RC review: Iluze

• Název: Iluze
  • Série: Křídla #3
  • Autor: Aprilynne Pike
  • Datum vydání: Srpen 2012
  • Počet stran: 384
  • Nakladatelství: Fortuna Libri

Po avalonských novoročních oslavách požádá naštvaná Laurel Tamaniho, aby zmizel z jejího života. Tajuplná lovkyně trollů Klea sice zbavila Laurel zákeřného Barnese, ale nebezpečí stále není zažehnáno. A ještě ke všemu nikdo neví, kdo Klea ve skutečnosti vlastně je a zda je jí možné věřit. Na začátku nového školního roku Klea poprosí Laurel, aby dohlédla na Yuki, kterou údajně zachránila z rukou trollů v Japonsku. Jakou roli vlastně Yuki hraje? Laurel je nedůvěřivá. Zdá se, že se bez Tamaniho pomoci neobejde. Před Laurel, kterou čtenáři znají z knih Křídla a Kouzlení, stojí nelehké úkoly: musí obstát v tajuplném světě víl a přitom pokračovat ve studiu na střední škole jako každý jiný student.

Už to bude pár let, co o sobě Laurel zjistila šokující a neuvěřitelnou pravdu – není člověk, ale florela. Již několikrát navštívila Avalon, magický domov všech florel, naučila se více o florelí  kultuře, kouzlech a lektvarech. Seznámila se se svým podmanivým florelím strážcem Tamanim a vyřešila plno problému ve své rodině. Od té doby se toho událo mnoho a rozhodně to ještě nenabírá konců. Nebezpeční trolové se totiž nebezpečně rychle blíží a tak nezbývá Lauren, jejímu příteli Davidovi a Taminimu spojit síly dohromady a napjatou situaci (nejen kvůli trolům) vyřešit. Navíc se do toho zamotává tajemná lovkyně trolů Klea a její uzavřená svěřenkyně, která o sobě mnohé tají. Jaký že bude Laurelin maturitní ročník?

Je neskutečné, jak ten čas letí. Bylo to teprve nedávno, co jsem s nadšením a očekáváním otevírala knihu Křídla, první díl této vílí série, a teď mám za sebou již díl třetí. Neskutečné. Během té doby se každá další kniha výrazně změnila, u mě k lepšímu. Myslím, že nejeden čtenář se mnou bude v tomhle souhlasit. Z této takové proměny k lepšímu jsem velmi nadšená, protože když posoudím svůj názor na první díl, který mi přišel tak trochu naivní a názor na právě tento díl, je to neskutečný skok.

Sérii Křídla mám celkově ráda. Je to něco originálního, odlišného a nového, a i když to není má nejoblíbenější série, s jistotou bych jí komukoliv doporučila. Jde totiž o knižní sérii, u které se dokážu vždy odreagovat a ponořit se do příběhu a to i přesto, že se v příběhu vyskytuje pár faktorů, které mi vyloženě nesedí, ale zase naopak nevadí, tak, že bych si sérii neoblíbila. Myslím, že člověku se nemůže zalíbit naprosto vše v jakékoliv knize. Vždy člověku nepadne do oka všechno.

Pokud bych měla knihu srovnat s předešlým dílem Kouzlení, byla podle mého názoru trochu klidnější, příběh jednoduší a méně akčnější. To ale vůbec neznamená, že jsem si ho neužila. To právě naopak. I před tu poklidnou atmosféru, ve které se kniha nesla, šlo o velmi čtivý příběh. Přečtení Iluzí mi sice trvalo trochu déle, jelikož toho mám teď poměrně dost, ale ve chvíli, kdy jsem byla na poslední straně a dočítala poslední slova, byla jsem velmi ráda, že se mi kniha do rukou dostala.

Hlavním motivem tohoto dílu byli trolové, se kterými se Laurem setkala i v předešlých dílech. Autorka z nich protentokrát vytvořila takovou hlavní atrakci, okolo které se kniha točila. S touhle volbou jsem nebyla a stále nejsem zrovna spokojená, jelikož mi to vše nepřišlo tak zajímavé, jako samotné autorce. Dle mého názoru měl tento nápad menší mezery jak v zajímavosti, tak i v následném provedení. Aprilynne určitě mohla vymyslet něco jiného a možná a trochu akčnějšího.

Další velkou část příběhu se pak věnovala autorka vztahům. Trošičku to zamotala a vše zkomplikovala. Pro tentokrát nešlo pouze o Laurel, Davida a Tamaniho, ale i o statní postavy, které protentokrát získaly větší prostor. Možná to bylo lehce přehnané a zbytečné, nicméně doufám, že tyto vztahové problémy v dalším díle/dílech vyřeší. Jsem přeci jen zvědavá, jak to celé dopadne.

Už jsem se zmiňovala, že byly Iluze tak trochu klidnější než předešlé knihy. Je tomu opravdu tak. Oproti tomu, jak v předešlé knize navštívila Avalon a poznávala mnoho nového a čtenář se skoro v každé kapitole dozvěděl něco, co doposud netušil, se v této knize nic tak závažného či šokujícího neudálo. Objevilo se sice pár chvil, kdy se už zdálo, že se děj pořádně rozvine a přinese pár těch překvapivých nebo rovnou šokujících okamžiků, ale nikdy n to nepřišlo. Tentokrát se do toho podle mne autorka nedokázala pořádně obout.

I když se může zdát, že se mi kniha nelíbila, tak to tak vůbec není. I přesto vše se mi opravdu zalíbila a dobu během čtení jsem si opravdu užila, a že bych toho času litovalo, to opravdu říci nemohu. Kniha Iluze je předposlední knihou v této vílí sérii a na to jak to nakonec celé dopadne a co z toho autorka „vykouzlí“ se opravdu nemohu dočkat.

Mé velké díky patří nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku.