RC review: Lovkyně snů - osudové rozhodnutí

• Série: Lovkyně snů #3
  • Autor: Lissa McMann
  • Datum vydání: Říjen 2012
  • Počet stran: 224
  • Nakladatelství: Fragment
Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život.

Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno.

Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život...

Nyní je pouze na Janie samotné, jak naloží se svým životem a koho do něj zahrne a koho ne. Jak se vypořádá s blížící se slepotou zapříčiněnou svým zvláštním a ojedinělým nadáním – Janie se dokáže propadat do snů ostatních lidí kolem. Díky svému daru byla schopné pomáhat během protidrogových vyšetřování na své vlastní škole a dostat tak za mříže několik nebezpečných lidí. Právě teď se ale Janie musí zaměřit na to, jak vyřeší svůj život. Celou situací navíc zakývá náhlé objevení Janina nemocného otce. Může i on trpět tím samým jako ona? Skončí jako on? Anebo si Janie vytvoří svou vlastní cestu a překoná všechny překážky?

Až dosavad jsem si myslela, že tato série bude dále pokračovat, ale jak mi dnes bylo řečeno, Osudové rozhodnutí je závěrečným dílem. Byla jsem tímto zjištěním velmi nemile překvapena, jelikož mi tato třetí kniha vůbec nepřipadala jako závěrečná a v souvislosti s velmi poklidným dějem s prakticky žádnou zápletkou, jsem předpokládala, že to bylo tak autorkou myšleno úmyslně, aby se pak mohl děj pořádně vyvrcholit. Použiji všeobecnou frázi a řeknu, že jsem tohle opravdu nečekala.

Tato série tří knih pro mě nepředstavuje zrovna nejoblíbenější sérii ze všech, ale sérii, která si mě čímsi získala a jejíž čtení jsem si velmi užívala. Každý díl v sobě skrýval plno maličkostí, které společně vytvářeli naprosto skvělý celek, a jehož příběh si nejednoho čtenáře získal svou ojedinělostí a přístupem. Stejně jako dvě předešlé části příběhu i tato byla velmi specificky odlišné svým vyprávěním, volbou stylu psaní a použitou mluvou. Kniha je členěna na velmi krátké a i obsahově stručné kapitoly, originálně dělené na jednotlivé části podle času. Místy i po jednotlivých minutách nebo po podobně kratších úsečích.

V případě Lovkyně snů mi nikdy nedělalo problém se na dlouhou dobu začíst a vcítit se do příběhu i samotné Janie. I když bych nemohla říct, že máme mnoho společného, nicméně její povaha a přístup k životu mi nebránila se vžít do její kůže a představit si, jaký její život asi musí být. Nikdy bych si nedokázala představit to vše, čím musela Janie za svůj zatím krátký život prožila.

Na můj vkus byl děj knihy na rozdíl od dvou předešlých až moc takový jednoduchý a klidný. Zpočátku jsem hledala v pořadí třetí vyšetřování, další menší detektivku a hledání pachatele, nicméně v průběhu knihy přišlo úplně jiného. Janie se v podstatě distancovala od své menší tajné práce a přesedla na svůj vlastní život, což byla rozhodně velká a zajímavá změna.

Co na to knize a celé sérii velmi oceňuji je to, jakým způsobem je kniha propracovaná a napsaná. Jako jedna z mála je tato série popsaná velmi živě, reálně a opravdu uvěřitelným způsobem. Není napsaná a tudíž ani přeložena v naprosto spisovné formě, což příběhu nahrává, jelikož to působí více realičtěji, než kdyby všechny postavy používaly samé spisovné tvary slov. To by bylo dle mého názoru strojeně.

Janie je postava, která je svou osobností velmi zajímavá a jedinečná. Postava, která není ani přeidealizovaná ani podceňovaná. Nesetkáte se sice se žádnou hrdinkou s velkým h nebo ironickou a sarkastickou postavou, kterými se to v současnosti jen hemží, ale s normální, obyčejnou, každodenní dívkou, která jen není jako všichni ostatní. Janie pro mne osobně byla tak trochu spornou hlavní postavou. V jednu chvíli jsem jen pokyvovala a souhlasila s ní, nicméně po chvíli jsem spíše kroutila hlavou, nad jejím chováním a jednáním.

Osudové rozhodnutí stejně jako Vstříc temnotě a Procitnutí taková poměrně krátká jednohubka, kterou má-li člověk hodně času, stihněte přečíst za chviličku. Za sebe mohu jen říct, že si myslím, že knihy stojí za přečtení. Jde sice o méně světově známý a oblíbený soubor knih, opravdu to není žádný bestseller, ale občas může právě tohle být nejlepší volba.

Mé díky náleží nakladatelství Fragment za vstřícné poskytnutí recenzního výtisku.