Review: Nářek - lest vílí královny

Název: Nářek - lest vílí královny
Série: Books of faerie #1
Autor: Maggie Stiefvater
Datum vydání: Květen 2012
Počet stran: 296
Nakladatelství: Motto
Pro šestnáctiletou Deirdre Monaghanovou jsou v životě důležité jen dvě věci: její harfa a nejlepší kamarád James. Pak se ale zúčastní zcela obyčejné hudební soutěže, jakých absolvovala už desítky, a náhle se kolem ní začnou dít zvláštní věci. V trávě roste příliš čtyřlístků a všude se objevují záhadní krásní cizinci, které často nikdo kromě ní ani nevidí. Zdá se, že bytosti, které dosud znala jen z pohádek, jsou skutečné a ona má s nimi něco společného… Jenže ne všechny pohádky mají šťastný konec. Zdá se, že Deirdre bude muset o svou hudbu, své blízké i svou novou, nečekanou lásku z jiného světa svést velice nerovný boj se silami, jimž jsou lidské city zcela lhostejné. Otázkou není, zda něco ztratí, ale zda toho neztratí až příliš.
Deidreein život se mohl rovnat životu úplně obyčejného Američana, jenže doslova ze dne na den jí začínají pronásledovat dosti zvláštní věci – prakticky jí bombardují čtyřlístky, kdosi jí sleduje a navíc se o ni začíná zajímat naprosto úžasný kluk. Pokud si myslela, že víly, tak jak je zná z pohádek, budou milé a přátelské, velmi se mýlila. Víly se s ní totiž rozhodně nehodlají přátelit.

Jak jsem už v nějako recenzi určitě psala, občas se stává, že kniha mající krásnou obálkou často ani tak krásná být uvnitř nemusí. Někdy jde hlavně o to nalákat co nejvíce potencionálních čtenářů. Když se mně stane, že narazím, tak si často nadávám, proč jsem se jen nechala tou obálkou okouzlit a říkám si, proč jsem jen nesáhla vedle po nějaké jiné knize, která by se mi určitě líbila mnohem více. Tohle přesně a možná i více jsem si říkala po přečtení téhle knihy. Přesně mě nalákala obálka, která sice není nijak převratně nádherné, ale rozhodně stojí za povšimnutí. Navíc téměř nic neříkající anotace čtenáři nenapoví, jestli kniha za něco bude stát a když jsem si i pročítala pár recenzí, docela se kniha líbila. No, eventuelně ne mně.

Knize jsem chtěla dát šanci a tak když mi nepadla do oka už od první kapitoly, tlačila jsem se do čtení, protože jsem přeci jen doufala, že se kniha postupně zlepšovat. Mně se ale zdálo, že se spíš ještě více zhoršovala, ale přesto vše jsme jí chtěla mít dočtenou. Dalo mi to práci, ale povedlo se.

Jedním z dalších důvodu, proč jsem si Nářek pořídila, bylo to, že autorčinu sérii Mrazení mám moc ráda. Když jsem jí četla, tak mě opravdu moc bavila, a i to trošku filozofické myšlení hlavních hrdinu bylo skvělé. Takže už toho důvodu jsem předpokládala, že příběh bude za něco stát.

Pár vílích knih jsem už přečetla, a i když nemám motivy víl zrovna v oblibě, nijak zvlášť mi to vadilo, ale tahle kniha mě od takovýchto podobných příběhů úspěšně odradila. Samozřejmě, že takovéhle nadpřirozené knihy nemohou být zase brány naprosto vážně, ale v případě Nářku jsem se musela neustále smát a kroutit hlavou, co to autorka propánajána dokázala napsat. Příběh mi přišel ve většině momentů jako naprostý nesmysl a jako taková hodně nepovedená parodie na pořádnou vílí knihu.

Hlavní hrdinka mě iritovala prakticky celou knihu. Deidree podle mne vůbec nepůsobila reálně, takže pro mě bylo vážně těžké uvěřit tomu, co vypouštěla z úst. Občas jsem nad jejím myšlením a chováním musela docela dlouho kroutit hlavou. Navíc i její problematický vztah s Lukem byl vážně dosti přitažený za vlasy.

Jakmile se blížil konec, tak se začala ohromně těšit, až z téhle noční můry vyskočím zpět. Vím, že je tohle po dlouhé době hodně negativní recenze, ale kniha se mi opravdu hodně nelíbila, takže jí vychloubat nebudu.

Tímto Vás rozhodně od knihy nechci odradit (i když to jsem právě asi udělala). Když se podíváte, tak má kniha mnoho pozitivních recenzí i od českých čtenářů, takže je velmi pravděpodobné, že zrovna vám se bude líbit. Holt já jsem tou osobou nebyla.

Já se již do dalších dílů této sérii nehodlám pustit, ale pokud máte rádi vílí knihy, určitě jí zkuste.