RC recenze: Nemožná holka

Název: Nemožná holka
Autor: Sarra Manning
Datum vydání: Srpen 2013
Počet stran: 320
Nakladatelství: Knižní klub
Jeane Smithová je nesmírně osobitá, přemýšlivá, ale i nesnesitelná a drzá teenagerka, která se vyžívá v blogování a tweetování. Sama si na internetu vybuduje svůj svět (Adorkable) a získá statisíce fanoušků. Založí blog a následně lifestylovou firmu, která si získá celosvětovou popularitu právě díky Jeanině „ujetosti“. Navzdory tomu všemu se zamiluje do Michaela,který však záhy neunese, že je pořád středem pozornosti Jeane, a nelíbí se mu její sebestřednost. Jeane se rozhodne odejít ze školy, přestat si všímat všech reálných lidí a soustředit se jen na svůj „adorkable“ svět. Dokáže však virtuální realita nahradit lidskou vřelost, lásku a porozumění?

Být odlišná právě letí. Tedy alespoň Jeane Smithová to tvrdí. A kdo že je Jeane? Ještě se neznáte? Seznamte se prosím se světově známou a oblíbenou blogerkou, která se nebojí promluvit a která si na svém osobitém stylu založila svou slávu. Až na to, že její sláva nedosahuje dál než na twitter a ostatní sociální sítě. Co se týče školy, kterou navštěvuju, tak pro všechny v ní představuje, Jeane jen takové osvěžení dne, možnost se pozastavit nad tím, co si na sebe dokáže navléci a jak dokáže být protivná. Tunu přátel byste hledali marně. Jeane je totiž trochu komplikovaná osobnost a ne každý s ní vydrží v jedné místnosti. Jak dlouho bude trvat, než si uvědomí, že následovatelé na twitteru a její čtenáři nikdy nenahradí opravdové přátelé a že kluk, kterého nemůže vystát, není ve skutečnosti až tak špatná partie?

Už tehdy, když jsem na knihu narazila v originále, jsem po ní nenápadně házela očka. Ne, že bych to nedělala, ale jak se znám, tak když mě kniha zaujme, jen tak na ní nezapomenu. O to bylo překvapivější zjištění, že se kniha dostane i k českým čtenářům. Díky bohu jsem to zjistila ani ne den před plánovanou koupí anglické verze. Musela jsem se tomu zasmát, protože to byla opravdu povedená souhra náhod. Jenže, jenže. Nevím, co to, ale česká verze knihy mě už tak nelákala. I přesto, že se mi naše obálka i název poměrně líbí, přišlo mi, že kniha ztratila tu prvotní jiskru, kterou jsem pocítila, když jsem se poprvé ke knize dostala. Avšak soudit knihu podle obalu a navíc na první pohled není nejlepší volba a tak jsem se rozhodla dát knize šanci a zjistit, jaká ve skutečnosti je.

Při četbě prvních stránek asi na mě nemohl být pěkný pohled. Hlavou se mi totiž honily myšlenky typu „Co to má být?“, „Jak mám tohle dočíst?“ „Co jsem to zas začala číst?“ a podobné. Hádáte správně, že se mi úvod nelíbil. Opravdu jsem si klepala na čelo a říkala si proč já, protože jsem nedělala nic jiného, než že jsem u příběhu rostla. Měla jsem sto chutí zaklapnout knihu a praštit s ní hlavní hrdinku po hlavě. Jeane mi hodně dlouhou dobu pila krev. Bylo těžké se začíst do kapitol psaných z její perspektivy, protože její arogantní chování a to, že na každého hned vyštěkla, se mi prostě nelíbilo. Bylo nesmírně těžké to s Jeane vydržet.

Ale! Je tu velké a důležité ale. I přesto, jak moc jsem Jeane nemohla vystát, tak jsem postupem času zjistila, že to hold tak má být. Je to nezbytná součást příběhu. Bez toho by totiž Jeane nemohla projít žádnou výraznou změnou. Jakmile čtenář pochopí, že to tak má být a přenese se přes to, tak se předním otevřou další opravdu mnohem lepší kapitoly. Proto jsem skutečně ocenila své pevné nervy (které pevné nejsou moc často).

Autorka si s hrdinčiným vývojem krásně vyhrála. Velkou roli v tom sehrála právě láska. Neskutečně mě bavilo sledovat, jak se ta uštěpačná a protivná Jeane pomalu ale jistě mění v něco mnohem přijatelnějšího. Ani samotný Michael nestál původně vůbec za nic, ale v přítomnosti Jeane se vždy dalo předpokládat, že se nebudu nudit. Tihle dva – naprosté protiklady – k sobě měli dlouhatánskou a také trnitou cestu, ale výsledek této cesty byl skvělý. Zamilovala jsem si normální a milou Jeane a roztomilého Michaela a na úvod skoro zapomněla.

Někomu se může zdá, že jde o ryze dívčí románek. Z části ano, ale zbytek je kompletně jiný. V knize lze najít i momenty, kdy se ani smát nejde, a kdy jde už trochu do tuhého. Autorka si totiž pohrála i s psychickým rozpoložením hlavních postav a opravdu věrohodně vše složila dohromady. Navíc v knize můžete najít velmi aktuální témata jako je facebook, twitter a ostatní sociální sítě. K tomu všemu se kniha snaží ukázat to, že i když je někdo odlišný, neznamená to, že je špatný. Je totiž správné být sám sebou.

Často jsem se u knihy musela smát. Někdy i doslova trhat smíchy. Některé prvky, které Sarra Manning do knihy vložila, byli zkrátka k popukání. Nestačila jsem se divit, jak moc je Jeane slavná. Na začátku knihy to byla blogerka, která tu tam zavítala na nějakou přednášku a podobně a na konci knihy to už byla blogerka, která se chystá mít svůj vlastní seriál, úžasné webové stránky, knihu, stovky tisíců fanoušků a já nevím, co ještě. Nevím, jak vám, ale tohle bylo jednoduše až moc. Myslím, že nebyla potřeba to tak moc přehánět. Ten, kdo knihu dočetl až do konce, věděl, že Jeane, není obyčejná holka s blogem, takže nebylo vůbec potřeba tu její super úžasnou kariéru až tak podrobně rozebírat.

Jeane je opravdu nemožná holka. Svým způsobem. Ale i nemožné holky mohou mít to, co všichni ostatní. Být nemožnou holkou je totiž velká výhoda, alespoň pro Jeane. Jestli se cítíte tak trochu jako Jeane nebo i naopak, zkuste se díky knize podívat i na tu druhou stránku. Mohou se vám totiž otevřít dveře do nové etapy vašeho života. Buďte také adorkable!

Mé poděkování patří nakladatelství Knižní Klub za zaslání knihy k recenzi.