Review: Shatter me

Název: Shatter me
Autor: Taheren Mafi
Datum vydání: 15. listopadu 2011
Počet stran: 338
Nakladatelství: Harper Teen

Překlad anotace

Juliette se nedotkla člověka už 264 dní. Když to udělala naposledy, byla to pouhá nehoda, ale skupina nazvaná znovunastolení jí zavřelo za vraždu. Nikdo neví, proč je Juliettin dotek tak fatální. Nikdo se o ní nezajímá, když nikomu neubližuje. Svět rozpadávající se na kusy je příliš zaneprázdněný, než aby dával pozor na sedmnáctiletou holku. Choroby ničí populaci, jídlo je těžko k nalezení, ptáci už nelétají a mraky mají špatnou barvu.

Znovunastolení tvrdí, že jejich jediná cesta, jak vše vyřešit, je zavřít Juliette do cely. Teď je ale plno mrtvých lidí, přeživší se hrnou do války a proto znovunastolení mění názor. Možná je Juliette víc než jen zmučená duše nacpaná do lidského těla. Možná je ono právě to, co všichni potřebují.

Juliette se musí rozhodnout - Být zbraní nebo bojovníkem.

V tomto elektrizujícím debutu Teheren Mafi představuje svět tak strhující jako Hunger Games a příběh superhrdinky tak vzrušující jako X-man. Pulsující romance, opojná hanebnost a rozhodující volby. Shatter me je svěží a originální dystopický román s nadpřirozenou zápletkou, který nechá čtenáře netrpělivě čekat na další díl.

Představte si svět – zpustošený a zničený svět, ve kterém je všechno špatně. Početná skupina (armáda) nazvaná ve volném překladu znovunastolení, se snaží přetvořit svět podle svého obrázku, například tím, že chtějí vytvořit nový jazyk. V naprostém utajení drží ve vězení skoro rok mladou dívku Juliette. Ne ale ledajakou dívku. Juliette má prokletí dar – její dotek je smrtící. Ať se dotkne kohokoliv, ten zemře. Juliette se žádného člověka nedotkla již 264 dnů a už pomalu začíná pochybovat, že by ještě nějakého člověka potkala. Pak se vše mění a u ní v cele se objevuje Adam – kluk, kterého už jako malá holka znala a měla ráda. Stále ráda má.

Řeknu Vám, že odolat téhle knize, když jsem všude okolo na ni četla samé chvály jaká to je skvělá a odlišná kniha než ostatní, bylo vážně těžké. Zatím jsem neviděla někoho, komu by se kniha vyloženě nelíbila. Takže když se mi naskytla možnost vybrat si jako výhru v giveaway knihu podle vlastního výběru, na celé čáře vyhrála kniha Shatter me. A navíc viděli jste knižní trailer? Nádhera.

Už po prvních stránkách mě zaujala odlišnost téhle knihy. Taheren Mafi knihu napsala jinak, než jsou napsané jiné knihy, a právě to mě od knihy nepustilo. Právě tato odlišnost dělá z knihy ještě zajímavější knihu. Navíc škrtance, které se v knize objevují, knihu ještě více okořeňují.

Hlavní hrdinka Juliette má něco do sebe. Líbí se mi, že i přes to, že je tak dlouhou dobu vězněná, nepřestává věřit, snaží se neztrácet naději. Ještě lepší bylo to, že jsem se do ní dokázala vcítit a chápala jsem všechny její kroky a rozhodnutí, což se často nestává, protože u každé postavy vždy kroutím hlavou nad nějakým jejím krokem.

Obě hlavní mužské postavy jsou pro mě dilema. Adam ztělesňuje ideálního kladného hrdinu, který by pro hlavní hrdinku snesl snad modré z nebe a skočil kvůli ní třeba i před vlak. Navíc Adam není takový ten až moc přehnaný kladný hrdina, ale takový, který má v sobě i něco špatného a není to stoprocentní andílek. To se mi právě líbilo. A pak tu máme Warnera, zápornou postavu, kterou si ale částečně snad každý oblíbí. Je to typ postavy, která se Vám dostane pod kůži, i když to vlastně ani nechcete a jen tak Vás nepustí. Při čtení pro mě bylo nejhorší to, že i když jsem fandila páru Juliette & Adam, z koutku mé duše se začínala prodírat ven myšlenka páru Juliette & Warner, což by taky mělo něco do sebe, ale Juliette by k tomu nikdo nikdy nedonutil.

Krátké a zároveň dějem naplněné scény jsem přímo zbožňovala. Řekněte, není lepší číst knihu, které má sice kratší kapitoly, ale zato plné děje a zajímavých zvratů, nebo knihu, která má dlouhé kapitoly pojednávající o ničem, u kterých si v duchu říkáte „kdy už konečně tu kapitolu dočtu.“ Jasně, že ty kratší.

Už v době kdy ještě kniha nebyla vydaná a po internetu poletoval trailer a různá lákadla na tuto knihu nebo třeba projekt samotné autorky, která na, myslím, že facebooku (teď opravdu nevím, kdyžtak mě neberte vážně) zveřejňovala pár prvních kapitol a lákala čtenáře, jsem věděla, že Shatter me bude skvělá kniha a nemýlila jsem. Čtení jsem si maximálně užila a čekání na druhý díl bude strašný.