RC review: 0.4 Soumrak civilizace

Název: 0.4 Soumrak civilizace
Série: Bod 4 #1
Autor: Mike Lancaster
Datum vydání: 10. 7. 2012
Počet stran: 180
Nakladatelství: Egmont
„Jmenuju se Kyle Straker a už neexistuju.“ Tak začíná příběh Kylea Strakera nahraný na starých magnetofonových páskách. Můžete si myslet, že ty pásky jsou nějaký nepovedený vtip. Ale možná jsou dokladem historie minulého světa. Ale pokud ty pásky mluví pravdu, pak to znamená, že všechno, co si myslíme, že víme, je lež. A když je všechno lež, míníme tím také sebe? Nahrajte se zpět do světa nové generace!

Obyčejné malé městečko Milgrow se nikdy ničím nelišilo od ostatních amerických měst. Jeho obyvatelé vždy žili poklidně a nebyli svědky žádných katastrof či jiných událostí, které by kompletně zamíchaly jejich životy. To vše se však mění na obyčejné maloměstské talentové soutěži. Zrovna v tu dobu připadá na lidstvo upgradace na vylepšený vyšší stupeň. Veškeré lidstvo se během pár minut změní k nepoznatelnému, ale jakým si způsobem tahle upgradace nepůsobí na všechny. Tak začíná příběh teenagera Kyla Starkera zaznamenaný na magnetofonové pásky a jeho přátel.

Tahle poměrně útlá kniha mě zaujala už před nějakou tou dobou v angličtině. Nebudu zastírat, že mě zaujala hlavně kvůli své obálce a zvláštnímu názvu, ale odolala jsem. Přeci jsem těch anglických knih měla doma dost. Později pro mne bylo překvapením, že egmont knihu chystá vydat. Byla jsem tedy ještě více na knihu zvědavá a nemohla se dočkat, až si ji přečtu.

Kniha je velmi zajímavě zpracovaná. Příběh Kylea je vlastně nahrán na magnetofonové desky, které o hodně let později objevili jakýsi vědci, a vytvořily knihu protkanou vlastními poznámkami, vysvětlují různé pojmy, které v budoucnosti pravděpodobně nejsou známy. Celkově mi to přišlo jako velmi zajímavý nápad a i samotné zpracování působí originálně. Nápad autor dostal skvělý, ale forma, jakou knize dal, mi zase až tak nesedla.

0.4, Soumrak civilizace mi totiž připadal málo propracovaný a dotažený do konce. Jak jsem zmiňovala už v mini recenzi na GR či v týdnu s knížkou, kniha na mě působila tak, jako kdyby to autora po tom, co začal, už nebavilo a on se snažil jen honem, honem knihu dopsat, aby to měl z krku. Kapitoly mi připadaly občas zbytečně krátké a strohé a samotná délka knihy nebyla zrovna nejdelší. Myslím, že by stačilo knížku trochu propracovat a možná i prodloužit a hned by to bylo o něco lepší.

Nicméně i přesto kniha na mě působila velmi silně. Co musím autorovi uznat je to, že dokáže svým psaním hodně zapůsobit na své čtenáře. Ve většině momentů jsem si skoro myslela, jako kdybych četla knihu založenou na skutečných událostech. Nutilo mě to přemýšlet nad tím, jestli náhodou není opravdu možné, aby se to samé dělo i našem reálném světě. Nicméně kdyby to pravda byla, tak bychom se to asi nedozvěděli. Jedině pokud bychom byli jedni z „nula-celých-čtyřek“.

Na hlavního hrdinu Kyla Starkera jsem si nedokázala udělat pořádný obrázek. Kniha se totiž nevěnovala až tak postavám, jak ději, takže i přesto, že příběh sledujeme skrze Kylea, tak jsem o něm toho moc nezjistila. Nicméně mi byl sympatický a také se mi líbil jeho postoj k událostem, které se v jeho městech udály. Hlavně se mi ale líbilo, že nebyl líčen jako nějaký přeúžasný hrdina, ale jako naprosto obyčejný teenager, který se snaží, i když neví přesně jak, zvládnout situaci a zjistit, co se vůbec stalo.

I přesto, že mám ke knize pár výtek, vůbec nelituji, že jsem si soumrak civilizace přečetla. Byla to rozhodně zajímavá, místy hodně tajemná, originální a velmi působivá kniha. Taková jednorázová kniha, kterou určitě stihnete přečíst za jeden večer. Pokud se vám tedy líbí dobrodružné, lehce katastrofické a nadpřirozené příběhy, určitě po knize sáhnete. Pro mě to sice nebyla kniha, kterou bych si přečetla ještě jednou, ale za to přečtení rozhodně stála.

Kniha má již své pokračování s názvem 1.4 The future we left behind, které vyšlo v angličtině již 7. Května. Jsem velmi zvědavá, jestli i druhý díl vyjde u nás.

Za poskytnutí recenzního výtisku velmi děkuji nakladatelství Egmont.