Blog tour - KNIŽNÍ TRAILERY

Je prvního září a tímto dnem oficiálně začíná první Česko-Slovenské knižní blog tour. O čem toto blog tour vlastně je? Každý den, ode dneška do 14. září si na každém ze zúčastněných blogů budete moci přečíst názory českých, slovenských i zahraničních autorů na čtení, knihy a vše, co s tím souvisí. Zašťourejte s námi tedy do čtecího soukromí autorů a zjistěte něco nového. Navíc, u někoho budete mít šanci si i o něco zasoutěžit. Tak proč nezkusit své štěstí?
Knižní trailery nebyly vždy nedílnou součástí v propagaci knihy, spíše to bylo něco více, co mohlo nalákat potencionální čtenáře na právě vycházející knihu. V poslední době však popularita těchto "malých filmíků" podstatně vzrostla. Vzrostla také jejich kvalita a provedení. Jde poznat rozdíl mezi trailerem, do kterého bylo vloženo více financí než do takového "home-made" traileru. Avšak i ty méněrozpočtové bývají moc pěkné a působivé. jaký názor na knižní trailery mají sami autoři? Co se jim na nich líbí a co ne, Dokáží je nalákat na knihu?
Melissa De La Cruz, autorka série Modrá krev a Čarodějky z East Endu
Knižní trailery se mi líbí! Myslím, že ten, který jsme vytvořili pro Modrou krev je jeden z nejlepších (odkaz). Rozhodně si myslím, že dobrý trailer dokáže vzbudit čtenářům zájem o knihu a rozšířit své publikum. Ale musí být dobrý, přesvědčivý, zajímavý a poutavý.
Kiera Cass, autorka knihy The selection
Mám ráda knižní trailery. Myslím že pokud jsou dobře udělané, tak s nimi může být zábava. Miluji ten, který udělalo nakladatelství HarperTeen pro The selection! Ale na druhou stranu jsem viděla i plno vážně špatných trailerů, které mě dokázaly pouze hrozně rozesmát.

