Obálka vs. obálka

Co se týče českých verzí obálek zahraničních knih, je to u mně jako na velkém houpacím koni. V jednu chvíli jsem nadšená a šťastná, když se nějaké nakladatelství rozhodne pro originální obálku, ale když narazím na obálku, za kterou se musí snad celé Česko stydět, je mi do pláče. Je jasné, že zakoupení práv na originální obálku se muže někdy opravdu prodražit, nicméně se to podle mne vyplatí. Podívejte se třeba na knihu Zrozena o půlnoci - tohle je vážně moc dobrá průměrná kniha v originále s naprosto skvělou a nádhernou obálkou, která knihu prodává úplně sama. Když se pak ale podíváme na verzi naší,...  no upřímně se na ní asi moc nepodíváme a jdeme dál, protože ta obálka připomíná takové ty upíří romány z levných knih (nic proti knihám z LK, jen je beru jako přirovnání). Myslím, že kdybych se Vás zeptala, kdo si knihu nekoupil nebo o ní nemá zájem a nebo o ní ani okem nezavadil kvůli nepovedené obálce, bylo by Vás docela velký počet. 

Nemáme si co nalhávat, obálka je jednám z faktorů, podle kterých si knihy vybíráme a má na nás velký vliv. Řekněte sami, zaujme Vás v přeplněném knihkupectví nebo v místní knihovně tahle obálka č. 1 nebo 2? Po které sáhnete první, aby jste z anotace zjistili, o co v knize jde? Kterou si půjčíte?

 

Myslím, že když řeknu obálka č. 1, budete se mnou souhlasit. Jen tak na okraj, obálky série Nesmrtelní mi připadají, jako díla nějakého dítěte, který dostal k vánocům photoshop a které očividně má konexe k nakladatelství (nic takového netvrdím, pravda to není (asi), jen můj pocit).

Co je ale skvělé, je to, že poslední dobou některé nakladatelství přišla na to, že se asi vážně vyplatí do originálních obálek investovat (například knižní klub, BB/art, furtuna Libri...). *vesele tleská*

Nejčerstvější českou obálkou, která spatřila světlo světa, nebo kterou spíše spatřili oči čtenářů a blogerů je kniha Železný král od autorky jménem Julie Kagawa. na obálce je jen lehce rozdílné písmo, jinak je zcela zachovaná jako originál. 

 

Říká se nesuď podle obalu - to je ale u nás někdy docela obtížné. Doufám, že to takhle půjde dál a my se budeme moci těšit na skvělé knihy, které budou dokonce i skvěle vypadat a za které nebudeme muset stydět. :)

Lucie

Knihomolka, studentka, milovnice kávy, seriálů a cestování.

4 komentáře:

  1. Ten talent, co dělal tu obálku k "Napořád", a ten, kdo ji v klidu schválil, snad nemůžou být při smyslech. udělali by 100x lépe, kdyby nechali obálku černou s nápisem z bílého písma, než toto!!!
    A takových je víc.

    OdpovědětVymazat
  2. Naprosto s tebou souhlasím. U některých knih mám pocit, že obal dělal někdo, kdo není při smyslech a nebo někdo s pořádnou, ale opravdu pořádnou opicí(kocovinou:)) a tak ani vlastně neví, co že vlastně tvoří. Opravdu mě to mrzí, když vidím originální obálky, které jsou mnohdy opravdu krásné a pak jdu do knihovny a vidím tu českou. To si pak půjčuji knihu a připadám si jakou trouba co čtě ,,blbosti o upírech", protože kniha co nesu se tak podle obalu tváří...Ale díky bohu, jak už jsi psala, některá nakladatelstí nechávají origilální obaly.

    OdpovědětVymazat
  3. Obálka Nesmrtelných je vážně úděsná, ale pořád. Tento první díl ve srovnání s obálkou s třetím dílem.. No, ne. Všechny jsou otřesné :D
    Ne, já tohle nikdy nepochopím. To to v tom nakladatelství nevidí?!
    Ještě, že máme některá nakladatelství, jak jsi zmínila, která obálky nemění. :)

    OdpovědětVymazat
  4. S obálkami máš naprostou pravdu. Zrozena o půlnoci, no ta obálka je přímo šílená, tu knihu jsem si chtěla koupit, ale pak jsem to viděla naživo a řekla jsem si, že si asi pořídím něco jiného. a přitom to je třeba dobrá kniha, která by mohla obsahem čtenáře zaujmout, ale to co s tím udělají, to je něco naprosto šíleného. A když už je ta práva stojí tolik, tak ať udělají něco podobného originálu a bude to, jenom to bude jejich práce, ale tohle je vážně hrůza. U série Nesmrtelných první dva díly by ještě jakž takž šly ale nedávno jsem viděla obálku na poslední díl a málem jsem se pozvracela, to bych si vážně, ale vážně nekoupila. To samé je s prvním dílem nástrojů smrti, tak hrůza a děs. A nechápu, že když to někde jde, aby byla originální obálka (třeba trochu upravená), tak proč to nejde i u jiných. KK je podle mě v tomto dobrý a vědí co je správný marketingový tah aby se jim knihy prodávaly. Tak by to mělo být.

    OdpovědětVymazat