Série: Struck #1
Autor: Jennifer Bosworth
Datum vydání: 26. dubna 2012
Počet stran: 373
Nakladatelství: Doubleday children's books
Mia Price je závislá na blescích. Přežila již bezpočet zásahů, ale její touha po dalších ohrožuje její život a životy lidí kolem ní.

Los Angeles, zde se blesky objevují jen zřídka. Pro Miu to je jedno z mála míst, kde je před svou závislostí v bezpečí. Ale když město zasáhne devastující zemětřesení, její útočiště se proměňuje na minové pole chaosu a nebezpečí. Pláže se stávají místem masivních stanových městeče a entrum je jen rozpadající se pustina, kde skupinka lidí táhne každou noc od jedné opuštěné budovy k druhé. Dva o moc soupeřící kulty vidí v Mie klič k jejich rozdílným katastrofickým proroctvím a věří, že právě ona má zvláštní spojení s podivnou bouřkou, která způsobila zemětřesení a která má zasáhnout ještě jednou.

Mia chce tajemnému a lákavému Jeremymu důvěřovat, když jí slibuje, že jí dokáže ochránit. Mia ale pochybuje, že je Jeremy tím, za koho se vydává. Na konci se může vášeň a síla, která je svedla dohromady, proměnit v to, co je navždy odloučí. Když finální bouře udeří, Mia musí riskovat svou neuvěřitelnou sílu pro to, aby zachránila ty, které miluje, nebo ztratí vše.
Pro někoho smrtící, pro Miu naplňující. Právě blesky jsou Miinou závislostí. Každé zvláštnost má svou dobrou a špatnou stránkou a právě kvůli té špatné se Mia musela se svou celou rodinou přestěhovat někam, kde jsou bouřky a blesky velmi ojedinělé, do Kalifornie. Ale ani tam se Mia neocitá v bezpečí. Západní Amerika se totiž zotavuje po ničivém zemětřesení, které zpustošilo, co se jen dalo. V ten moment se obyvatelstvo rozděluje na dva tábory – na fanatické následovníky Proroka, skrze kterého prý promlouvá bůh a na ty druhé, které stojí proti němu. Pro Miu je prioritní její rodina – mladší bratr a nemocná matka. Když však Mia zjistí, že i ona sama je součástí toho všeho, co se děje, zjišťuje, že již není cesty zpět. Musí bojovat až do konce. Anebo ne? Něco horšího než jen zemětřesení se ale záhy blíží.

V momentě, kdy jsem Struck uviděla, jsem věděla, že si tuhle už na pohled úžasně vypadající knihu musím přečíst. Obálka mi přišla a stále i připadá ohromně povedená, originální a jednoduše jako takové to klasické lákadlo. Navíc si nepamatuji, že bych někdy četla knihu s motivem blesků, bouřek a tak podobně. V tomhle ohledu je příběh opravdu nesmírně originální, protože v dnešní době napsat originální příběh, který by i nevědomky kopíroval nějaký jiný je jako jít na výlet na Mars. Prostě nemožné. Nicméně se to autorce nějakým zázračným způsobem povedlo a za to má ode mne palec nahoru.

Už bych si mohla vecpat do hlavy, že pokud mě zaujme jako první obálka, tak od knihy raději nemám očekávat to nejlepší. Ale naprosto naivně vše nejlepší vždy očekávám. Řeknu si, páni, ta obálka je naprosto úžasná, tak kniha musí být taky taková. Haha. Po této zkušenosti jsem z toho doufám vyléčená. Opravdu! Neočekávat od knihy raději nic. Pak jsem totiž v některých případech velmi zklamaná.

Tak a opět jsem u té obálky. Podle ní jsme totiž čekala klasickou dystopii se vším všudy. No, skutečnost je podle mne trochu jiná. Jako dystopie mi to totiž skoro vůbec nepřišlo. Prvky v sobě samozřejmě má, ale dystopie jako Shatter me, The selection nebo třeba Hunger Games to opravdu není. Řekla bych, že dějově se to postupem času k dystopii pouze pomalým krokem blíží. Spíš to je jen kniha s motivem katastrofické současnosti a velmi blízké budoucnosti.

Mia jako hrdinka mi byla velmi sympatická. Žádná ukňouraná holčička ani svět zachraňující superhero. To se mi na ní moc líbilo. Působila velmi klidně, vyrovnaně a nenápadně, ale když přišlo na věc, tak dokázala jednat a chovat se jako naprosto jiný člověk. Stalé v ní ale bylo to něco, čím se odlišovala od všech ostatních lidí. Kniha pak v některých chvílích hrdinku jakoby odstrkovala do pozadí a věnovala se hlavně právě se dějící katastrofě a další hrozícímu nebezpečí. To se mi zas tak nelíbilo.

Chvílemi se mi opravdu zdálo, že koukám na nějaký katastrofický film, které s radostí často vysílá televize prima. Já katastrofické filmy mám všeobecně ráda, ale musejí mít hlavu a patu a něco, co mě v tom celém houfu věcí, postav a událostí zaujme. V tomhle případě jsem nevěděla co vnímat první. Na mě toho tam bylo moc. Nejsympatičtější na celé knize byl snad jen Jeremy. Jeremy je sice trochu tajemná postava, ale i tak si ho snad každý musí zamilovat. Rovněž tak i vztah mezi Miou a Jeremym. Jejich vztah sice neměl v knize moc prostoru, ale ta chemie mezi nimi byla i tak cítit.

První polovina se mi celkově četla mnohem lépe. Nebylo v ní sice tolik akce jako v té druhé polovině, ale působila na mě trochu reálněji a uvěřitelněji. V té druhé přišla smršť událostí, že jsem se až chvílemi nedokázala orientovat.

Na knize mi ale nejvíce vadily náboženské pasáže. Nejsem věřící, takže to ani v knihách zrovna nemusím. Tím pádem mi byla postava Proroka tak nesmírně nepříjemná. Ty jeho prohlášení a projevy o bohu a o tom, jak bůh pomůže těm, kteří se k němu přidají, byla prostě naprosto hrozná, ale musím uznat, že to autorka dokázala dobře a zajímavě zpracovat. Já bych tohle do své knihy asi nevložila.

Příběh a nápad je vážně velmi dobrý, ale můj dojem z knihy až tak dobrý není. Kniha jako celek na mně totiž nepůsobila až tak pozitivně. Zpracování mi nesedělo, některé postavy mi neseděli a ještě plno dalších věcí mi nesedělo. Kniha byla pro mě takovým průměrem.

Kniha sama o sobě není špatná, je jen dle mého názoru nezvykle a odlišně pojatá a tak ne každý jí přijde na chuť. Na druhou stranu to je i plno lidé, kteří jí právě na chuť přijdou, a já budu jen ráda, když se vám líbit bude.