Tereza Benešová, autorka s´knihy Gjorkové
Knižní trailery stavím skoro na stejnou úroveň, jako filmové. Dobře udělaný trailer při nerozhodnosti určitě dokáže nalákat. Mně se třeba strašně líbí trailer na Insurgent a nejspíš bych si knížku koupila, i kdybych první díl nečetla. I když sám o sobě asi zázraky nedokáže. Ale v kombinaci s anotací, obálkou, jménem autora... je to taková ta pomyslná třešnička.
Jo Treggiari, autorka knihy Ashes, ashes
Ano, mám ráda knižní trailery, ale hlavně ty vytvořené fanoušky. Pro knihu Ashes, ashes na youtube existuje asi pět takových a já jsem vždycky paf z toho, že čtenáři mají knihu rádi natolik, aby věnovali svůj čas k vytvoření fan-traileru. Nesleduji ty profesionální trailery pokud se nad knihou rozhoduje. Většinou se spoléhám na doporučení mých přátel, knižních blogů a na recenze.
Stacey Kade, autorka série The ghost and the goth
Myslím, že knižní trailery jsou vážně super.Mohou mě přesvědčit k tomu, abych si o knize něco zjistila, ale nakonec to je styl psaní, co mě přesvědčí ke koupi knihy. Vždy si chci přečíst alespoň ukázku před tím, než si knihu koupím. Trailer nestačí.
Wendy Higgins, autorka knihy Sweet evil
Knižní trailery si užívám! Trailery většinou nevyhledávám ačkoliv, pokud vidím někoho mluvit o nějakém traileru, většinou se na něj mrknu. Ale většina knih, které čtu jsou založeny na doporučení mých přátel, kteřá mají rádi stejný typ knih jako já. Nicméně nedávno jsem narazila na trailer ke knize Shatter me (někdo na twitteru zveřejnil odkaz) a poté, co jsem ho shlédla jsem věděla, že si knihu musím přečíst. Nakonec jsem si to knihu zamilovala.
Tereza Matoušková - Temnařka, autorka knihy Hladová přání
Knižní trailery považuji za takový bonus navíc pro čtenáře a určitě mají své místo i při propagaci knihy. Dobrý trailer by mě sám o sobě sice ke koupi nepřesvědčil, ale pokud by se mi líbil, minimálně bych si o knize vyhledala více nebo si počkala na recenze.
Leah Bobet, autorka knihy Above
Bohužel si myslím, že na knižní trailery žádný pořádný názor nemám.
Kristen Simmons, autorka knihy Article 5
Z knižních trailerů mám takové smíšené pocity. Někdy dokážou zachytit mou pozornost a přilákat mě ke knize. Pokud tomu tak není, tak mě nijak zvlášť  neodradí. Většinou čtu knihu, protože mi někdo řekl , že je dobrá, ne protože že se mi trailer líbil nebo nelíbil.
Ann Peters, osobní asistentka Patricie Briggs, autorky série Mercy Thompson
Patricia i já se o trailery moc nezajímáme. Většinou si knihy kupujeme proto, že jsou od známého autora či protože, že nám je někdo doporučil.
Megan Crewe, autorka knihy Tak padne náš svět
Jsem velmi vizuální člověk, takže dobrý knižní trailer se silnými vizuálními prvky zachytit mou pozornost, tak že si knihu i přečtu. Takhle jsem si právě vybrala poslední knihu, kterou jsem četla, protože mě její trailer zaujal. Ale musím uznat, že ne všechny nepůsobí dobře. Většinou proto, že úpravy jsou nedbalé nebo že se herci pohybují a jednají moc pomalu, takže trailery nesleduji zase až tak často. Ale pokud o nějakém mluví hodně lidí, podívám se na něj.
Michelle Madow, autorka knihy Remembrance
Já vážně miluji knižní trailery, ale musím se přiznat, že kdykoliv sleduji knižní trailery, tak je to až poté, co si přečtu knihu. Dokáži posoudit, které knihy se mi budou líbit jen díky tomu, že si přečtu anotaci ze zadní strany, takže nikdy nepociťuji potřebu se podívat na trailer, abych se rozhodla v tom, jestli mě kniha bude bavit nebo ne.
Francisco Stork, autor knihy Marcelo ve skutečném světě
Knižní trailery moc často nesleduji. Ale někteří studenti udělali trailery pro mé knihy a moc se jim povedly. Myslím, že dobrý trailer dokáže dát dobrý pocit o čem kniha ve skutečnosti je. Co se mi na trailerech líbí nejvíce, je hudba, které je doprovází.Je zábavné vidět, jaké hudba dokáže popisovat knihu.
Angela Corbett, autorka knihy The eternal starling
Miluji knižní trailery! Myslím, že obrázky použité v trailerech mohou čtenářům pomoci si představit děj a postavy. Díky knižním trailerům jsem vždy ještě více natěšená na knihu.
Barbora Tuzarová, autorka knihy Nikdy nepřestávej věřit
Upřímně řečeno, na to, že existují knižní trailery, jsem přišla až letos. Vždycky jsem si vystačila s anotacemi a trailery jsem si spojovala jenom s filmy. Dneska by už bez nich ale moje četba moderní literatury nebyla úplná. Ale nikdy u mě nebudou trailery fungovat jako reklama. O koupi u mě rozhoduje spousta jiných faktorů, a teprve, když se do příběhu začtu, otvírám youtube. Během čtení ráda koukám na oficiální videa, která ve mně ještě víc vyburcují touhu číst dál díky dobře zvolené podtextové hudbě, a po dočtení sleduji i ty "fanmade", které si během čtení zakazuji, protože by díky obsazení různých herců zkreslovaly mojí představivost…  A i po zavření knížky si jich na youtube "předvyberu" víc a koukám jenom na ty, ve kterých je obsazení co nejpodobnější mojí fantazii. A kdyby vás zajímal můj aktuální favorit, je to minutu a půl trvající fanmade trailer o Tris a Tobiasovi z Divergence. (http://www.youtube.com/watch?v=5kKTIENKaxc).
Jody Gehrman, autorka knihy Babe in boyland a Audrey' guide to witchcraft
Mám moc ráda knižní trailery i když si myslím, že vytvořit je je těžké a nejsem jistá, jestli jsou při prodeji knih nějak efektivní. Některé jsou velmi sofistikované a některé zase docela děsivé. Můj manžel a já jsme jednou udělali trailer pro mou první YA knihu Confessions of a triple shot Betty. Tehdy jsme neměli moc peněz na to, udělat trailer v hollywoodském stylu, takže jsme shromáždili své přátelé, udělali z nich herce, našli místního muzikanta, který nám napsal hudbu a prostě jsme si to užili. Tady je odkaz pokud jste zvědaví, ale varovala jsem vás, trailer je opravdu jednoduchý - http://www.youtube.com/watch?v=faDF6YYEgVc.
Kimberly Derting, autorka série The body finder a knihy The pledge
Miluji knižní trailery a myslím si, že to může být zajímavý nástroj, pro vytvoření většího všeobecného zájmu o knihu, pokud je dobře proveden. Je to jako se dívat na mini knižní filmy.
Rachel Ward, autorka série Čísla
Nejsem velká fanynka knižních trailerů. Občas jsou docela super, ale odkud většinou čerpám, jsou doporučení mých přátel či členů rodiny. Pokud jsem v knihkupectví, tak i obálka je silný podnět, který mě dokáže donutit knihu otevřít a podívat se dovnitř.
Jodi Meadows, autorka knihy Incarnate a Asunder
Velmi komplikované otázky, nicméně jim dám šanci! 

