Název: Jane
Autor: April Lindner
Datum vydání: Únor 2012
Počet stran: 344
Nakladatelství: Ikar

Oficiální anotace
Novodobé zpracování klasického příběhu o Janě Eyreové je současným milostným příběhem s dramatickou zápletkou. Jane Mooreová se po smrti rodičů vzdá studia na výtvarné škole a přijme místo chůvy malé holčičky, jejímž otcem je stárnoucí bývalý rocker. Dívka se sžívá s malou Maddy a chodem domácnosti Thornfield Parku, postupně začne podléhat kouzlu zkušeného podmanivého muže a poprvé v životě se zamiluje. Dům ale skrývá tajemství, které život všech obrátí naruby.

Jane Moorová nikdy nebyla jako její sourozenci. Nebyla oblíbená, neměla nespočet přátel a už vůbec neměla tak dobrý vztah s rodiči jako její sestra a bratr. Ať dělala, co chtěla, nikdy se nikomu z nich nezavděčila. Po smrti rodičů a poté, co její bratr prodal rodinný dům a s penězi zmizel, musela Jane odejít kvůli financím z vysoké školy a najít si práci. Jako chůva se dostala do rodiny do rockové hvězdy Nica Rathburna. Vše se zdá být v prvních chvílích idylické, ale když se Jane do Nica zamiluje, a když začíná zjišťovat, co se v přepychovém domě děje, začne se vše rychle komplikovat.

Tato kniha je moderním pojetím známe knihy od Charlote Bronteové Jane Eyre, nebo chcete-li Jany Eyrové. Knihu jsem nikdy nečetla, takže nemohu do detailů původní knihu a tuto knihu porovnávat. Viděla jsem, ale zato novější filmové zpracování v hlavní roli s Miou Wasikovskou a Michaelem Fassbenderem a nelíbilo se mi to. Nebyla jsem schopná film celý dokoukat, takže jsem se jím proklikala až na konec. Když jsem se dozvěděla, že se bude kniha Jane od April Lindnerové vydávat i u nás, byla jsem nadšená, protože jsem si myslela, že tahle verze bude zajímavější a navíc se bude odehrávat v současnosti. No, tohle nadšení mi vydrželo tak do páte kapitoly.

Když se podíváte na goodreads, uvidíte, že tahle kniha obdržela hodnocení od tohoto nejhoršího (žádná nebo jedna hvězdička) až po to nejlepší (5 hvězdiček). Byla jsem trochu na vážkách, jestli si knihu pořídit nebo, ale jelikož nedávám na názory ostatních, tak když jsem ji uviděla na polici v knihkupectví, sama úplně říkala „kup si mě a tak jsem si ji koupila.

Prvních asi pět kapitol se mi docela zamlouvalo, bylo to něco odlišného, nic nadpřirozeného. Jen obyčejný zamilovaný a místy temný příběh. Šedá myš Jane se mi v tu chvíli nijak nezamlouvala, ale já doufala, že jak se bude děj rozvíjet, budou se rozvíjet i postavy. Haha, kéž by. Celou polovinu knihy jsem skoro doslova protrpěla, protože se tam absolutně nic nedělo – Jane trávila dny s Maddy, dcerou Nica Rathburna, párkrát hovořila s Nicem a řekla mu vše, na co se zeptal (no nevím, jak já, ale já bych asi nemluvila s člověkem, kterého znám pár dní, o svém milostném životě), nebo se procházela po pozemcích. Jediné zajímavé scény byly s tajemnou Brendou. A těch bylo pravdu málo.

U čtení mě drželo jen to, že jsem nechtěla litovat peněz, které bych vložila do nepřečtené knihy. Co se ale obzvlášť nelíbilo, byly události v polovině knihy. První polovinu knihy si Jane a Nico vykají a netráví spolu zase až tolik času, pak najednou bum a vyspí se spolu, následně se zasnoubí a chystají svatbu a to ani ne v jednom týdnu. To je docela rychlost, ne?

Připadalo mi, jako by se život v sídle Nica vrátil o století nazpět. Ne vždy mi připadalo, že by se tak postavy chovali dnes.

Jestli hledáte pořádnou akci, tak té se asi na sto procent nedočkáte, ale několik „dobrých“ a zajímavých akčních scén se dočkáte.

Chvíle kdy mě kniha trošku „bavila“ nastaly až skoro ke konci, kdy Jane odešla a vrátila ke starému typu života. Našla si bydlení blízko univerzity, začala pracovat ve vývařovně a mně se konečně zdálo, že Jane opravdu žila, tato část knihy konečně působila přirozeně a neuměle a já tak trochu doufala, že se nevrátí zpět.

Kniha mě naprosto zklamala. Modernější pojetí bylo zajímavé, ale asi ne zrovna nejlepší, postavy mi připadaly nereálně a některé i nesympatické a těžko jsem se do nich mohla vcítit. U velké většiny knihy jsem se nudila a četla jen, abych to měla sebou.

Jak jsem psala na začátku, kniha má naprosto různorodá hodnocení, takže třeba právě Vám se bude nesmírně líbit. Já osobně se přikláním ke špatnému hodnocení.