Recenze: The Elite

Série: The Selection #2
Autor: Kiera Cass
Datum vydání: 23. dubna 2013
Vydání u nás: Neplánuje se
Počet stran: 323
Nakladatelství: HarperTeen
Třicet pět dívek bylo vybráno, aby se uvnitř královského paláce utkaly v soutěži zvané The Selection. Šest dívek už byla ale posláno domů a pouze jedna ze zbývajících získá možnost provdat se za prince Maxona a stát se korunní princeznou království Illea.

America stále netuší, komu patří její srdce. V přítomnosti prince Maxona se Amerika oddává vzájemné náklonnosti a nedokáže si představit být s nikým jiným. Kdykoliv se ale setká s Aspenem - novým palácovým strážcem - je zahlcena vzpomínkami na život, který spolu kdysi chtěli sdílet. Skupina zbylých dívek, nyní zvaná jako elita, je odhodlaná jako nikdy dříve získat Maxona jen pro sebe. Americe tak utíká čas. Musí se rozhodnout.

Ve chvíli, kdy Amerika dojde ke svému rozhodnutí, jedna devastující zpráva mění vše. A zatímco si Amerika snaží vybojovat svou budoucnost, skupina rebelů je odhodlána převzít moc nad zemí. Jejich síla stále stoupá a s tím Americe mizí šance na šťastný konec.

Více než polovina soutěžících je z kola ven. Zbytek včetně Americy Singer dále bojují o šanci vyhrát a stát se novou královnou. Zahodit svou minulost a vstoupit do světa nesmírného luxusu by si přála nejedna z nich. Avšak pro Americu nastává jedna z nejtěžších chvílí. Atmosféra v paláci houstne a mezi kdysi kamarádkami začíná rivalita. America navíc s jistotou ví, že k ní princ Maxon cítí něco víc, jenže dokáže zahodit a zapomenout na minulost s Aspenem? Dokáže America vyhrát něco, o čem neví, jestli o to stojí?

Jakožto čtenář zastávající post v menšině příznivců této série, mi pokračování s názvem The Elite nesmělo proklouznout mezi prsty. Knihu jsem měla dlouhé měsíce předobjednanou a když už konečně byla kniha vypuštěna do světa, bylo mé nadšení na vrcholu. Námět této série je totiž nadmíru originální a zajímavý, i když se to nemálu čtenářům tak zdát nemusí. Rozhodně se ale neřadí mezi ostatní tuctové série. Nebýt negativních názorů na tuto sérii, asi bych se k ní jen tak nedostala. Možná vůbec. Právě všechny negativní názory ve mě vyvolávaly to ohromné vnitřní nutkání zjistit, zdali je kniha opravdu tak špatná, nebo jestli na ní budu mít opačný názor. V případě této knihy jsem ji už nečetla kvůli zjišťování její kvality, ale kvůli tomu, abych se konečně dozvěděla, jak se děj vyvine dál a jestli předčí díl předešlý.

Jsem ale trochu v rozpacích. Nevím, jestli mám vyzvednout mé negativní či pozitivní pocity z toho, co se v The Elite událo. Je to u mne navíc tak trochu padesát na padesát a stále váhám nad tím, zdali se mi pokračování líbilo či spíše ne. Kniha byla čtivá, o tom žádná jiná. Styl autorky se mi navíce velmi zamlouvá a o postavách či samotném světě, ve kterém se The Elite odehrává už nemluvě. Tento příběh se mi velmi rychle dostal pod kůži a to se mi na tom moc líbí. Celou knihu jsem od začátku do konce doslova hltala a ani mi v tom nebránil děj, který lehce pokulhával. Rozhodně jsem se nenudila, ale lehce jsem byla v rozpacích z toho, že se v knize opravdu nic neudálo. Pro mě to tak bylo chvílemi nudné a opravdu o ničem. Na druhou stranu zas každému sedne jiné tempo knih. Sice jsem The Elite přečetla na jeden zátah (protože jsem tak trochu tušila, že bych se pak k tomu jen tak nedokopala), ale když jsem si pak následně v hlavě knihu přehrála, její pomalý vývoj můj celkový názor trochu pozměnil, což mi docela přijde jako škoda.

Opět jsem se ale zamilovala do autorčina dystopického světa. Můžu říct jen prosté WOW. Je na něm totiž něco, co se mi neskutečně líbí. Žít bych asi v něm nechtěla, ale podívat se do něj určitě ano. Kiera rozdělila společnost do kast, kde čím vyšší kasta, tím chudší lidé. Ihned se mi tak vybavila Indie, ve které ještě stále Kasty fungují a také i Hunger Games. Knihy sice nemají nic společného, ale dělení společnosti mají obě série podobné.

Přestože byla Amerika v předešlém díle docela rozhodnutá, nyní zcela netušila, jestli si zvolit mezi princem Maxonem nebo Aspenem. Na tom by nebylo nic neobvyklého pro YA knihu, až na to, kdyby Amerika své rozhodnutí neustále neměnila. Byla jsem docela překvapená, když v jednu chvíli slíbila Maxonovi, že bude s ním, ale vzápětí svůj názor změnila a slíbila Aspenovi, že bude právě s ním a tak stále dokola. Když se tohle dělo asi už potřetí, měla jsem z toho už docela srandu. Působilo to bohužel velmi nereálně a naivně. Aspen u mne stále šanci nemá a na Maxona jsem lehce změnila názor. Znáte to, když si oblíbíte postavu a věříte, že je taková jak se prezentuje a pak najednou bum a vy zjistíte, že to až tak není pravda. Tak přesně to se stalo ke konci s Maxonem. Nejsem si teď jistá, zda ho vlastně ráda mám či nemám. Závěrečný díl bude neskutečná reality show. Snad to jen nebude působit jako špatně napsaná komedie.

The Elite mne nezklamalo, spíše mi lehce vadily prvky a momenty, které mi vyloženě neseděly a samozřejmě prakticky žádný děj. Kniha se četla krásně, tedy pokud se člověk dokáže začíst tak, že překousne i to, co mu vadí a čte dál. Pěvně věřím, že další a závěrečný díl The One nabídne mnohem více a já z něj budu ještě nadšenější. Přeci jen téměř každý závěrečný díl mne nadchne, tak doufejme, že i The One.