RC review: Glitch

Název: Glitch
Série: Glitch #1
Autor: Heather Anastasiu
Datum vydání: 7. srpna 2012
Počet stran: 371
Nakladatelství: St. Martin's Griffin
V komunitě již není místo pro bolest či válku. Implantované počítačové čipy totiž očistily lidskost od destruktivních emocí a myšlenky jsou nahrazeny napojením na počítačové připojení. Když ale Zoenin čip začne selhávat, najednou se jí vrací zpět všechny její myšlenky, pocity a identita.Jakékoliv anomálie ale musí být ihned oznámeny a opraveny. Zoe má ale tak temné tajemství, které by v případě, že by byla chycena, znamenalo okamžitou deaktivaci: její závady jí totiž dávají nekontrovatelné schopnosti telekineze. Když se Zoe snaží ovládat své schopnosti a zůstat v ústraní bez povšimnutí, setkává se s dalšími lidmi s poruchami včetně Maxe, který se snaží skrývat před komunitou a Adriana, který je obdařen vizemi budoucnosti. Společně tahle rostoucí skupina lidí majících poruchy musí najít způsob, jak se osvobodit od komunity dříve než je najdou a deaktivují, nebo ještě hůře. V tomto akčním debutu je Glitch začátkem nové YA triologie.

Dystopií a pokusů o dystopií je v dnešní době habaděj, ale těch opravdu povedených, originálních čtivých už o něco méně. Nedá se přesně říct, co by správná dystopie měla mít a nemít, vše záleží na autorově fantazii a pokud mluvíme o autorce Heather Anastasiu, tak ta chytla svou fantazii za správný konec a vytvořila mrazivou a lákavou dystopii jménem Glitch.

Vítejte v komunitě – rozsáhlé skupině lidí, kteří jako jediní přežili, žijící v podzemním komplexu a řídící se přísnými pravidly. Ti co stáli za vznikem této komunity, byli tak laskaví a vytvořili takzvané V-čipy, počítačové čipy, které vymažou všechny vaše emoce, pocity a vzpomínky a nahradily je programem. Výsledkem je to, že prakticky vymizely hádky, lidé neznají city jako lásku a nenávist a všichni se chovají jako chodící roboti. Co je na tom dobrého? Jedna věc, všichni jsou pod kontrolou a je možné s nimi lehce manipulovat. Jelikož ale ani samotný počítač může mít poruchu, V-čipy na tom nejsou jinak. V případě, že se čip vypne, člověku se navrací všechny odebrané vzpomínky a emoce a tím pádem se pro komunitu stává potencionálním problémem. Jedinou možností, jak tuto chybu napravit, je deaktivace toho daného člověka. Tak a pojďme si to zrekapitulovat. Co když všechno, co lidé v komunitě pokládají za pravdu, je lež? A co když se jedna dívka postaví celé komunitě?

Já mám moc ráda dystopie. Mám ráda, když můžu číst knihu odehrávající se ve světě s jiným fungováním a pravidly. Glitch jsem si původně ani nechtěla přečíst, protože nemám moc ráda ta spojení s počítači či roboty, ale tahle kniha nakonec předčila všechna má očekávání. Nakonec tam ani o ty čipy nešlo tolik jak o vztahy (milostný trojúhelník) mezi hlavními hrdiny Zoe, Adrianem a Maxem.

I přesto, že tu jde o milostný trojúhelník, nejde o žádný vůbec trojúhelník lezoucí na nervy. Alespoň v převážně většině knihy. Adrian a Max to mají totiž dobře rozdělené – v první třetině děje je pouze Adrian, v druhé třetině Max a ve třetí oba a to už to začíná být zábavné. Dát tyhle dvě postavy do jedné místnosti je totiž až nadmíru nebezpečné. Tu nenávist mezi nimi byste vycítily na kilometry daleko. Právě v těch chvílích, kdy si šly po krku, se ale naštěstí nechovali oba dva jako naprostí blbci. Max sice ano, ale Adrian se snažil vždy v klidu domluvit a zbytečně se nehádat. V počátku jsem se už jeho jména lekla, protože v té době jsem ještě nebyla fanda meadovského Adriana, ale nakonec jsem si ho naprosto zamilovala. To samé jsem si nejdřív myslela i o Maxovi, ale ten se postupem času ukázal jako sobec, urážlivec a naprostý žárlivec. Navíc Maxovi šlo jen o to, aby u sebe někoho měl a nebyl sám, ale Adrianovi šlo jen a jen o Zoe a o to jak jí zachránit.

V případě Zoe nešlo jinak než si jí oblíbit. Heather ze Zoe udělala skoro až reálnou postavu, které jsem věřila vše, co říkala a nepochybovala. Neměla jsem s ní vůbec žádný problém a s chutí jsem sledovala, jak se její příběh vyvíjel.

Moc se mi líbil postupně stupňující se děj. Glitch není kniha, kde by se děj táhnul a u které byste se nudily a přeskakovali věty či odstavce. U glitch jsem hltala snad každičké slovo a chvílemi nadávala, proč mi to jde tak pomalu. Nemohla jsem se totiž dočkat toho, až se dozvím, jak to dopadlo a co autorka udělala s postavami. Musím říct, že jsem nebyla vůbec zklamaná. Tak nějak jsem ten konec očekávala a neměla s ním žádné problémy. Naštěstí.

Glitch je jedna z těch knih, které by si podle mně zasloužili i český překlad. Čeští čtenáři, kteří do čtení v anglickém jazyce moc nemají, by totiž o tuhle skvělou knihu určitě neměli přijít. Pokud ale nad anglickou verzí uvažuje, já říkám, jděte do toho. Myslím, že litovat nebude a pokud ano, klidně své záporné názory obracejte na mne. :)

Za e-knihu bych chtěla poděkovat netgalley.com a nakladatlství St. Martin's Griffin.

Tato kniha vychází už brzy 7. srpna a už v tuhle chvíli se můžete podívat na obálku druhého dílu Override.