Review: Zář

Název: Zář
Autor: Alexandra Adornetto
Datum vydání: Listopad 2011
Počet stran: 400
Nakladatelství: Knižní klub

Do poklidného přímořského městečka Tallow Beach nečekaně přijíždějí tajuplní sourozenci Gabriel, Ivy a Bethany Churchovi. Začnou studovat na střední škole a jejich objevení vzbudí mezi místními pořádný rozruch. Odkud se vzali? Kdo jsou jejich rodiče? Proč ve všem vynikají, aniž by vynaložili sebemenší námahu? Pro jejich tajnůstkářství a nadpozemskou krásu však existuje vysvětlení: Gabriel, Ivy a Beth jsou andělé, jejichž posláním je zachránit svět, jenž se ocitl na pokraji zkázy. Do jejich životů vstupuje Zlo v podobě bezohledného a krutého spolužáka, který zatouží po Beth. V děsivém dramatu, které následuje, andělé a člověk spojují své síly v zoufalém pokusu překonat dobrem ničivé síly temnoty a zachránit milovanou kamarádku.

Již od pradávna jsme se v legendách, bájích a příbězích setkávali s anděly – posly, prostředníky mezi Bohem a lidmi. Tato kniha v tom pokračuje a představuje nám příběh klasických pravých andělů, ne těch přetvořených a poznamenaných současnými YA knihami. Gabriel, Ivy a Bethany byly posláni na zem – do malého městečka Venus Cove, aby se pokusili napravit ne zrovna dobrou situaci tam – podle Boha (to je hrozně vtipné tohle psát) právě ve Venus Cove působí temné síly. Pro Gabriela a Ivy tento pobyt mezi lidmi nic neznamená, ale pro Bethany, která je na zemi poprvé a které je ze všech tří nejvíce lidské, bude tato „návštěva“ osudová.

Kdo by téhle knize už kvůli obálce neodolal. Ta je totiž naprosto povedená a krásná. Bohužel bych knihu zařadila do kategorie knih s krásnou obálkou a trochu pokulhávajícím příběhem. Ze začátku jsem byla nadšená, protože mi Zář připadala odlišná než jiné YA knihy, pravděpodobně tím podáním andělů, ale po prvních padesáti stránkách jsem už tak nadšená nebyla. Ne, že by byl příběh špatný, to ne, náhodou se mi ohromně líbil, ale styl psaní byl naprosto nezáživný a nudný. Kromě Gabriela, kterého jsem si velmi oblíbila, mě ke čtení nic netáhlo. Nestalo se mi, že bych se od knihy nedokázala odpoutat, spíš jsem se ke knize nemohlo připoutat, což mě docela mrzí.

Za co jsem dala tři hvězdičky namísto dvou je vztah Beth a Xaviera. Není prostě možné si tyhle dva zamilovat. Beth a Xavier tvořili dokonalý pár. Co se mi na Xavierovi nejvíce líbilo, bylo to, že byl pro Beth schopný udělat cokoliv, naprosto cokoliv. Byl schopný pro ni dokonce i obětovat svůj život a já se při čtení divila, proč jen někdo takový nemůže existovat i v reálném životě a ne jen v knize.

Ve velké většině knih si oblibuji vedlejší postavy nebo postavy, na které kniha není zrovna zaměřena. V Záři jsem si VELMI oblíbila Gabriela a byla vážně velká škoda, že mu autorka nedala více prostoru. Sice mě trochu zklamalo, když ho autorka popsala jako blonďáka, ty já totiž zrovna v lásce nemám, ale i tak si ho budu představovat stejně – jako omamujícího černovlasého anděla. Kdyby se náhodou autorka rozhodla napsat sérii zaměřenou na Gabriela, hlásím se jako první čtenářka.

Připadá mi, že se autorka po pár kapitolách odklonila od tématu a to působení zlých sil ve Venus Cove a jeho napravení. To zmiňované působení zlých sil jsem si představovala jinak, něž jako jednoho Mladíka. Nejdříve Vám připadá, že hlavním tématem bude napravení chodu města, ale pak už jde jen a jen o love story.

Co se týče zakončení knihy, ten si to u mě vylepšil. Konečně jsem se totiž dočkala dlouho očekávané akce a pořádného děje. Div jsem u čtení neskákala štěstím. Po přečtení posledního slova se mi tak trochu i ulevilo, že už knihu nemusím dále číst. Kdyby kniha měla o dvě stě stran více, asi bych jí nikdy nedočetla. Zároveň se jsem ale vážně zvědavá, jakým směrem se budou odebírat další díly.

Druhý díl s názvem Zásvětí vyšla nedávno u nakladatelství Knižní Klub