Obecně se mi myšlenka knižních trailerů líbí, je to velmi zajímavé, pohybovat se v příběhu prostřednictvím videa a ne knihy. Zvláště v tak vizuální podobě. Ale protože to je jiná cesta pro možnost nechat knihu samu za sebe promlouvat, myslím, že je velmi lehké udělat trailer špatně. Se špatnými či průměrnými herci, chabými efekty a nebo kvůli nedostačujícím či špatným informacím o knize, je opravdu lehké přejít od super traileru k trapnému traileru.

Existuje pár skvělých trailerů. Například trailery od Maggie Stiefvater, trailer ke knize PLAIN KATE od Erin Bow. Za poslední dobu třeba SHADOW AND BONE od Leigh Bardugo.

Nejsem si jistá, jestli mě kdy trailer donutil přečíst si knihu pokud jsem o ní ještě neslyšela. Ale některé trailery zvětšily má očekávání z knihy.
Jessica Souders, autorka knihy Renegade
Mám ráda knižní trailery. Pokud jsou dobře promyšlené a provedené, tak mi mohou opravdu velmi pomoct s výběrem knihy. Ale zatím mě jen dva trailery přesvědčily ke koupi knihy.
Tereza Janišová, autorka série Erilian
Můj názor na knižní trailery je jednoznačně stoprocentně pozitivní. Z hlediska marketingu je to skvělý vynález, protože potencionálního čtenáře naláká správně vytvořený trailer mnohem účinněji než pouhá anotace. I čtenář je někdy líný číst  Kdežto zvědavost většinou vítězí a člověk ten čudlík s šipkou zmáčkne. Vzhledem k technickým možnostem dnešní doby není knižní trailer nedosažitelnou záležitostí a většina z nich je dost zdařilá. O kvalitě knížky, kterou trailer propaguje už je možno polemizovat  Někdy zajímavost a nevšednost traileru dokáže vzbudit zájem o knížku, která je sama o sobě poměrně vlažného rázu. 

Trailer mě dokáže nakopnout k tomu, abych si šla knížku půjčit. Nicméně vzhledem k tomu, že sama knížky kupuji jen velice zřídka a beru si k srdci varování ohledně koupě zajíce v pytli, ani sebeúžasnější trailer se mnou nezamává tak, abych okamžitě skočila do prvního knihkupectví a dotyčnou knížku si zakoupila. Když už si jdu koupit knížku, sázím na jistotu v podobě Gaimana a dalších mých favoritů a k nim žádné trailery nepotřebuji.

Trailer na moji knížku Erilian – Kouzla na obzoru ttp://www.youtube.com/watch?v=swmci7qsTb0.
Lauren Kate, autorka série Andělé
Ano, mám ráda knižní trailery.
Jill Hathaway, autorka knihy Slide
Většinou trailery nesleduji, jen v případě, že je kniha na mém radaru. Tím myslím, že jsem již viděla pár působivých trailerů, které mě na knihu ještě více nažhavily.
Tiffany Trent, autorka knihy The unnaturalists
Ano, myslím, že knižní trailery mohou být efektivní. Viděla jsem již řádku krásných trailerů. Nicméně jsem viděla i dost špatných, díky kterým jsem ztratila zájem o knihy. Takže to může jít oběma směry.
A co vy? Jakýpak máte názor na knižní trailery? 

Na giveaway se bude moci společně s dalšími soutěžemi těšit již v pondělí.

Lucie

Knihomolka, studentka, milovnice kávy, seriálů a cestování.

15 komentářů:

  1. Ja si zvyknem pozerať trailery a je pravda, že niektoré skutočne dokážu čitateľa navnadiť, aby si knihu prečítal. Ale na druhej strane niekedy aj trailer môže knihe uškodiť.
    Teraz si skutočne nespomeniem ako sa tá kniha volala, ale podla traileru by som ju nikdy do rúk nevzala a keď som si ju prečítala bola naozaj veľmi dobrá. Čiže nie
    vždy si názor o knihe utvorím z traileru. Ale napríklad trailer ku knihe Under the never sky http://www.youtube.com/watch?v=A0TnH3GEieE na strašne navnadil na knihu,
    ale po prečítaní asi sto strán, keď sme mali s Mimi spoločný reading, som veľmi rýchlo pochopila, že tá kniha nie je pre mňa, pretože ma neohúrila. Trailer môže mať aj
    pozitívny aj negatívny vplyv na čitateľa.

