RC review: Mayské proroctví - Zápas o osud lidstva

• Název: Zápas o osud lidstva
  • Série: Mayské proroctví #
  • Autor: Christy Readeke
  • Datum vydání: Červenec 2012
  • Počet stran: 320
  • Nakladatelství: Fragment

Šestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol?

Jedna dívka, skotský hrad a pradávný národ. Co mohou mít tyto tři věci společného? Více, než si dokážete pomyslet. Pro Caitlyn měly být tyto prázdniny na zděděném hradě ve Skotsku jen dalšími prázdninami v pořadí. Bez přátel, činností, na které byla zvyklá a v naprosto novém a neznámém místě, čekala Caitlyn nudné dny v nudném Skotsku, ale to, v co se její tři týdny proměnily, si nikdy ani nedokázala představit. Caity objeví i ty nejtemnější tajemství Mayského proroctví a zjistí, že už nikdy nebude tou obyčejnou dívkou, kterou byla kdysi.

Mnozí z nás jistě už někdy ve svém životě slyšeli o pradávných Mayích a o jejich proroctví - konci světa, který na letošní rok 2012 předpověděli. A co to vlastně ti Májové předpověděli? Mayové byli ve své době a i já si je dovoluji považovat za jeden z nejvyvinutějších a nejchytřejších národů. Mayové byli přeborníci v astronomii, čemuž se i současní odborníci stále diví. V souvislosti s tím, byli přeborníci i ve vedení kalendáře pomocí slunce a hvězd. Už v jejich kalendářích se objevili prvky, které přetrvaly dodnes. Nicméně slavný Mayský kalendář končí dnem – 21. Prosinec 2012. Existují desítky teorií o tom, co se v ten den se světem stane. Nevěřící se posmívají a druzí to pociťují každým dnem. Podle Máyů totiž tímto dnem končí jeden věk a začíná nový a zároveň končí poslední období devíti pekel a začíná období třinácti nebí a lidstvo se dostane na novou úroveň myšlení a bytí.

Nevím, čím to bylo, ale zpočátku se mi do knihy zrovna moc nechtělo. Nedokázala jsem se dlouho donutit knihu otevřít knihu. A to jsem se na knihu dokonce i těšila. Nicméně mi trvalo několik týdnů, než si kniha ke mně udělala cestu a já se do ní konečně ponořila. Poté už to šlo velmi rychle. Během pár dní jsem jí měla přečtenou a byla jsem nadšená. Tohle se mi stává hodně často. Do knihy se mi nechce a pak, když ji dočtu, jsem velmi spokojená.

Byla jsem velmi nadšená, že si mohu přečíst knihu s takovýmto námětem. Mayové a jejich kalendáře, jsou velmi zajímavé témata, které, troufám si říct, každého donutí nad tím vším přemýšlet. Je docela vtipné, že jsem nejprve netušila, o jaký překlad knihy se jedná. Když jsem si pak knihu našla na goodreads, tak jsem se musela smát, protože tahle kniha mě lákala ke koupi už v letošním roce. Velmi se mi líbila obálka a celkový námět mi přišel velmi originální.

Již na první stránce jsem se trochu zalekla. Autorka totiž knihu pojala stylem, že se hlavní hrdinka vrací do minulosti a vypráví, co se stalo. Styl knihy mi trochu připomínal Temnou horečku. Většinou mi tento styl nijak nevadí, ale moc se mi nelíbilo, jak kniha začínala. Proto jsem se bála, že se to tahle potáhne celým příběhem. To naštěstí ne. Zpočátku byl příběh takový lehoučký a docela bezdějový, nicméně během krátké chvíle se vše začalo zamotávat a dobrodružství začalo.

Pokud čtenář nemá zrovna rád dobrodružství, odhalování tajemství a pídění po informacích, tahle kniha asi pro něj nebude ta nejlepší volba. Téma knihy ho musí opravdu zajímat nebo alespoň něčím lákat. Jak jsem zmiňovala, motiv mayského proroctví mě zajímá, tudíž jsem byla téměř po celou dobu čtení jako ve vatě.

Autorka ve své knize pojala mayské proroctví trochu jinak, než to ve skutečnosti je. Vše docela zjednodušila a namíchala s množstvím svých vlastních nápadů a prvků. Pokud se tedy v Mayích moc neorientuje, tak bych nedoporučila téhle knize zrovna věřit. Přeci jen to je pouze kniha a ne nějaká mayské encyklopedie. Chvílemi jsem se musela až divit, co všechno autorka dokázala podstatně změnit. Když člověk o tématu něco ví, tak to pak působí trochu komicky. Christy ale na druhou stranu skvěle zkombinovala pravdivá fakta se svým vlastním YA příběhem a vytvořila vážně poutavý příběh o mladé dívce objevující pradávné proroctví.

Hlavní hrdinka Caitlyn mi sice občas připadala tak trochu jako leklá ryba, ale i přesto jsem si jí oblíbila a líbilo se mi, kam se její příběh odvíjel.  Čas od času jsem také nemohla pochopit její jednání, ale nikdy mi to nevadilo, tak, že bych měla nutkání knihu odložit. Trošinku mě zklamalo, že se autorka doslova „vyprdla“ na vztah mezi Caitlyn a Alexem. Z knihy bylo cítit, že se chtěla této dvojici věnovat, ale hlavní poslání knihy – mayské proroctví, pro ni bylo přednější. S knihou jsem byla spokojená, ale trocha té správné romantiky by vůbec příběhu neuškodila.

Mayské proroctví – zápas o osud lidstva mě velmi příjemně překvapilo. Nečekala jsem, že by kniha dokázala až tak zaujmout. Byla to velmi příjemná oddychovka a zároveň i tajuplný příběh, který vás nenechá chladnými.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Fragment.