RC review: Kouzlení

Název: Kouzlení
Série: Křídla #2
Autor: Aprilynne Pike
Datum vydání: Duben 2012
Počet stran: 368
Nakladatelství: Fortuna Libri

Být florelou v lidském světě není úplně jednoduché. Kromě toho, že vám jednou do roka na zádech rozkvétá květ, musíte tajit záležitosti florel a florelů před lidmi. Laurel má naštěstí poměrně tolerantní rodiče a přítele Davida. Jak se jim ale bude líbit, že Laurel musí strávit dva měsíce ve florelí Akademii a začne tajemnou říši navštěvovat daleko častěji? Ani potíže z loňského roku hlavní hrdinku neopustí a znovu bude čelit nebezpečím nadpřirozeného světa. Podaří se jí se ochránit svou rodinu a přátele?

Pamatujete si ještě na Laurel? Dívku, která není člověk tak, jak by se na první pohled normálně zdálo, ale florela (já bych to popsala jako víla smíchaná s kytkou) pocházející z jiného světa a které jednou za rok vyroste na zádech velký barevný květ? Myslím, že určitě ano. Pokud se vám první díl Křídla alespoň trochu vryl do paměti, ať už pozitivně či negativně, tak mi věřte, že tentokrát se budete ještě více bavit a bude se vám mnohem lépe a hlavně rychleji číst. Kniha kouzlení se od křídel výrazně liší a mně zaujala mnohem více.

V Křídlech jsme se dozvěděli, kdo doopravdy Lauren je. Co to obnáší, jaké to má výhody a také i nevýhody. Potkali jsme florela Tamaniho a taky člověka Davida a narazili jsme také na pár nebezpečných trolů. Avšak celá autorčina florelí myšlenka zůstala pořádně nevysvětlená a poměrně otevřená. Od toho tu je kouzlení, aby nám to všechno (no, asi ne všechno) pořádně docvaklo a my se v jejím životě/světě lépe orientovali.

Laurel se tak tentokrát musí o sobě samé a také o celém florelím světě a společnosti mnoho naučit, strávit hodiny a hodiny učením a poznáváním Avalonu a rozhodnout se, jestli dá přednost světu, ze kterého pochází, nebo světu, ve kterém až do nedávna žila. Jako vždy se to neobejde od překážek, které se na Laurelinině cestě opět objeví.

Rozdíl mezi prvním dílem a tímto dílem mi připadá obrovský. Zatímco v Křídlech mi přišlo vše poměrně naivní a nereálné, ale s přihlédnutím na to, že je série určená i mladším čtenářům, to je samozřejmě pochopitelné, tak v Kouzlení tomu bylo právě naopak. Jakoby Laurel od poslední doby výrazně dospěla a začala se tak chovat. I celý příběh a styl, kterým autorka knihu napsala, se lišil. Tentokrát jsem byla schopna číst i před hodinu a samo mne to nudilo otáčet další a další stránku. Když jsem si řekla, že už jen jednu kapitolu, samozřejmě jsem pak začala i další.

Navíc i umístění děje knihy byl mnohem příznivější než v prvním díle. Přeci jen číst neustále knihy, které se odehrávají ve škole a podobně, je občas docela nuda. Aprilynne Pike nás pro tentokrát zavedla do Avalonu – světa florel a florů, který sice nebyl úplně podle mýt představ, protože přeci jen jsem už četla nějakou knihu, kde se Avalon vyskytoval, takže když jsem knihu četla, tak mi to přišlo takové zvláštní, protože jsem byla zvyklá právě na jiný Avalon. Co se mi ale opravdu líbilo, bylo celé to Avalonské fungování. To se autorce moc povedlo. Sice se celá kniha neodehrávala jen v Avalonu, ale i přesto to stálo za to a snad se ještě v dalších dílech do florelího Avalonu podívám.

Avšak něco mi v tom opravdu nesedělo. William Shakespeare prakticky „ukradl“ témata svých her od Florel? Byl několikrát v Avalonu? A dokonce i nějaké jiné významné osobnosti bylo florely nebo florelové? To jako vážně? No, tomu se prostě nešlo smát. U W. S. jsem se klátila smíchy, ale to ostatní už jsem raději nebrala vážně.

Co mě docela i překvapilo, bylo to, že jsem si oblíbila Tamaniho. Nemyslím nijak zvlášť, ale ano. Nikdy předtím jsem ho v lásce neměla, sympatický mi byl spíše David, ale jelikož tentokrát dostal Tam mnohem více prostoru než dříve, měla jsem možnost ho vidět i z jiné stránky. Objevily se i chvilky, kdy se mi jeho chování nelíbilo, ale budiž. David na druhou stranu dostal méně prostoru, ale ani to neovlivnilo fakt, že ho mám raději.

Místy dokázala kniha dokonce i hrát na city. Laurelin současný vztah s matkou byl komplikovaný a opravdu mi bylo Laurel líto. Aprilynne se její emoce a pocity ohledně tohoto podařilo skvěle vyjádřit a popsat, že jsem tomu naprosto věřila. Mezi těmi všemi florelskými problémy tohle působilo reálně a opravdově.

Jsem opravdu ráda, že se mi kouzlení dostalo do rukou a že jsem nad touto sérii nezanevřela již po Křídlech. Čtení jsem si s překvapením naprosto užívala a příběh se mi ohromně líbil. Pokud to půjde takhle dál a každý další díl bude lepší, tak si myslím, že u konečného dílu nebudě pět hvězdiček stačit. No, snad jsem to nezakřikla.

Za recenzní výtisk této knihy velmi děkuji nakladatelství Fortuna LibriKnihu si můžete také zakoupit v internetovém obchodě Arara.cz.