Review: Destroy me

• Název: Destroy me
  • Série: Shatter me #1.5
  • Autor: Taheren Mafi
  • Datum vydání: 2. října 2012
  • Počet stran: 111
  • Nakladatelství: Harper Teen
Ideální pro fanoušky knihy Shatter me, kteří zoufale čekají na vydání pokračování nesoucí název Unravel me. Tato digitální novela vyprávěna z pohledu zloducha, kterého všichni milujeme a nenávidíme - Warnera, nemilosrdného vůdce sektoru 45, překoná všechny mosty mezi sebou a Shatter me, které se jen nabízejí.

V Shatter me od autorky Taheren Mafi, uprchla Juliette od seskupení nazvané znovunastolení (the reestablishment) vedeného svůdným Warnerem - a pak mu střelila kulku do ramene. Ale jak se v Destroy me dozví, Warnera se jen tak nezbaví.

Zpátky na základně se Warner zotavuje ze své možné fatální rány a  musí udělat vše, co je v jeho silách, aby mezi svými vojáky potlačil jakoukoliv zmínku o povstání ve svém sektoru.Kvůli své posedlosti Juliette, je jeho prioritou ji najít, přivést zpět a zlikvidovat Adama a Kenjiho – dva zrádce, kteří ji pomohli uprchnout. Ale když Warnerův otec - nejvyšší velitel znovunastolení - přijíždí napravit synovy chyby, je jasné, že právě on má pro Juliette jiné plány. Plány, které nesmí Warner nikdy dovolit, aby se staly.

Odehrávají se po Shatter me a před Unravel me, je tato novela vyprávěna z pohledu Warnera, nemilosrdného velitele sektoru 45.

Cesta do hlubin Warnerovi duše - Juliette je pryč. Jediný člověk, který ho zajímal, utekl s jeho nejlepším vojákem a tak Warnerovi tak nezbylo nic jiného, než prázdná cela a Juliettin deník. Na rozdíl od Shatter me se přeneseme do těla Warnera. Jaký ve skutečnosti je? Co cítí? Jaký je jeho život? Nejen tohle Vám kniha Destroy me prozradí. Možní že ta neproniknutelná maska necity a tyrana je pouhopouhou maskou. Třeba se uvnitř skrývá trochu jiný Warner. A možná si o něm nakonec uděláte naprosto jiný obrázek.

Připadá mi to jako bych Shatter me četla před nedávnem. Ještě před očima vidím některé dechberoucí momenty z knihy, které jsem ještě nezapomněla. I když jsem knihu četla před osmi měsíci v únoru, stále jí mám v paměti jako jednu z těch opravdu skvělých knih. Kniha destroy mě, kratší novela, taková meziúroveň, byla v mém hledáčku opravdu hodně dlouho. Prakticky od toho okamžiku, co jsem se dozvěděla, že vyjde. Hlavně me nesmírně lákal fakt, že je novela napsaná z pohledu Warnera. Warner je v této sérii představován jako hlavní záporná postava, ale přesto, že jde o postavu zápornou, je neskutečné, jak dokonale ji autorka dokázala vykreslit a popsat. Ještě nikdy jsem tak moc neměla záporňáka ráda.

Novela Destroy me je velmi odlišná od prvního dílu Shatter me. Přeci jen v předchozím díle šlo hlavně o ten samotný příběh, Juliette a její cestu za svobodou a spravedlností a o její vztah s Adamem. Shatter me byla obsáhlejší kniha a kvůli těmto všem faktorům se obě nedají moc dobře porovnávat. Avšak Taheren Mafi si udržela svůj lehký a jednoduchý přesto podmaňující, silný a chytlavý styl svého vypravování.

Hlavním obsahem novely byly pouhopouhé Warnerovi pocity, city, nálady a myšlenky. Tentokrát šel celý příběh a okolní svět do pozadí a autorka se chvíli pověnovala právě tomu, jak vše vstřebává Warner. Warner byl od počátku Shatter me nepostradatelnou postavou příběhu avšak vždy stál jaksi v ústraní a nedostal moc velkou možnost projevit se.  Myslím, že se autorka snažila ukázat, že je Warner nedotknutelná postava, která se nedokáže otevřít a projevit své city. Tehdy mi to bylo docela líto, protože skoro v každé knize si vždy oblíbím postavu, které nemá zrovna hlavní roli a velký prostor.

Pokud sdílíte tento názor se mnou, Destroy me bude pro vás jako stvořené. Já tak nějak netušila, co by v knize mohlo být a jak by to mohlo být pojaté. Jednoduše jsem začala číst a doufala, že mě to nezklame. To mohu říct rovnou – nezklamalo. Mělo to absolutně skvělou atmosféru a takový tak trochu pesimistický a zoufalý nádech ze strany Warnera, ale i tak to bylo něco, co stálo za přečtení a za mé smutné pohledy.

Bylo tedy opravdu velmi zvláštní se najednou přenést do Warnerovi mysli a přijít si na chvíli jeho životem. Po přečtení Shatter me jsem si říkala, že asi musí mít rád svůj život a svůj post v této lehce futuristické společnosti, nicméně jsem zjistila, že tomu naopak tak není. V této novele Warner odkryl opravdu nemalý kousek svého vnitřku a během čtení jsem doslova cítila tu jeho náladu, místy bezmoc. Velmi jsem se divila, co všechno jsem se o něm dozvěděla. Už to nebyl ten neústupný Warner, ale opravdový člověk schopný cítit a všímat si vlastních chyb. Jak jsem se již zmínila, Warnera jsem si oblíbila, ale po přečtení Destroy mě si mě získal naprosto. Je člověk, který byl od dětství zvyklý na něco jiného a teď v dospělosti mu to nepřipadá nic neobvyklého, i když tím je myšleno ubližovat blízkým a těm koho miluje. Doufám, že během dalšího dílu a možná i dalších (pokud je autorka napíše) si Warner uvědomí vše, co kdy provedl špatného a také to, že jeho představa o světě není ta nejlepší. Třeba se pak přidá na stranu „dobra“, ale to už je jen pouze má fantazie.

Co mě ale na téhle skvělé knize mrzí, je to, že existuje pouze v digitální podobě. Kniha totiž nebude vydaná jako tištěná kniha. Myslím, že by nebylo špatné, kdyby byla dostupná i v tištěné podobě, jelikož není zas tak tenká, ale na druhou stranu chápu Autorku a její tým, že vzhledem právě k té malé objemnosti by se to asi zas tak nevyplatilo.