RC review: Gjorkové - tajemství minulosti

Název: Gjorkové - Tajemství minulosti
Série: Gjorkové #1
Autor: Tereza Benešová
Datum vydání: 10. 4. 2012
Počet stran: 328
Nakladatelství: Krigl

Pod hladinou oceánu leží svět, o jehož existenci nemá lidstvo dodnes, ani ponětí. Dvanáctiletá Nefas o něm už pár let ví, ale teprve dnes nastal čas zařadit se mezi své. Mezi Gjorky.



Nefas nechce nic víc, než najít konečně domov, pár přátel a zjistit proč vlastně musela vyrůstat stranou. V novém světě ji ale otevřená náruč rozhodně nečeká a její touha po kamarádech, se v mžiku smrskne na snahu proplout, a být neviditelná. 

Brzy sice zjišťuje, že pomoc může přijit z míst, odkud by ji nikdy nečekala, ale také, že kdo se ptá, mohl by dostat odpověď, o kterou vlastně vůbec nestojí. Vstupte spolu s Nefas do místa, kde je všechno stejně nebezpečné, jako krásné a fascinující. Kde mají všichni svá malá tajemství a odraz minulosti je příliš silný na to, aby se dal jen tak překonat.


Malá Nefas žila celý svůj život mezi upíry, které brala jako svou rodinu. Ve chvíli, kdy dovrší dvanácti let, ale zjišťuje, že je ve skutečnosti Gjork - bytost žijící pod vodou a mající dokonce magickou moc. Ne příliš nadšeně se Nefas, v doprovodu Amandy Walkerové, vydává poznat svět, ze kterého pochází. Na první pohled se může zdát, že je tento svět perfektní – všude magie a věci, které Nefas nikdy neviděla, ale jak se začne zabydlovat, pochopí, že jako nováček to bude těžké. Navíc, někdo jí mezi Gjorky nechce a pro to, aby zmizela, udělá cokoliv.

Vítejte pod hladinou moře – ve světě Gjorků.

Z počátku jsem byla ke knize docela skeptická, přeci jen je to dílo české autorky, kniha se odehrává pod mořem, takže mi v mysli ihned vyskočila kniha hladová přání a trochu jsem se také bála tě u více zdrojů zmiňované podobnosti se světem Harryho Pottera. Ale jak jsem četla dál, poznala jsem, že jsem se bát vůbec nemusela.

Svět Gjorků se mi velmi líbil. A jejich škola obzvlášť. Funguje to tak, že se dělí na tři koleje a každé přísluší jedna vesnice. Jakožto magické bytosti používají hůlky – Wirgamy, studují lektvary a jiné předměty a sbírají kameny, za které mohou na konci roku něco vyhrát. V tomhle asi je možné vidět možné podobnost s Harrym Potterem, ale tím to asi tak končí. První polovinu jsem si sice říkala: jé, tohle je podobné jako v Harrym a tohle taky, ale vůbec to nepůsobí tak, že byste si museli říkat: ježiš, už zase něco podobného, to vůbec ne. Vnímat to asi budete, ale v čtení to vůbec podle mne neruší. Později se totiž začíná objevovat zajímavý a originální příběh a na to kluka s jizvou na čele už nepomyslíte.

Pro Nefas bylo velmi obtížné začlenit se do kolektivu. S kupou nesympatických holek, se kterými byla Nefas nucena sdílet domek, už tuplem. Jak už to ale bývá, vždy se objeví někdo, kdo se prokáže jako skvělý přítel. V tomto případě to byla Chaira a Jack – studenti z vedlejší vesnice, ale přesto věrní přátelé. Tenhle nerozlučný trojlístek mi padl do oka. Líbilo se mi, jak drželi pospolu a všemu pomalu přicházeli na kloub dohromady. Par rozepří se mezi nimi sice objevilo, ale nic, co by jejich přátelství zničilo. Možná mi trochu nesedělo jejich chování, mluvení a celkově projev. Vůbec mi totiž nepřipadalo, že jim je dvanáct. Typovala bych tak čtrnáct až patnáct, ale opravdu ne dvanáct. Na to už vše brali s větším nadhledem a celkově se chovali vyspěleji.

Za co musím dát palec nahoru, je zápletka knihy. Z počátku muže čtenářům připadat jednoduchá a předpovídatelná, ale postupem času se to jen lepší a lepší. Když jsem se začetla, tak jsem se od toho nemohla odtrhnout. Navíc, zbožňuji, když mě něco nečekaného v knize překvapí a já jen zůstanu koukat s otevřenou pusou. V tomto případě se to stalo a opravdu mě celý zvrat ke konci knihy velmi překvapil. Tohle se autorce velmi povedlo.

Vlastně celá druhá polovina knihy je lepší, zajímavější a čtivější. Někde od poloviny se totiž v knize začíná opravdu něco dít, což čtenáře ke knize určitě přitáhne. Prostě samá akce, akce a překvapení.

Kdybych si nepřečetla recenzi od Yan-ny, tak bych se asi o knize jen tak nedozvěděla, což by byla určitě škoda, jde totiž o velmi pěknou knihu. Po dočtení jsem totiž měla chuť sáhnou po pokračování, kdyby nějaké v tu chvíli bylo.

Gjorkové: tajemství minulosti je prvotní vydané dílo české autorky Terezy Benešové, známé také pod přezdívkou Colleen. Dodatečně jí gratuluji k vydání knihy, protože přece to, že se české autorce podaří vydat knihu je tady u nás, je opravdu něco. Doufám, že české obecenstvo brzo dočká podmořského pokračování doprovázeného hlavní hrdinkou Nefas.

Za výtisk této knihy i s krásným věnováním bych chtěla velmi poděkovat samotné Tereze Benešové. Díky a doufám, že ti dvacka za poštovné potom nechyběla. (:D)

Lucie

Knihomolka, studentka, milovnice kávy, seriálů a cestování.

2 komentáře:

  1. No, podobnosť s HP (ako Hladové přání aj Harry Potter) mi tiež hneď naskočila, ale po tvojej recenzii si vravím, že je kniha určite fajn.:) Tak hádam si ju niekedy prečítam.^^"

    OdpovědětVymazat
  2. Jé, mockrát děkuju za zmínění! :)
    Já se na tuhle recenzi dlouho těšila a když jí Terka dala na facebook, hned jsem jí zhltla! :D Jsem fakt ráda, že se Terky knížka tak rozrostla a daly jste na mé rady a opravdu si jí přečetly. :)
    A jasně, máš pravdu ve všem. Postavy jsou možná trochu starší, než jaké mají být a ta podobnost s HP vůbec nevadí, možná naopak. Já jsem na pokračování moc zvědavá, ale nesmíme na Terku moc tlačit... sama chápu, jak musí být šílené to všechno stíhat. :D
    Ale každopádně se moc těšim na křest! :) Doufám, že se tam určitě potkáme, protože já tam budu stopro! :)

    OdpovědětVymazat