovedlo. Možná se na konci zachoval konečně trochu chlapsky, ale pro mě to stále jen takový slizoun vlezdoprdelka. Zato třeba takový keane, který se mihnul jen v mále části, mi v hlavě uvíznul. Navíc se mi moc líbil jeho sarkasmus a jeho scény společně s Danou byla skvělé. Také doufám, že se v druhém díle dočkám více Kimber, protože podle mě ona jednou z nejlepších charakterů v knize.

Celkový námět byl pro mě velice originální, protože jsem nic podobného myslím, že nečetla. Ale bylo zajímavé číst zase něco jiného, než pořád knihy se stejným námětem. Co bylo velkým plusem bylo to, že se kniha vážně moc dobře a lehce četla. V jedné chvíli jsem začala kapitolu a ani jsem se nenadála, už byl konec. Ze začátku jsem měla také trošku problém se jménem Dana, které se mi opravdu nelíbí a s přímením Hathaway, které už je vážně vážně ohrané.

Naprosto mě nadchl Avalon a celá myšlenka udělat z něj průchozí město mezi dvěma světy. Kdyby Avalon opravdu existoval, už bych si šetřila na dovolenou.

Lehce mě zklamal závěr knihy, u kterého jsem očekávala nějaký pořádný zvrat, překvapení, rozuzlení. Neříkám, že se tam prakticky neodehrálo, to ano a bylo toho dost, jenže nic, co by mě vyloženě shodilo ze židle.