RC review: Temné vize - posedlost

Název: Posedlost
Série: Temné vize #2
Autor: L. J. Smith
Datum vydání: Duben 2012
Počet stran: 248
Nakladatelství: FRAGMENT

Skupina středoškoláků s paranormálními schopnostmi, kteří se sešli v Zetesově institutu, aby své nadání rozvíjeli, odhalí skutečné záměry výzkumného týmu a musí utéct. Mají jedinou naději, a tou je záhadný bílý dům, který všichni viděli ve společném snu. Kromě obtížné cesty je však čeká i řešení dalších problémů a vztahů. Od osudné noci, kdy všichni utekli ze Zetesova institutu, se Gabriel změnil. Přestože Kaitlyn jeho podivínské chování děsí, zároveň ji to k němu přitahuje a chce zjistit, co za tím vězí. Současně se začínají dít zvláštní věci, které naznačují, že je jim v patách někdo, kdo má stejné schopnosti jako oni sami. Podaří se jim najít bílý dům? Nebo už je pro ně příliš pozdě?

Už samotné jméno autorky L. J. Smith v ledakom evokuje Upíří deníky či Tajný kruh, což jsou autorčiny známější knižní série, které se dokonce mohu pyšnit seriálovým zpracováním. Co se týče upířích deníky, tento seriál se stále nachází v žebříčku nejoblíbenějších seriálu současné doby. Tajný kruh už takové štěstí nemá. První série byla první a tyk poslední. K druhé sérii seriál nedostal zelenou. I když si myslím, že měl potenciál. Knihy ze série Temné vize nejsou stejně jako již zmíněné série novinkami. Knihy byla napsané v letech 1994-1995 a i přes poměrné stáří série se jedná o velmi chytlavé knihy a velmi zajímavým námětem.

Setkáváme se starými dobrými hrdiny z prvního dílu s Kaitlyn, Robem, Annou, Lewisem a Gabrielem. Tentokrát jsou však na útěku před panem Z a celým institutem, ve kterém se měly zkoumat a rozvíjet jejich zvláštní schopnosti a ze kterého se nakonec vyklubalo něco úplně jiného. Skupina proto musí jet napříč Amerikou, jen aby našli jedno určité místo – bílí dům, který všichni vídají ve společných snech. Bude jejich cesta bezproblémová? Jaké překážky jim do cesty postaví pan Z? Další zásadní otázkou celé knihy je Rob nebo Gabriel? Oba mají svoje kouzlo, ale nakonec se bude Kait muset rozhodnout je pro jednoho z nich.

Kniha je opět vyprávěna z pohledu hlavní postavy Kaitlyn, která má dar, že dokáže nakreslit to, co se pak jednou stane a místy také z pohledu Gabriela – nejtajemnějšího a nejneoblíbenějšího člena skupiny o kterém se toho čtenář v knize tentokrát dozví docela dost. V prvním díle byl za toho tajemného, avšak v této knize se o něm člověk dozví spoustu zajímavých věcí.

Tentokrát se příběh věnuje více postavám a jejich vztahů než v prvním díle. Trochu mi připadalo, že se hlavní poslání hrdinů, najít bílí dům, tak trochu nenápadně odsouvá do pozadí, až vlastně čtenáři moc nejde o to, jestli ten dům naleznou nebo ne, ale spíš o to, jak to s Gabrielem nakonec dopadne. Tedy alespoň mne to velmi zajímalo, jelikož jsem si z knih nejvíce oblíbila právě Gabriela.

Kait je ten typ milé, hodné a spravedlivé hrdinky, která touží po dobru a Gabriel je pravý bad boy, který se o nic o nikoho veřejně nezajímá, avšak v nitru je úplně jiný. Právě vztah/nevztah Kait a Gabriela je vlastně jednou z hlavních částí celého děje, která stojí za to a čtenáře k příběhu přišpendlí. Nevím jak vám, ale mně Kait k Robovi nesedí. Příběh potřebuje trochu šťávy a akce a proto tu je tajemný Gabriel. I přesto, že se snaží Kait neustále od sebe odstrkovat a dávat jí najevo, že o ní nestojí, tak právě to a vlastně on celý jí nesmírně přitahuje a láká. Já se jí vůbec nevidím. Myslím, že by se skvěle doplňovali a třeba by se Gabe i otevřel a ukázal své pravé já.

Knihy z této série se dají lehce přečíst během jednoho až dvou dní a opravdu rychle to odsýpá. Není to nic náročného, u čeho byste se museli stoprocentně soustředit na každé slovo, ale spíš takové jednoduché, chytlavé a lehké čtení třeba na dlouhou cestu vlakem. Co na celé sérii oceňuji především je originalita, když si vezmu, že je série stará jako já (18 let), tak musím uznat, že tehdy tolik YA knih nebylo a celkově nebyla literatura ovlivněna nadpřirozenem tak, jako je dnes. V dnešní době je totiž opravdu nadmíru těžké vymyslet originální a jedinečný příběh. Tudíž má série výhodu v tom, že během jejího čtení nepřemýšlím nad tím, jestli jsou knihy podobné jiným a kdo od koho „kopčil“ nápady.

Celý příběh, zápletku a postavy mám moc ráda. Oproti upířím deníkům jsou temné vize opravdu moc dobrou a zajímavou sérii, kterou určitě stojí za to si přečíst.

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.