RC review: Sukuba - Žár

• Série: Sukuba #4
  • Autor: Richelle Mead
  • Datum vydání: Září 2012
  • Počet stran: 312
  • Nakladatelství: Domino
Některá přání se splní až ve chvíli, když už nám jsou k ničemu…

Nadpřirozená svůdkyně Georgina nese rozchod se spisovatelem Sethem jen velmi těžce. Propadá starým zlozvykům a nesmrtelní kamarádi už nemůžou její věčné nářky vystát. A pak provede Georgina něco tak hrozného, že ji její šéf, arcidémon Jerome, vykáže za trest z města.

Provinilá sukuba se ocitá ve Vancouveru, kde má pomáhat tamnímu démonovi s problematickou skupinou satanistů. Její vyhnanství skončí stejně náhle, jako k němu došlo: mezi nesmrtelnými v Seattlu se děje cosi podivného a vše nasvědčuje tomu, že Jeroma někdo unesl a uvěznil.

Jeho nesmrtelní podřízení rázem ztrácejí nadpřirozené schopnosti. Všichni se společnými silami pouštějí do pátrání po Jeromovi, aby všechno bylo jako dřív. Jediná Georgina v daném stavu nachází i kladnou stránku: když teď při sexu nebere mužům životní energii, mohla by se zase dát dohromady s milovaným Sethem. Jenže jak to udělat, když je zadaný?

Věčně problematický a komplikovaný život sukuby Georginy Kincaidové pokračuje již ve čtvrtém díle s podnázvem žár. Tentokrát musí Georgina čelit ztrátě nadpřirozených schopností, která nepostihla jen ji, ale i některé ostatní. Důvod? Její nadřízený Jerome beze stopy zmizel. Aby dostala zpět to, co jí bylo nedobrovolně ukradeno, musí se Georgina vydat na další nebezpečnou cestu plnou nástrah a překvapivých zvratů, jen aby našla ztraceného Jeroma. Cesta nebude jednoduchá, ale jako vždy bude mít po ruce své přátelé. Malá přátelská rada – nevěřte všem, ani těm nejbližším.

Lehká rekapitulace mých pocitů. Zaprvé: u předešlých knih jsem byla jaksi velmi skeptická. Zadruhé: co se týče čtvrtého dílu, tak ohledně něj jsem byla taktéž skeptická. Zatřetí: docela dosti jsem se mýlila. Asi nikdo, kdo by nebyl nadšen z předešlých dílů, by se nijak přehnaně netěšil na ten další. Já jsem to cítila přesně tak. Sice jsem byla zvědavá, ale na druhou stranu jsem si držela trochu odstup a bála se, abych nakonec nebyla zklamaná ještě více. Opravdu jsem nechtěla, abych si sérii od své nejoblíbenější autorky znelíbila. Ale když člověku hold něco nesedne, nic s tím pravděpodobně neudělá.

Pak jsem se ale začetla do žáru a nestačila se divit. Po celou dobu čtení jsem měla pocit, jakoby Richelle konečně dostala chuť do psaní a bavilo jí to. Jako kdyby jí navštívila múza a ta jí vnukla po dlouhé době skvělý nápad, jak celou sérii konečně probudit k životu a vylepšit. Kniha se od ostatních velmi silně lišila. Nestačila jsem se divit, neboť jsem nic takové absolutně nečekala. Čekala jsem další průměrný díl s ne moc zajímavou zápletkou, a proto mě žár velmi mile překvapil. Po dlouhé době budu u této sérii opět pozitivní a to mi dělá velkou radost.

Jak jsem se zmínila výše, kniha měla konečně pořádný děj. Děj se skvělým začátkem, prostředkem i koncem a hlavně se skvělou zápletkou. Opravdu se to nedá rovnat s předešlými díly. Připadalo mi, že předtím byly všechny díly tak nějak stejné a ničím odlišné a originální. Docela mi to bylo líto, protože přeci jen mám Richelle moc ráda jako autorku a mít až tak negativní názor o jejím dalším díle se mi nelíbilo. Napětí, emoce, chvilky překvapení i humorné chvilky, to vše tam tentokrát bylo a nebylo to ani přehnané ani o ničem.

Co jsem ocenila na knize úplně nejvíce, byl vývoj některých pro příběh velmi důležitých postav. V první řadě to byla Georgina, ve které může čtenář chvílemi zahlédnout tu Georginu žijící uvnitř. Tu trochu jinou Georginu, která chvílemi ukazuje svoje lidské já, které není tak nepřemožitelné, jak se zdá, ale i zranitelné. Také díky jejím snům o jiném životě s manželem a dcerou, se ukazovalo, že i sukuba touží po něčem obyčejném. Konečně jsem v ní zahlédla tu pravou hrdinku tohoto příběhu, která má v sobě neskutečné odhodlání a jen tak něčeho se nezalekne a hlavně si stojí za svým. Dále to je Seth, který mi nikdy nesedl, jelikož se mi vždy zdál až moc dobrý a tak trochu splachovací. Z toho důvodu se mi opravdu zalíbil konec a způsob jakým těmto dvěma postavám zamotala životy. Já osobně bych viděla pro Georginu někoho jiného.

Čím také kniha překypovala, byly nečekané zvraty a momenty naprostého překvapení. Tato kniha si takovýchto momentů připravila opravdu nemálo, a proto jsem především ke konci nestíhala koukat, co vše se odehrálo. Když už si člověk myslí, že nic dalšího přijít nemůže, tak Richelle překvapuje a vytahuje z rukávu další eso. Nebudu prozrazovat takovéto významné obraty, ale jeden lehce nastíním – po dlouhé době se vrátila jedna postava, kterou jsem si kdysi oblíbila. Tudíž mi to ihned vykouzlilo úsměv na rtech.

Tentokrát jsme nezažila ty chvilky, kdy jsem jen četla a stejně děj skoro nevnímala kvůli jeho nezajímavosti, nebo kdy jsem potichu doufala ať už je konec a já knihu konečně odložila. Vůbec ne, právě že naopak. Přijde mi to sice trochu nereálné, jak se může jeden díl v sérii tolik lišit, ale je to tak. Neskutečné. Neskutečně skvělé. Úžasné.

Tímto bych chtěla poděkovat nakladatelství Domino za zaslání recenzního výtisku.