Název: Past
Série: Zahrada nesmrtelnosti #1
Autor: Lauren DeStefano
Datum vydání: Květen 2012
Počet stran: 368
Nakladatelství: Fortuna Libri
Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete? Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře. Tento osud čeká i šestnáctiletou Rhine Elleryovou. Je unesena, aby se stala jednou z vyvolených nevěst a vstupuje do světa bohatství a privilegií. Přestože její manžel Linden k ní chová opravdové city, jediným cílem Rhine je útěk – chce najít svého bratra-dvojče a vrátit se domů. Ale Rhine se musí vypořádat s více problémy, než jak znovu získat svobodu. Lindenův excentrický otec je odhodlán najít protilátku na genetický virus, díky kterému mu hrozí ztráta syna, i když to znamená jít přes mrtvoly, aby prověřil své experimenty…
Vítejte ve světě, kde Vás bez milosti za bílého dne unesou. Kde vás odvezou daleko od rodiny, přátel a kde se společně s dalšími dívkami stanete manželkami jednoho muže. Důvod – snaha o záchranu lidstva, úkol – porodit co nejvíce dětí. Vítejte ve světě, kde i ta nejmodernější věda selhala a výsledkem toho je, že se každý muž dožívá dvaceti pěti let a ženy o pět let méně. Vítejte v knize Past. Tento osud postihl šestnáctiletou Reinu, která ve chvíli, kdy jí unesli, neměla tušení, že by jednou z těchto dívek mohla stát právě ona. Během několika dní se stává jednou ze tří manželek bohatého a vlivného Lindena. I přesto, že Reina doslova ze dne na den dostane do světa plného luxusu, který se možná nezdá být až tak špatným, Reina v něm nehodlá setrvat moc dlouho. Její cesta pryč však nebude vůbec jednoduchá.

Pamatuji si, že jsem tuhle knížku poprvé zahlédla myslím, že loni v prosinci ve Vídni, ale nevím proč, jsem v tu chvíli knihy vůbec neřešila. Řekla jsem si jen „to krásná obálka“ a šla dál. Později jsem si o knize vyhledala něco více a zjistila, že by to mohla být velmi zajímavá a s ohledem na v současnosti oblíbené dystopie velmi originální kniha. Když jsem pak zjistila, že kniha vyjde i u nás pod názvem Zahrada nesmrtelnosti: Past, nemohla jsem být šťastnější. I přesto mi ale trvalo poměrně dost dlouho, než jsem si knihu pořídila a (na jeden zátah) ji přečetla.

Celý ten námět s unášením dívek kvůli tomu, aby než zemřely, porodily děti, se sice mlže zdát trošku nebo trošku víc zvláštní či divný. Mně samotné se to také zdálo divné a nedovedla jsem si to pořádně celé v hlavě představit, ale jakmile jsem se s příběhem trochu více seznámila a pronikla do tohoto světa, zjistila jsem, že i přes svou zvláštnost je kniha opravdu zajímavě zpracovaná a vymyšlená. Má svoje kouzlo, kterým své čtenáře přiláká ještě více nebo naprosto odradí. Četla jsem hodně rozdílných recenzí a prakticky existují dvě strany. Na jedné stojí lidé, kteří knihu zbožňují a na druhé straně lidé, kteří jí nesnášejí. Proto jsem byla před koupí knihy trochu na vážkách, protože jsme nechtěla, abych si knihu koupila a ona se mi pak nelíbila. Zkusit se musí všechno a nakonec se velmi líbila.

Kniha autorky Lauren DeStefano pro mě byla velkým překvapením. Rozhodně jsem nečekala, že by kniha dokázala až tak vzbudit mou pozornost a zájem. Díky tvé temné atmosféře a skvěle se rozvíjejícímu ději, jsem měla nutkání zjistil, co stane dalšího, takže i když jsem už nechtěla číst další kapitolu, nemohla jsem si pomoci. I přes všechnu tu nelidskost knihy, na ní bylo něco lákavého něco fascinujícího. Něco, co mě nenechalo chladnou a nutilo ke čtení.

Občas se objevila v knize nějaká část, která logicky nebyla možná a která prostě působila nereálně a naivně. Samozřejmě, že v dystopiích moc reálných prvků asi nenajdeme, ale skoro vždy člověku něco utkne v hlavě, co mu prostě do kontextu nejde. Vezmeme si třeba celou tu situaci se světem. Po třetí světové válce celý svět kromě Ameriky zmizel v hlubinách moří a oceánů? Ehm, vážně? Jak může prakticky placatá Amerika zůstat na hladině a hornatá Evropa a Asie plus ostatní kontinenty zmizet pod hladinou? Tohle mi prostě celou dobu nešlo do hlavy, ale budiž, je to přeci jen fiktivní kniha.

Kapitoly nebyly moc dlouhé, takže děj krásně plynul a neustále se vynořovalo nějaké tajemnější a temnější tajemství, které okořeňovalo celý už tak tajemný a ne zrovna příjemný děj. Podle mne se kvalita knihy s další a další kapitolou razantně zvyšovala, až to vše vyústilo ve skvělý ale přesto otevřený konec.

Reina, hlavní postava byla z mého posledu nesmírně silnou osobností. I přes všechno špatného, co se jí za poslední dobu, nepodlehla a měla stále sílu a chuť bojovat.  Dostat se pryč a najít svého bratra. Nikdy se nesmířila s tím, že by u Lindena zůstala až do své smrti. I když jí nezbývá moc času. Chce jen svůj starý život a svobodu zpátky. Když už nebyla jiná možnost, tak dokázala skvěle předstírat a dělat cokoliv, aby dosáhla svého. U Lindena se mi zase zdálo, jako kdyby tenhle chlapík neměl pořádně svou hlavu. Jako kdyby hlavní slovo měl jeho docela děsivý otec. Na druhou stranu Linden nebyl žádný násilník, který by na své manželky neustále něco zkoušel, naopak byl chvílemi starající se a milující. Jenže ne tak, že by milovat všechny své manželky, spíš je tak nějak rád proto, že byly jeho manželky.

Zakončení příběhu mě zároveň potěšilo i trochu vyvedlo z míry. Díky bohu se autorka vyhnula přeslazenému happyendingu a tak téhle části příběhu nechala velký prostor do dalších dílů, ale ta otevřenost konce mi trochu vadila. Poslední dobou je tolik knih s otevřeným koncem až mi to, přesto, že otevřené konce mám většinou ráda, vadí. Kdyby tam bylo trochu více té jistoty a ne jen aby si čtenář vše dál domyslel a pak při čtení dalšího dílu zjistil, že se úplně mýlil, tak mi se mi to možná líbilo o něco více.