RC recenze: Osud

Název: Osud
Série: Křídla #4
Autor: Aprilynne Pike
Datum vydání: Únor 2013
Počet stran: 312
Nakladatelství: Fortuna Libri
Víla, která vyrostla a dospěla ve světě lidí a našla zde skutečného přítele, nemůže zpřetrhat svazky s rodným Avalonem – zvlášť když vílí říši hrozí smrtelné nebezpečí. Laurel a Tamani jsou připraveni postavit se na odpor silám zla a Avalon ubránit. Naštěstí v tom nejsou sami, na pomoc jim přichází David a další věrní přátelé. Jejich odvaha sehraje v boji významnou roli. Podaří se Laurel a jejím přátelům zachránit Avalon? Komu dá Laurel nakonec přednost – Davidovi, nebo Tamanimu?

Laurel a její přátelé nyní stojí před největším problémem, který se kdy postavil do jejich cesty. Avalonu a jeho obyvatelům hrozí zkáza, a tak se Laurel vydává vstříc Klee a jejím krvelačným trolům. Společně s Tamanim, Davidem a ostatními musí zachránit florelí svět a také sami sebe. Cesta nebude jednoduchá, ale Laurelino odhodlání je silnější než cokoliv jiného. Jaké budoucnost všechny čeká? Dokáže Laurel zachránit Avalon?

Tak na tuhle knihu jsem se ohromně těšila už jen z toho důvodu, že se jedná o závěrečný díl série Křídla, kterou jsem si postupem času oblíbila. Zpočátku jsem ohledně této série nebyla zrovna nadšená. Tehdy se mi to zdálo být hrozně umělé, naivní a kýčovité, nicméně co díl, to lepší kniha. Během všech čtyř knih se příběh krásně rozvinul a proměnil se v něco, co se dalo krásně začíst.  A tak jsem nepochybovala o tom, že by se mi Osud nelíbil. Závěrečné díly mám většinou velmi ráda. A osud jsem měla ráda také.

Osud zcela navazuje na předešlý díl, kdy se hrdinové dozvěděli pravdu o Klee a Juki. Už první stránky tedy byly nabyté dějem a v takovém duchu se kniha nesla po celou dobu. Při četbě jsem se opravdu nenudila. Děj průběžně eskalovat a autorce se krásně dařilo v pravou chvíli do knihy vkládat momenty, které čtenáře buď zcela rozhodí či naštvou. Zároveň mi Aprilynne prakticky nedala možnost se nadechnout, jelikož děj prostě jen na plné obrátky. Bez pochyby tak označuji Osud jako nejlepší knihu celé série. Kniha konečně dokázala nabídnout smršť emocí, děje, příběhů a nadějí. Od ostatních knih se Osud opravdu výrazně lišil. Věřím v to, že většina čtenářů, kteří došli až k samotnému závěru, mohou potvrdit, že to konečně stálo za to. Dosavad jsem nemohla pochopit, proč je série Křídla bestsellerem. Nevěděla jsem, co z ní ten bestseller dělá. Nyní po završení celé série vím, že si tohle označení právoplatně zaslouží.

Prakticky celá kniha se odehrávala v Avalonu. Nesetkala jsem se tedy s žádnými nudnými scénami z Laurelina domova. I takováhle maličkost jako místo, kde se kniha odehrává, mne ihned na knihu více naladila. Ani v dřívějších dílech jsem nepovažovala chvíle odehrávající se mimo Avalon za nijak zajímavé. Naopak Avalon bylo to pravé ořechové pro mne. Tohle kouzelné místo plné florů a magie má v sobě tu správnou atmosféru pro tuto sérii. Nebýt Avalonu, tak by u mne autorka neuspěla. Tento floří svět totiž pro příběh nabízí tolik možností a způsobů, jak děj rozvést dál a dál. Na další díl by to určitě vystačilo. Na druhou stranu jsem ráda, že je série krásně ukončená. Jsem příznivkyně spíše uzavřených konců, kde vím, co se s postavami stalo a nestalo. Je pravda, že otevřené konce dávají čtenáři větší volnost ve fantazírování, ale já to mám ráda napsané černé na bílém.

Zprvu jsem se trochu bála toho, jak se úlohy vytvořit a popsat válku Aprilynne zhostí. Dosavad byla série poměrně jemné a miloučká a teď měla přijít válka v Avalonu. K mému překvapení to dopadlo nad mé očekávání. Opravdu se není čeho bát, protože Aprilynne dokáže i přitvrdit. Líbilo se mi, jak měla vše propracované a jak to působilo, jako bych tam opravdu byla a vše zažívala s Laurel na vlastní kůži. Bylo to téměř skutečné. A nejen samotné zpracování války, ale i celý příběh, dějová linie i osudy postav dopadly nad má očekávání. Vše do sebe zapadlo a hlavně skončila happyendingem, který jak více v knihách zbožňuji. Dříve bych to neříkala, ale teď můžu – série Křídla stála za přečtení.

Za  poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fortuna Libri.