Review: The pledge

Série: The pledge #1
Autorka: Kimberly Derting
Datum vydání: 26. března 2012
Počet stran: 380
Nakladatelství: Allison & Busby

Slova jsou tou nejnebezpečnější zbraní ze všech.

V Ludánii, zemi plné násilí jsou třídy striktně rozděleny podle jazyka, kterým mluví. I ten nejmenší přestupek jako třeba podívat se člověku z vyšší třídy přímo do očí zatímco mluví svým jazykem, si žádá okamžitý zásah. Sedmnáctiletá Charlaina byla vždy schopna rozumět všem jazykům všech tříd  a tak se celý svůj život snaží toto tajemství skrýt. Jediné místo, kde se nemusí kontrolovat, je drogové podzemí plné klubů, kam ze sebe chodí lidé setřást všechna represivní pravidla světa, ve kterém žijí. Právě tam se poprvé setkává s krásným a tajemným Maxem, který ovládá jazyk, který Charlie nikdy před tím neslyšela... a tak je její tajemství málem prozrazeno.

i přesto, že Max Charlie velmi přitahuje, nemůže si být jistá, kde je jeho skutečná loajalita. Vzhledem k tomu, že nastává skutečná krize a násilí eskaluje, je jasné, že Charlie je klíčem k něčemu mnohem většímu  - pro svou zemi představuje jedinou šanci na ukončení smrtícího režimu a nastolení svobody.
V dnešní době platí, že kolik jazyků umíte, tolikrát jste člověkem. Ve velmi vzdálené budoucnosti to může být naopak velkou nevýhodou, která vás může stát vlastní život. A to hlavně v království Ludanie (bývalé USA). Celá společnosti není rozdělena pouze společenskými vrstvami, ale i jazyky, kterými mluví. Každý člověk má právo mluvit pouze univerzálním jazykem či jazykem své vrstvy, do které svým narozením patří. Pokud je někdo načapán, jak konverzuje s někým jiným v nepovoleném jazyce, znamená to brzkou smrt. Mladá Charlie se proto musí pořádně ovládat. Je totiž obdařena takovým darem, že dokáže perfektně rozumět všem jazykům. Stačí však potkat tajemného Maxe, jehož jazyku nerozumí a proniknout do světa vzbouřenců, snažících se svrhnout krvelačnou a krutou královnu Sabaru, která má ještě větší moc, než se původně zdálo. Sama Charlie se stává jedinou osobou, která dokáže zachránit budoucnost celého království.

The Pledge byla další kniha z těch, které mi jen dorazily domu a já se k nim dostala až po několika dlouhých měsících. Prvotně jsem si plánovala přečíst její o mnoho známější sérii The body finder, kterou si plno lidí chválí (a kterou mám taky doma hodně dlouho) a já na ní jsem velmi zvědavá. Nakonec jsem sáhla po knize the pledge, které mě jakožto dystopie lákala o něco více než The body finder. Vážně to píšu snad v každé recenzi, ale když jsem knihu otevírala, neměla jsem žádná očekávání a ani nevěděla, co vlastně od téhle dystopické čekat, jelikož jsem od autorky nic jiného předtím nečetla.

Jelikož jde právě o můj oblíbený žánr – dystopii, tak jsem byla až moc zvědavá na to, jaký futuristický svět svým čtenářům autorka představí a jak si s tím vším poradí. Vím, že žádnou dystopii předtím nenapsala, takže to byla pro ni takový krok do neznáma. Myslím, že ale udělala krok správným směrem plným originality a jedinečnosti.

Ve světe, kterém Charlie žije, má plno pravidel. Člověk nesmí mluvit cizím jazykem, při přecházením mezi jednotlivými územími království musí člověk přecházet něco podobného, jako jsou hranice a musí se prokazovat čipovou kartou. Pokud se někdo připojí k vzbouřencům, není již prakticky žádna cesta zpět a pokud někdo sebemíň zkříží cestu samotné královně, může si jít rovnou kopat hrob. Sice to asi nezní zrovna jako příznivé místo pro žití, ale autorka svět nevylíčila ne zrovna negativně a krutě, spíše tak neutrálně, takže mi při čtení to prostředí nepřipadalo až tak dystopické jako třeba v jiných knihách.

Děj prakticky celé knihy byl spíše poklidný. Autorka se podle mne nevěnovala tomu, jestli bude kniha akční, spíše se zaměřila na postavy, jejich příběhy a osudy. Většinou mi právě ta neakčnost hodně vadí, ale sama jsem byla překvapená, že v tomhle případě mi to spíše přišlo vhod. Jde vážně o knihu, která dokáže zapůsobit na city čtenáře a ve které se zdá, jakoby její postavy byly reálné a pohybovaly se kolem nás. Kniha je navíc velmi čtivá a chytlavá a hlavně překvapivá.

Překvapivými momenty opravdu kniha doslova překypuje. Během čtení jsem zaznamenala tolik chvílí, kdy, jsem se musela na chvíli zastavit a vše pomalu zpracovat. Všechny tyhle momenty byly navíc velmi nečekané, tak to je opravdu velkým plusem.

Kimberly Derting si dala opravdu hodně záležet na postavách a jejich příbězích. Každé postava měla své kouzlo a jedinečnost. Propracovala je do posledních detailů a doslova jim vdechla život. Charlie velmi svá a odvážná. Nenechala se ničím vystrašit nebo vystresovat a dokázala zachovat klid, i když se ocitla ve chvílích, kdy se jednalo o její vlastní život či o život jejích přátel a rodiny. Nejvíce jsem si oblíbila hlavního mužského hrdinu a to Maxe. Ach, to je mode další book crush. Sice bylo jasné od první chvíle, že není ve všem upřímný a že skrývá nějaké tajemství, ale koho to zajímá? Mě opravdu ne. Ale stejně – na Dimitrije zatím nemá. Další velmi zajímavou postavou byla královna Sabara. Myslím, že autorka plánovala vytvořit takovou novou evil queen, ale na tak Sabara vůbec nepůsobila. Asi to bylo tím, že i přesto, že je celá kniha protkaná i takovými mini kapitolami z pohledu právě Sabary (no, taky i Maxe), tak se mi zdálo, že měla poměrně málo prostoru a proto autorka nemohla pořádně projevit její podstatu. Nic ale nemění na tom, že bych jí nechtěla nikdy potkat.

The pledge je dle mého názoru nesmírně povedenou a zajímavou knihou, kterou stojí za to si přečíst. Já sama z ní byla naprosto nadšená. Nikdy mě nepřestávala překvapovat a i se zakončením příběhu jsem byla velmi spokojená. Kniha skončila trochu otevřeně, což jen podporuje moji nedočkavost na druhý díl The essence, který vychází 1. Ledna 2013.