RC recenze - Mlhovina

• Název: Mlhovina
  • Série: Vesmírná pouť #1
  • Autor: Amy Kathleen Ryan
  • Datum vydání: Leden 2013
  • Počet stran: 304
  • Nakladatelství: Knižní klub

Planeta Země má nejlepší léta za sebou a vesmírem plují dva vícegenerační koráby s cílem osídlit Novou Zem. Ačkoli loď Nový obzor vyrazila na svou misi o rok dříve než Empyreum, obě se setkají ještě na cestě. A nepůjde o střet přátelský – osazenstvo Nového obzoru pod vedením despotické kapitánky Anne napadne posádku Empyrea a unese dívčí část posádky, mezi nimi i šestnáctiletou Wawerly. Příčina se brzy ozřejmí – ženy na Novém obzoru jsou neplodné… První část originální sci-fi trilogie o pouti za nadějí pro lidstvo nepostrádá napětí, milostný příběh, ale také zamyšlení nad tím, jak mohou ideologie ovládnout společnost jako celek i každého z nás.

O tom, že se v poslední době roztrhl pytel s knihami odehrávajícími se ve vesmíru a vesmírných lodích, se nedá pochybovat. Nejedná se sice zatím o žádný velký boom, ale přeci jen, kdybych se zeptala, kolik knih s vesmírnou tématikou kdo přečetl před Lodí mezi hvězdami, tak se mi moc lidí nepřihlásí. Na druhou stranu je asi dobře, že se s těmito knihami nestalo to samé, co třeba s upířími knihami, pak by na ně dostal nejeden čtenář alergii. Vesmírné knihy však svou cestu k čtenářům berou pomalu. Řekla bych, že napsat kvalitní knihu odehrávající se někde jinde, než na naší planetě, dá práci napsat více než kteroukoliv jinou.

Jelikož jsem za poslední dobu dost změnila názor a otevřela takovýmto knihám svou náruč, nemohla mi uniknout další vesmírná kniha, která slibuje zase trochu jiný příběh. Na knihu jsem narazila již před nějakou dobou a dlouho váhala, zda by kniha stála za to. Dokonce i den před tím, než jsem zjistila, že jí knižní klub vydá, jsem váhala, zda jí objednat. Nakonec se mi zdá lepší přečíst si knihu v češtině, když tu je možnost. Je to pohodlnější a rychlejší než v angličtině.

Bezpochyby jsem se na knížku těšila. Těším se snad na každou knihu, kterou se chystám přečíst. Nicméně něco mi říkalo, že by v knize mohlo být něco více, než jen skvělý příběh. Něco, co by si mě ihned podmanilo. Něco, co by mě donutilo na knihu nikdy nezapomenout. Sice se tohle mé malé tušení bohužel nepotvrdilo, ale to nemění nic na tom, že se jedná o knihu s ojedinělým a nápaditým příběhem. Sice jsem nakonec z knihy nebyla až tak moc nadšená, nicméně na ní něco bude.

O co v knize jde? Zkráceně – vesmír, dvě lodě, neshody, tajemství, únos, vzpoura, útěk a samozřejmě láska. Takhle rychle jsem dokázala shrnout vše, oč běží právě v Mlhovině. Hlavní hrdinové Waverly a Kieran neznají nic jiného než prostředí vesmírně lodi a klidné a přátelské okolí. Jejich poklidný život je avšak narušen ve chvíli, kdy se k nim nebezpečně rychle přiblíží jiná vesmírná loď a unese všechny ženy. Kieran a všichni, kteří zůstali na své lodi, se ihned snaží dostat své lidi zpět. Waverly na druhou stranu společně s dalšími dívkami objevuje děsivou pravdu obyvatel druhé lodi a plánuje brzký útěk. Zní vám to zajímavě? Tak honem běžte do knihkupectví a upalujte číst, budete nadšeni. Budete vtaženi do nového prostředí, kde dvě vesmírné lodi, které by předurčené k tomu spolu spolupracovat, jdou proti sobě dokonce přes mrtvoly. Jedinečné na knize je fakt, že z počátku čtenář má svůj určitý názor na celou situaci, avšak stačí se dostat do poloviny knihy a tyto názory se začnou měnit a měnit. Vývoj příběhu totiž krásně začne ukazovat všechny lži, jejž byste zpočátku považovali za pravdu. Pravdu bude totiž těžké najít.

I když považuji příběh za bravurně vymyšlený, celkovou knihu již ne. Nesedl mi totiž způsob, jakým byla kniha podaná. Dle mého názoru byl děj knihy popsaný až zbytečně nudně a bez jiskry. Až na přibližně posledních padesát stran, se mi kniha zdála bez šmrncu a toho pocitu, kdy si dokážete děj knihy představit v reálu. Pro mě bylo opravdu těžké si představit dokonce samotnou loď či postavy a právě toto na knihách nemám ráda. Co mě ale doslova dokázalo místy rozčílit, byla použitá slova a výrazy. Těžko se to popisuje, ale některé části kapitol jsem si nedokázala vůbec užít.  Hlavně když se prakticky pořád v knize hovořilo o „holkách“ a „klucích“. Ano, jsou to úplně obyčejná slova, ale v tomto případě to pak působilo, jako nějaká dětská kniha a v kombinaci s tím, s čím se všichni potýkali, to působilo necelistvě. Přeci jen výraz „dívky“, by zněl o něco lépe. Myslím, že sami si uděláte obrázek až, když si knihu přečtete.

Na Waverly a Kierana mám prakticky stejný názor jako na celou knihu. Nevidím v tom žádný velký rozdíl. Na to jaký měli velký potenciál se stát dalšími hrdiny, na které člověk nezapomene, jim autorka poměrně dosti nepřála a svým stylem z nich udělala pouhé nenápadné postavičky, které jsem skoro nikdy nemohla brát vážně.

Na můj vkus byla kniha pojatá jaksi dětsky. Jak jsem se zmínila, tak to s námětem moc nekorespondovalo a jako výsledek z toho je kniha, která sice zaujme hodně lidí, ale neosloví svým obsahem úplně každého. Kdyby tohle byla má první vesmírná kniha, možná bych Mlhovinu hodnotila trochu jinak a jemněji. Nicméně mám za sebou kus jedné z nejlepších vesmírných sérií, která ve mě dokázala vzbudit mnoho pocitů, a proto k Mlhovině musím trochu ostřejší. Podle mne to není jedna z nejlepších knih, ale jistě si nejednoho z vás získá.

Za knihu bych ráda poděkovala nakladatelství Knižní Klub.