RC recenze: Avena - Skrytá

Název: Skrytá
Série: Avena #1
Autor: Marianne Curley
Datum vydání:  5. června 2013
Počet stran: 288
Nakladatelství: Jota
První část fantasy trilogie o andělech a lidech, o věčném boji dobra a zla. Tihle andělé nejsou žádné laskavé a usměvavé nehmotné bytosti, naopak se spíš podobají lidem, jejichž duše mají ochraňovat. Není jim cizí pýcha, marnivost, závist, ale ani upřímné přátelství a láska.

Ebony vždycky věděla, že je jiná. Odlišovala se svýma fialovýma očima a její úzkostliví rodiče ji po celé dětství drželi na farmě v odlehlém údolí, kde ji i sami vzdělávali, chránili ji před každým nebezpečím – skoro jako by ji skrývali. Jenže teď se v Ebony něco mění. Něco, co se skrýt nedá. Dívka září, každým dnem je o něco krásnější a silnější. Když jedné osudové noci potká zvláštního, citlivého Jordana, něco uvnitř ní vybuchne – něco, co je vidět z nebes, něco, co od základů promění její dosavadní život. Ebony zatím neví, že je uloupený anděl, ukrytý na zemi. Jenže teď, když ji nebesa našla, budou ji chtít zpátky.

Mladá dívka, andělé a hrozící nebezpečí. To je zkráceně příběh nové andělské série Avena od Autorky Dávné kletby Marianne Curley. Tato australská spisovatelka se rozhodla zaexperimentovat a vsadit na anděly, kteří se v žádné z jejích předešlých sériích ještě nevyskytují. Skrytá je prvním dílem, který své čtenáře zavede do obyčejného života šestnáctileté Ebony – Dívky s fialovýma očima a tak trochu nadlidskou silou. Ebony celý svůj život tušila, že o sobě neví vše. Sama určitě ale netušila, co vše zapříčiní pouhé zjištění pravdy. Začíná tak hra o čas. Anděl Thane s pomocí obyčejného člověka Jordana si musí vydobýt Eboninu důvěru a zachránit jí před temným princem, který se rozhodl si jí odvést pryč.  Budou mít ale dostatek času všemu zabránit a Ebony zachránit?

Nebudu lhát, andělské příběhy nikdy nebyly mé nejoblíbenější, nicméně v nich pokaždé naleznu něco, co mě pohltí. Zatím se mi nestalo, že by se mi nějaký vyloženě nelíbil a Skrytá to jen potvrzuje. Na knihu jsem poprvé narazila před poměrně krátkou dobou, kdy mě zaujala, jak obálkou a i díky jménu autorky. Ani jsem se nenadála a objevila se informace, že kniha vyjde i u nás. Čeští vydavatelé mě asi nepřestanou překvapovat. Poslední dobou se objevuje jedno překvapení za druhým.

Kniha je vyprávěna ze dvou pohledů – jak z pohledu samotné Ebony, tak i mladíka Jordana, na kterého Ebony narazí zcela náhodou. Jordan se pak stává jednou z ústředních postav. Dvojí pohled na příběh garantuje lepší vcítění do příběhu, nicméně mě se oba dva pohledy zdály nedotažené do konce tak, aby mne doslova vcucly do víru děje. Osobně bych preferovala přidání kapitol psaných z pohledu Thanea – troufám si říci, že by byly mnohem zajímavější než zbytek knihy.

Skrytá nás přivádí do sice klasického prostředí takovýchto knih, přesto ale odlišného s tak trochu temnější atmosférou. Ebony žije v malém údolí, nad kterým se honí mraky, které nevěstí nic dobrého. Ebonina pravá identita přitahuje jak dobro ta i zlo a její život je v nebezpečí. Ebony však netuší vůbec nic. Zjistit a pochopit pravdu pro ni nebylo nic jednoduchého. Vůbec se tedy nedivím, že jí to chvíli trvalo. Uvěřit tomu všemu by trvalo asi každému chvíli. Ebonina nátura se mi až na pár míst moc líbila. Je to postava reálně a logicky uvažující, které potřebuje nejprve vidět nějaké důkazy, než něčemu či někomu uvěří.

Marianne Curley se ani tentokrát nevyhnula něčemu, co okupuje téměř každou young adult knihu. Mám na mysli milostný trojúhelník Ebony – Jordan – Thane. S tímto prvkem mnoha knih nikdy problém nemám a neměla jsem ho ani v případě Skryté, jen mi začíná připadat docela vtipné, že na něj narazím téměř v každé knize, která mi padne pod ruku. Každá čtenářka si určitě mezi Jordanem a Thanem vybere svého favorita stejně jako já. Já osobně jsem měla jasno prakticky ihned. Jordan mi totiž vůbec nepřirostl k srdci, zato Thane, to byla láska na první pohled. Thane se velmi liší od všech jiných postav. Okouzlila mne jeho osobnost a láska k Ebony. Zato Jordan se mi zdál být takovou nedomyšlenou postavou. Zpočátku jsem čekala, že právě on se stane tím „book crushem“ tohoto příběhu, ale ejhle, trochu vedle. Po dočtení knihy mi ale došlo, že to přesně byl autorčin záměr.

Skrytá byla opravdu velmi čtivá. Stránky ubývaly doslova samy. Mariannina volba slov a jazykových prostředků mi je hodně blízká a proto jsem si četbu užila od začátku do konce. I přesto, že samotný děj nebyl vždy nejlogičtější a nejzajímavější, mě kniha neomrzela a já jí tak dokončila pozdě v noci. Jako rozjezd nové série se mi ale kniha zdá být velmi povedená. Rozhodně mě nalákala na další knihy. Přesto vše mi samotné zakončení úvodního dílu přišlo jako takové malé klišé. Další knihy se tedy asi ponesou v rytmu toho „kdo dostane tu holku“. Přesto ale věřím, že to bude stát za to.

Za recenzní výtisk velmi děkuji nakladatelství Jota.