RC review: Banka těl - Mladší

Autor: Lissa Price
Datum vydání: Červenec 2012
Počet stran: 344
Nakladatelství: Fortuna Libri
Dívka stojí před strašlivou volbou. Rodiče jsou mrtví, bratr nemocný, za peníze se stane někým jiným. Komu může věřit? Nikomu...

Děj tohoto strhujícího románu pro teenagery se odehrává v budoucnosti.
Během smrtelné nákazy zahyne většina lidstva. Díky zázračnému léku, podávanému zpočátku jen velmi starým a velmi mladým lidem, zůstanou na živu jen starci a děti – a ti najednou stojí proti sobě. Mladým se chce žít a starým se nechce zemřít.
Aby se děti uživily, pronajímají prostřednictvím tajné organizace svá těla bohatým starým lidem, kteří chtějí znovu okusit mladost – a prodloužit si život. Hlavní hrdinka tohoto napínavého románu, Callie, se nechtěně připlete do cesty intrikářskému senátorovi, který chce vydělat jmění na tom, že těla dětem jednoduše ukradne a pronajme je navěky... Callie najednou neví, komu může důvěřovat – a do toho ji zasáhne láska...
Pokud se nechcete s hrdiny tohto příběhu rozloučit, počkejte si na pokračování. Jmenuje se Starší.

Žít na ulici mezi násilníky bez peněz a vlastní střechy nad hlavou a navíc s vážně nemocným bratrem není pro šestnáctiletou Callie ani trošku jednoduché. Vzdálená budoucnost totiž pozměnila celé fungování – chudí se potloukají ulicemi, kradou a zabíjejí a přitom ti bohatí si užívají luxusu a peněz. Když ti ale zestárnou, mohou si za nemalou částku pronajmout tělo mladého člověka a prodloužit si život. Opět se tedy vrátí k tomu, jak žili dříve a k tomu co dělali. Zoufala Callie se tedy upíše tajné společnosti, jenž pronajímá těla na tři pronájmy. Netuší však, že při tom třetím se něco pokazí a změní její život už napořád.

Poslední dobou jsem, co se týče anotací, hrozná. Popravdě je prakticky nečtu. V případě téhle knihy jsem jí vůbec nečetla a tak ani nevěděla jakou knihu a o čem budu číst. Líbila se mi obálka a to u mě jaksi tentokrát vyhrálo. I když se mi právě obálka na první pohled zdála ošklivá a děsivá, postupem času jsem zjistila, že taková vlastně ani není. Co ale můžu říct najisto je to, že je vážně zajímavá a originální. Vzhledem k tomu jsem se lehce bála, že jsem se vrhla na knihu, která se mi nebude ani trošku líbil. No, opět jsem se mýlila.

U prvních kapitol jsem byla lehce na vážkách, přeci jen jde o další dystopii a v některých případech ne vše hned na poprvé pochopím. Musela jsem se tedy soustředit na to, abych se do děje pořádně dostala. K mému překvapení to netrvalo vůbec dlouho a já chápala to hlavní fungování společnosti, které autorka vymyslela, takže mě už při čtení nic nerušilo, spíš naopak, kapitolky hezky rychle ubývaly, což se mi s blížícím koncem moc nelíbilo, ale já byla tak hrozně zvědavá, jak to dopadne.

Banka těl se postupem času rozvila do čtivého, opravdu zajímavého, originálního, tajemného a tak trochu i detektivního příběhu a právě kombinaci s detektivním příběhem mám poslední dobou docela ráda.  Každá kapitola nabízela všeho dost a myslím, že by si každý v knize našel právě to své. A právě to, že se jedná o velmi originální děj knihy, se mi velmi ale opravdu velmi líbilo. V poslední době je takřka nemožné narazit na opravdu originální knihu, při jejíž čtení by vás nenapadalo jakým všem knihám jen tahle podobná. Tímhle si mě autorka naprosto dostala.

Poslední dobou si vybírám knihy se samými dobrými hlavními postavami. Na Callie mi nic nevadilo, ani nepřekáželo. Autorka ji vylíčila skvěle citlivě a reálně. Exkurze jejím příběhem a světem byla skvělá a sledovat vývoj děje z jejího pohledu bylo zajímavé. Callie byla navíc ohromně silná osobnost v některých chvílích bych já asi už brala nohy na ramena a utíkala pryč, ale Callie se stále držela a bojovala. Bylo vidět, že za to co chce, se dokáže prát a svoje slovo dodrží.

Pokud hledáte i nějakou tu romantiku, něco se tu najde, ale moc toho zas nečekejte. Okolo hlavní hrdinky se sice ochomýtá její nejlepší kamarád, ale po posledním pronájmu se Callie setkává s bohatým Blakem. Blakea stejně jako callie jsem si velmi oblíbila. Fandila jsem jim, ale vzhledem k tomu jak s kartami osudu zamíchala, jsem byla docela zklamaná.  Pevně doufám a držím palce, že v druhém díle dostanou šanci.

Vlastně celé zakončení knihy bylo celkově nepředpovídatelné a překvapivé. Znáte to, když čtete a čtete a najednou bum a stane se něco, co jste naprosto nečekali. Popřípadě si to musíte přečíst znovu nebo jen chvíli zíráte na prázdnou na stránku. Tak nějak jsem si připadala já.

Píšu to asi stále dokola, ale tahle kniha byla jedno velké příjemné překvapení. banka těl byla vážně skvělá, četla se lehce a samo mě to ke čtení táhlo. Přečtenou jsem jí měla asi za jeden den a musím říct, že jsem si ten s knihou pořádně užila. Banku těl všemi deseti doporučuji!

Druhý a také závěrečný díl s názvem Enders (starší) vyjde teprve v originále letos v zimě, takže doufám, že se překladu dočkáme na jaře příštího roku.

Za recenzní výtisk této knihy děkuji nakladatelství Fortuna Libri