    Veľmi pekný post, je milé dozvedieť sa názory od obľúbených autorov a ešte zistiť aké sú to milé osoby :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem trailery nikdy nesledovala a ani to v budoucnu nehodlám dělat. Ale mě nebaví ani filmové trailery. Knížku si vybírám podle více faktorů, ale ne podle traileru. Ale třeba trailer na Divergenci je fajn a hlavně obsahuje přesně tu písničku, kterou jsem k Divergenci potřebovala do Zpěvavého léta :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Podla mna niektore trailery skor odradia ako nalakaju citatela. Ja osobne moc trailerom nefandim, ale musim priznat, ze som videla aj par naozaj vydarenych, ktore ma na knizku navnadili.

    OdpovědětVymazat
  4. Trailery mě baví, když jsou povedené. Ale musím říct, že nebývám moc odvázaná z těch fanouškovských, kde jejich autoři vybírají scény z různých filmů a pokoušejí se je napasovat na děj knížky. Často je totiž jejich představa o hlavních hrdinech docela jiná než ta moje, a to mě tak nějak irituje :)

    OdpovědětVymazat
  5. Huuí, to máš docela dost odpovědí, se divim =D Ale souhlasím s většinou, pokud je trailer opravdu povedený, skoro vždycky mě inspiruje ke koupi knihy 0=) Já osobně trailery naprosto žeru =D

    OdpovědětVymazat
  6. Proti knižním trailerům nic nemám, ráda si je i pouštím, ale zaujmou mě skutečně jen některé - ty, na nichž je znát, že si s nimi někdo dal práci, ty s jedinečným nápadem, ty, které mě donutí se kvůli něčemu dívat do konce. Myslím, že trailery dovedou navnadit čtenáře na knihu, pokud jsou povedené, ale jinak jsou to spíš jen takové bonusové bonbonky:)

    OdpovědětVymazat
  7. Zaujímavé.=) Celý tour aj odpovede... Osobne trailery veľmi nesledujem.:P

    OdpovědětVymazat
  8. Tak tohle je super .) Líbí se mi trailery, často nalákají víc než celá anotace a obálka dohromady! :)

    OdpovědětVymazat
  9. Téééda.. toto je geniální nápad a je skvělý, že se teď všechno tahle pěkně rozjíždí, i když je září :))
    Tohle byla zajímavá otázka a odpovědi jsou snad ještě lepší. Skvělej článek!!
    Jinak já a trailery.. určitě dokážou na knížku nalákat, ale zase na druhou stranu se jim nedá na 100% věřit :-D

    OdpovědětVymazat
  10. Skvělý článek! Všechny odpovědi jsou rozhodně zajímavé =) ... Upřímně já na knižní trailery moc nejsem. Nebo spíš je moc nevyhledávám. Některé, které jsem zatím ale viděla, jsou většinou docela povedené :D.

    OdpovědětVymazat
  11. Ráda se na trailery dívám jako na takové miny filmíky, jsou zajímavé a řeknou něco o knize, ale rozhodně si podle nich knihu nevybírám. Souhlasím s názorem, že je to spíše třešnička na dortu...
    Mňoukla&vymňoukla

    OdpovědětVymazat
  12. Jelikož většinou knižní trailer objevím na konci nějaké recenze, tedy ve chvíli kdy už jsem rozhodnutá, mé mínění obvykle neovlivní. I když... Ty dva které jsem si tu rozklikla vypadaly velmi zajímavě.

    OdpovědětVymazat
  13. Knižní trailery mi nevadí, ale nějak je vyloženě nevyhledávám. :) Dívám se na ně jen v tom případě, že je někdo dá k recenzi na knížku, nó. :) Ale těch pár, co jsem viděla, bylo vážně povedených! Až jsem se divila, jak to někdo mohl vytvořit takhle hezky. :))
    Jinak ty odpovědi autorů jsou vážně moc zajímavé! Je milé, že jim nedělá problém se do něčeho takového zapojit. :)

    OdpovědětVymazat
  14. Slyšela jsem, že v cizině je už téměř nemyslitelné zakoupit knihu bez dalšího servisu. Book trailer, namluvená kniha na cd nebo mp3, aby se mohla poslouchat v autě atd atd. V červnu bych napsala, že video ke knihám není důležité. Pak jsem jich pár viděla a ke své knize Cesta k mým matkám jsem si trailer vybojovala a z poloviny zaplatila. Vůbec nelituji. Byl to pro mě zážitek, protože jsem na scénáři k němu i pracovala a sehnala si filmaře. Už si neumím představit, že by kniha neměla video trailer. Shlédlo ho již za 14 dní přes pět set lidí.

    OdpovědětVymazat
  15. Já mám knižní trailery ráda, tedy ty povedené. Moc se mi líbil trailer na knihu Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, ten opravdu neměl chybu a na knížku podle mě dokáže nalákat.

    OdpovědětVymazat