RC recenze: Phoenix

• Název: Phoenix
  • Série: Krásní mrtví #4
  • Autor: Eden Maguire
  • Datum vydání: 2012
  • Počet stran: 280
  • Nakladatelství: Fragment
Darina už nevěří sama sobě. Přes to všechno, čím v už prošla, stále pochybuje, že Krásní Mrtví mohou být skuteční. Snad jsou to jen výplody její žalem zasažené představivosti. Ale zjevení Phoenixe a Huntera jí dokazují, že opak je pravdou. Vrací se zpět na Foxton a očekává poslední setkání s Phoenixem. Tam nastane okamžik, kterého se Darina děsí nejvíc ze všeho. Musí odhalit okolnosti jeho smrti. Do cesty se jí staví nečekané překážky - Hunterovo zvláštní tajemství, podivný návrat Phoenixova otce a násilí místního gangu. Čas utíká příliš rychle a Darina se cítí chycená v pasti.

Darina nyní stojí čelem před svým posledním úkolem – vyřešit zamlženou a neobjasněnou smrt svého přítele Phoenixe. Každým dnem se její čas krátí a její psychika také není v nejlepším stavu. Má nechat odejít svého přítele, se kterým se jí nedostalo tolik času, kolik chtěla, nebo se má všeho, co má, vzdát a s Phoenixem utéct? Darina bere v potaz všechny možnosti, ale s pomocí ostatních krásných mrtvých a Hunterem se vydává vstříc neznámému vrahovi. Bezpočet nečekaných a překvapivých událostí kříží její těžkou cestu, ale Darina jde vstříc své povinnosti - dopřát Phoenixovi zaslouženou svobodu.

Tak, a je to tu. Úplný konec celé série krásných mrtvých od americké autorky Eden Maguire, která spojila nereálné s detektivní zápletkou. Závěrečný příběh Dariny hledající odpovědi, za kterým se bezprostředně uzavřely dveře. Na jednu stranu mi je líto, že už nebudou další skvělé detektivní zápletky a na druhou stranu jsem opravdu ráda. Alespoň už se nebudu setkávat s Darinou, hrdinkou, která si neustále protiřečí a ne vždy logicky uvažuje. Určitě ale nehodlám knihu nijak zvlášť negativně hodnotit. Bylo v ní sice neskutečně mnoho prvků a okamžiku, kdy šla hlava kolem, a v mysli se mi hodily myšlenky, zdali to autorka myslí opravdu vážně. Nicméně nemůžu opomenout fakt, že prvotní idea a nápad je opravdu vyvedený a pro nejednoho čtenáře poutavý.

Jak šel čas, a jednotlivé knihy po sobě pravidelně vycházely, zjistila jsem, že mi je celý Darinin příběh sympatičtější. S autorčiným stylem vyprávění jsem se poměrně rychle sžila a díky povedenosti knih, jsem se s nimi prokousala až k tomuto závěrečnému dílu. Několikrát jsem nadhodila myšlenku toho, že se sérii skončím a svůj zájem přenesu na nějakou jinou, ale nakonec mi přeci jen bylo líto těch knih, které bych si tím pádem nepřečetla. Já to mám totiž tak, opravdu nerada opouštím rozečtenou sérii a to už jen z principu. Raději mít sérii celou za sebou nebo se do ní nepouštět. Samotná Darina už mi s nervy tolik necukala jako v počátcích. Je mi jasné, že nemůžu milovat každičkou postavu, ale Darina v sobě má takový naivní faktor, který celý příběh trochu táhl dolů. Po všech čtyřech dílech, můžu říct, že jsem konečně dokázala tuhle Darininu část úspěšně ignorovat.

To nejlepší nakonec. V případě této knihy to platí doslova. Mne osobně se zdá být tato kniha tou nejlepší z celé tetralogie. Nejčtivější, nejpoutavější, nejemotivnější a zajisté by se našlo další množství nej slov. Eden Maguire vždy dokázala vymyslet zajímavou zápletku s nečekaným rozuzlením. Je tu ale jedno ale. Pro tentokrát bylo poměrně jasné, z koho se vyklube ten tajemný vrah Phoenixe. Samozřejmě se nejedná o nic tragického ani při čtení otravného, ale snad od první kapitoly jsem měla tušení, jakým směrem se příběh vyvine, a ve všech jsem se trefila. Navíc se pár mých teorií ještě ze samého počátku série vyplnily. Hlavně jedna týkající se Dariny a Huntera. Netuším, jestli to tak připadalo i ostatním, ale mne se zdálo, že to vše bylo tak velmi okaté a jasné. Ale i tak jsem tak trochu jásala, když se to potvrdilo. Tohle se mi ale poslední dobou stává často. Možná bych se mohla stát profesionální předpovídatelkou děje knih.

Kniha si sice ponechává mnoho nevyřešených otázek pro sebe a tak se trochu zahaluje do roušky tajemství, přesto vše, co se událo, se mi to jeví jako správný krok autorky. Takto nechává svým čtenářům možnost si sami domyslet vývoj následujících události. Dává jim to možnost si závěr domyslet podle svého. Já v tom vidím velké plus. Eden Maguire jistě věděla, co dělá. Zajisté se chtěla vyhnout negativním názorům na závěr, který by nebyl podle jejich představ. Opravdu závisí na knize. Některá potřebuje uzavřený konec, některé právě ten otevřený.

Phoenix představuje velmi povedený a krásně zakončený díl série, která sice nikdy nebude jednou z mých nejoblíbenějších, ale rozhodně na ní nějaké dobré vzpomínky mít budu.

Za recenzní knihu velmi děkuji nakladatelství Fragment.