RC recenze: Legenda

• Název: Legenda
  • Série: Legenda #1
  • Autor: Marie Lu
  • Datum vydání: 4. března 2013
  • Počet stran: 280
  • Nakladatelství: CooBoo
Na území, kde se kdysi rozprostírala západní část Spojených států, se nyní nachází Republika – stát, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Patnáctiletá June se narodila v jedné z nejbohatších čtvrtí v Republice, je zázračným dítětem a připravuje se na závratnou kariéru v nejvyšších vojenských kruzích. Stejně starý Day naproti tomu vyrůstal ve slumu a už ve svém mladém věku je nejhledanějším zločincem Republiky.

Oba pocházejí z naprosto odlišných světů a zdá se, že neexistuje důvod, proč by se jejich cesty někdy měly zkřížit. Ovšem pouze do doby, než je zavražděn Metias, bratr Juny, a než se Day stává hlavním podezřelým. Rozpoutává se hra na kočku a myš, v níž se Day snaží ochránit svou rodinu a June pomstít smrt bratra. Ale při šokujícím zvratu událostí oba odhalí, co je ve skutečnosti postavilo proti sobě. Nyní nastává boj o holý život, boj o budoucnost lidstva, boj o skutečnou lidskou svobodu.
Osud je mocná síla, a když se spojí dva naprosto odlišné a přeci jen v něčem podobné osudy, objevuje před světem spojenectví dvou mladých lidí, jejichž životy se změní od základů a jejichž cílem je vrátit do svého světa řád a pořádek. Ukončit nekonečné umírání nevinných lidí, se kterými bylo jednáno jako s kusem hadru a kteří se stali oběťmi krutého systému zbavujícího se těch nejslabších článků společnosti. Day – nejhledanější zločinec republiky a June – zázračná ale i problematická dívka, dva lidé nemající prakticky nic společného. Avšak Junina pomsta bratrovy vraždy je silnější než cokoliv, co kdy cítila, a tak se vydává na strastiplnou cestu za Dayem, člověkem, který pravděpodobně za vším stojí. Cíl – pomstít se. Netuší však, že přijde na kloub ještě horším skutečnostem, než byla vražda jejího bratra. Skutečnostem, které, pokud ona i Day zůstanou naživu, zahýbou celou společností. Takovým skutečnostem, které změní život každého občana Republiky.

Není legenda jako legenda. A není dystopie jako dystopie. I přesto, že dystopie zabírají první příčku, co se týče oblíbenosti žánrů, zdá se mi, že je v současné době lehce předystopiováno. Jako marketingový tah skvělé, ale co čtenáři? Nebude to už v jednu chvíli moc? Bude, ale nebude to teď. Legenda totiž zajisté překoná všechna očekávání. Tento příběh, zpočátku tvářící se jako nenápadný kousek dnešní mánie dystopií, totiž dokáže ukázat, že má mnohem navíc a že se dokáže nejednomu čtenáři dostat pod kůži. Přesně jako mne.

Nad touto knihou jsem nikdy nijak zvlášť nepozastavovala. Měla krásnou obálku, to ano, ale nic mě netáhlo k tomu si o knize zjistit více nebo si alespoň přečíst anotaci. Mé podvědomí pravděpodobně čekalo na vhodnou dobu. Na chvíli, kdy dokážu knihu pořádně ocenit. Proto mne více než hodně potěšilo, že se kniha dostane i na český knižní trh. Skvělý tah.

Legenda v sobě snoubí bezpočet již známých a předpovidatelných prvků s prvky naprosto jedinečnými a ojedinělými. V jednu chvíli jsem si myslela, že něco podobného jsem už v ruce měla, ale na druhou stranu se vždy objevilo něco, co mě připravilo o dech a mé rozčarování nad tímto příběhem jen rostlo. Děj proudil cestami, které v sobě skrývaly mnohá tajemství a nebezpečí, avšak přislibovaly naději a rozuzlení. S nadšením jsem příběh sledovala písmenko po písmenku a nechala se jeho silou strhnout do víru emocí a všestranných pocitů. Doslova jsem cítila, jak každou stránkou kniha nabírá na obrátkách a to ani nebyl zdaleka konec knihy.

Stále nechápu, jak se některým autorkám a autorům povede do své knihy vnést tolik života. V případě Legendy to platí dvojnásob. Nebyl totiž žádný problém se vcítit do situace obou hlavních postav i přes jejich odlišnost. S June jsem soucítila po smrti jejího bratra a naprosto chápala její touhu po pomstě, která se v ní probudila. Přeci jen to byl její poslední příbuzný, na kterém opravdu lpěla a věřila, že ji nikdy neopustí. U Daye mi bylo jeho rodiny, která pochází z velmi chudých poměrů. Snažil se, co se dalo, aby sehnal potřebné léky pro svého bratra a kvůli tomu byl ochotný postavit i svůj vlastní život před velké nebezpečí.

Legenda není pouhou dystopií s velmi nenápadnou romantickou zápletkou v pozadí. Je to příběh plný strachu, odhodlání, krutosti a naději na lepší zítřek.

Zvratů, při kterých se mi tají dech, není nikdy málo. Pokud jsou do knihy správně zakomponované, posunují knihu ještě výše. V jednu chvíli si totiž člověk myslí, že již přišel na to, co autorka pomalu odkrývá. Vzápětí však zjišťuje, že je to přesně naopak. Sama jsem netušila mnoho věcí a ty mne následně vykolejily.

Nikdy bych nevěřila, jakou rychlost čtení ve mně dokáže jedna kniha nasadit. Jakmile jsem odkryla první stránku, věděla jsem, že zanedlouho budu u té poslední. A nemýlila jsem. Rychlost, jakou jsem nasadila, byla neskutečná. I tak jsem stíhala vnímat naprosto vše a knihu si vychutnávat sousto po soustu.

June a Day se možná potkali ve špatném století, ve kterém stojí svět proti nim, avšak příběh, který spolu začali psát, se staví před všechna pravidla a zákony. Společně se postavili těm, ze kterých mají všichni ostatní respekt a strach. Dosavad byla June naivní a lehkomyslná studentka a Day neznámým zločince, nyní se spolu pomalu stávají legendami a jejich příběh zdaleka nekončí.

Za skvělé dystopické počtení předstihu děkuji nakladatelství CooBoo.