RC Review: Vstříc temnotě, lovkyně snů #2

Název: Vstříc temnotě
Série: Lovkyně snů #2
Autor: Lisa Mcmann
Datum vydání: Březen 2012
Počet stran: 256

Jmenuju se Janie. Je mi teprve sedmnáct, ale skutečnost pro mě začíná být horší než sny. Na Fieldridgeské střední škole se dějí znepokojivé věci. Přesto nikdo nechce promluvit a ani vyšetřování nikam nevede. Co je však ještě horší, začínám odhalovat pravdu o sobě a o svých schopnostech - a ta je pochmurná. Vážně, krutě pochmurná…

Příběh o Janie – lovkyni snů pokračuje. Ponoření do cizího snu již pro ni není až tak úplně krok do neznáma, a však stále to pro ni není nic příjemného. Na konci prvního dílu s podnázvem Procitnutí se Janie stala součástí společnosti pro odhalování trestných činů na střední škole, tak bych to asi nazvala já, vedenou Kapitánkou neboli paní Komiskou. Tento fakt se odráží v celé knize, jelikož tentokrát má Janie a Cabel, její přítel, za úkol odhalit sexuální obtěžování nebo i hůře ze strany někoho ze samotných učitelů na svojí střední škole.

Děj druhého dílu mi připadal propracovanější, zajímavější a chytlavější než děj dílu prvního. Samozřejmě, že nejde o žádné pěkné téma, ale o téma realistické a bohužel i dějící se. Ale to se mi právě líbilo – že autorka používá reálný svět, reálné problémy a neřeší a nevymýšlí příběhy typu – Janie se propadá do cizích snů, tak to musí být určitě nadpozemská bytost. Neuděláme z ní anděla? Prostě se drží reálů a ukazuje svět bez růžových brýlí.

Janiina role v tomto případě je najít hledaného delikventa a proto se snaží se všemi učiteli, kteří by za tím mohli být, flirtovat. Při četbě jsem si říkala, jak silná Jennie musí být a jaký musí mít charakter, že do toho dobrovolně jde. Ví, že tím pomůže ostatním, ale i přesto ji obdivuji, protože ne každý by do toho šel - dobrovolně být v blízkosti člověka, u kterého nikdy nikdo neví, co udělá, který by dokázal Jennie i zničit život.

Janie možná s akcí souhlasí, ale její přítel Cabel až tak ne. Cabel je prototyp takového ideálního přítele. Není to žádný nafoukanec s hřebenem a zrcátkem v ruce, ani potetovaný motorkář s pistolí v kapse (no, i když tu pistoli asi mít bude). Na jednu stanu dokáže působit drsně a na druhou dokáže být citlivý a milující. Malý příklad – zkuste zkřížit Damona a Stefana. Navíc se v tomto díle více projevují city jak Cabela, tak i Janie. Poprvé jsme mohli potkat žárlivého a někdy i zoufalého Cabela a zmatenou Janie.

S tím souvisí velká změna jejich charakterů. Byla výrazně znát jejich změna od první knihy, kdy se mi všichni zdáli tak trochu ztraceni a jakoby teprve hledali sami sebe. Zdálo se mi, že tehdy byla Janie taková nerozhodná, roztěkaná, nevěděla, co pořádně chce, nevěděla, co dělat se svým darem a jak ho správně využívat a Cabel byl hodně podobný. Tentokrát mi ale připadalo, jako by najednou nějak vyspěli, pořádně se podívali na svět a měli jasno.

Možná se kniha zdá být na začátku jen detektivkou, tak tou opravdu není. Kniha je založená na Jennie – na tom jak svůj dar dokáže využít a poprat se s ním. Navíc v celé knize nehledáme jen vraha. Objevuje se zde plno scén mezi Janie a Cabelem. Často i krásných a usměvavých  scén.

Vstříc temnotě je psáno stejným stylem jako první díl a to jakoby v podobě deníkových zápisků. Mě osobně tohle pojetí knihy nevadilo a někdy jsem ho i spíše vítala. Bylo to originální a ojedinělé. Stránky se četly skoro sami a s takovým dějem ubývali, jakoby měly neviditelné nožičky a na nich obuty sedmimílové boty. Tím pádem jsem byla velmi brzo na konci, jelikož má kniha něco okolo 200 stran.

Konec knihy byl sice docela předpovídatelný, ale i přesto jsem hltala každičké slovo a čekala, co se bude dít dál. Myslím, že autorka se se závěrem dobře poprala a chopila se ho dobře. Nejdřív se může zdát, že konec nebude až tak dobrý, ale nakonec, když se vše vyřeší a vysvětlí, objeví se naděje na prozatímní happy end. Píši prozatímní jelikož do úplného konce zbývá závěrečný díl.

I přesto, že se autorka zaměřila spíše na hlavní zápletku a to hledání vinného učitele, dokázala místy vykouzlit pár vážně vtipných a i smutných chvílí, které člověka dokáží chytit za srdce. Její psaní nenudilo a nenutilo mě k přeskakování vět nebo odstavců. Knihu napsala stručně, bez zbytečné omáčky, které tam opravdu potřeba nebyla.

Avšak že druhý díl byl bez debat o sto padesát procent lepší než Procitnutí, stále mi tam chybělo něco, co by mě donutilo říct WOW. Něco, co by z knihy/série dělalo TU knihu/sérii. Nicméně jelikož je díl od dílu lepší, předpokládám a hlavně doufám, že závěrečný díl bude něco famózního.... no dobře, alespoň něco dobrého.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Fragment.