RC review: Rezistence

Název: Rezistence
Série: Divergence #2
Autor: Veronica Roth
Datum vydání: 24. září 2012
Počet stran: 352
Žádná volba není bez následků.

Měl to být pro Tris šťastný a slavnostní den, ale všechno dopadlo úplně jinak. Po krvavé tragédii mezi frakcemi vzrůstají konflikty a nad společností se vznáší válka. Tris se musela rozhodnout už jednou – a teď ji čeká další volba. Dřívější rozhodnutí, obavy, zármutek i provinilost, to vše ji teď dostihlo a Tris nezbývá než bez výhrad přijmout svou Divergentní identitu. Dokáže se ale vyrovnat se vším, co to znamená?
S Rezistencí se vracíme zpět do momentu, kdy Triss a Tobias, poté co se sečtělosti podařilo pomocí séra uvrhnout celou neohroženost do simulace a tento stav využít ve svůj prospěch, opustili základnu neohrožených a bez jakéhokoliv plánu se vydali hledat způsob, jak zachránit velmi napjatou situaci a množství lidských životů. Pro Triss, Tobiase ani ostatní postavy nebudou následující týdny vůbec lehké. Doufají, že právě na základně Mírumilovných se jim dostane pomoci a podpory s připravovaným plánem na záchranu. Ohroženy budou nejen jejich životy, ale budoucnost celé společnosti futuristického Chicaga.

Bylo to prakticky nedávno, co jsme netrpělivě očekávali příchod po celém světě oblíbené a chválené série Divergence na český knižní trh. Snad každý správný YA čtenář se nemohl knihy dočkat a když se mu konečně dostala do rukou, tak do ní musel ihned začíst. Já jsem na tom byla naprosto stejně a knihu si ihned zamilovala. Čekání na pokračování nazvané Rezistence ale uteklo ještě rychleji, než jsem předpokládala.

Nemusím asi ani říkat, jak jsem se na knihu neskutečně těšila. Divergence byla jednou z nejlepších knih, kterou jsem za letošní rok četla a tak jsem byla neskutečně zvědavá, co si na své čtenáře autorka vymyslela pro tentokrát. A že toho tedy bylo. Už od první chvíle nás autorka vtáhla do druhého dílu napěchovaného akcí a jen akcí. Nestačila jsem se ani rozkoukat a už jsem se ocitla tam, kde skončil první díl. Mezi knihami tedy není žádný dlouhý časový úsek, ale naprosto na sebe navazují.

I přes mé velké očekávání jsem byla zpočátku docela zklamaná. Rezistence mi přišla velmi odlišná od Divergence, jak stylem, jakým byla kniha napsaná, tak i tím, co se v ní odehrávalo. To bylo samozřejmě součást knihy, jelikož se již neodehrává na jednom místě a to základně neohroženosti, ale po celém městě, ale ten skok mezi oběma knihami mi přišel znatelný. Nicméně postupem času se mi zdálo, že se kniha výrazně zlepšovala a začala být zajímavější a čtivější. Pociťovala jsem i to, že jsem se dokázala rychleji začíst. Je to zvláštní nemít nejdříve knihu v oblibě a pak si jí zamilovat. U mě to je takhle velmi často.

Samotný příběh ze sebe nic neztratil. Naopak ho Rezistence krásně prohloubila a rozvinula. Autorka ho dokázala navíc krásně posunout na další stupínek napínavosti, takže v závěru knihy přestat číst, bylo nad lidské schopnosti. Jestli se Vám zdálo, že nic zlomového, překvapivého a naprosto nečekaného se už stát nemůže, tak mi věřte, že budete velmi mile překvapeni.  Veronica Roth má totiž vždy něco v záloze.

Jak jsem se zmiňovala, Rezistence se odehrávala v celém městě a ne jen na jednom místě. Je to určitě plus, protože už není kniha omezená jen na to a jedno prostředí, které mi právě v Divergenci přišlo po nějaké době ohrané. Tentokrát se čtenáři mohou podívat i do ostatních základen frakcí a ulic Chicaga. Určitě mi to přišlo zajímavější a tak obecně to poskytovalo autorce více možností pro příběh.

Jedním z hlavních motivů příběhu je vztah mezi Triss a Tobiasem, který není ani ideální ani nejhorší. A právě to se mi moc líbilo. Není to žádný přeidealizovaný šíleně zamilovaný pár, ale pár, který jako každý správný pár má i své slabší stránky. Avšak místy to bylo podle mne až přehnané. To jejich hádání bylo prakticky na každodenním plánu, takže to zpočátku bylo přijatelné, ale když se to pak opakovala v každé kapitole, tak jsem doufala, že si vše brzo vypovídají a raději se stanou tím přeslazeným párem. Možná by to čas od času nebylo na škodu. Hlavním důvodem jejich hádek, bylo to, že každý chtěl toho druhého ochránit za každou cenu. I za tu cenu, že se to tomu druhému zrovna líbit nebude, což také nelíbilo.

Během Divergence prošla Triss velmi zásadní proměnou. Z nevýrazné dívčiny se stala hrdinka s velkým H, ale tentokrát to s tím hrdinstvím až trochu přeháněla. Prakticky vše chtěla vyřešit a napravit sama bez jakékoliv pomoci a to, že by jí to stálo život, jí zas tak netrápilo. Netrápilo jí vůbec ani to, jak by to ovlivnilo ty, kteří jí milují. Proto jsem se občas nedivila Tobiasově reagování, kterému se samozřejmě Trissininy úvahy nelíbily a nesouhlasil s nimi. Samozřejmě tomu bylo i naopak.

Po přečtení knihy mě velmi překvapilo, jak jsem během četby změnila na knihu názor. Z počátečního zklamání se vše proměnilo v obrovské nadšení. Druhé pokračování v úspěšné sérii si tedy dokázala udržet mojí pozornost a opět mě velmi mile překvapit. Navíc samotné zakončení knihy vás jistě donutí netrpělivě čekat na další díl nebo se vydat za autorkou a zkusit si pokračování vydupat. Čekání bude jistě účinnější.

Kniha vychází již 24. září u nakladatelství CooBoo a já mu velmi děkuji za poskytnutí recenzního e-booku.