RC recenze: Setkání s duchem

Název: Setkání s duchem
Série: Mezi nebem a zemí #1
Autor: Stacey Kade
Překlad: Eva Brožová
Datum vydání: 28. března 2013
Počet stran: 256
Královna školy a hvězda místních roztleskávaček Alona Dareová je předurčena pro skvělou budoucnost. Její život však končí nečekaně pod koly autobusu. Všichni si myslí, že je navždy pryč, ale... Alona zůstala ve světě živých jako duch. Pouze jediný člověk ji může vnímat - spolužák a totální lúzr Will.

Podaří se jim překonat vzájemnou nechuť a pomoct jeden druhému? Proč Alona neodešla skrze jasné světlo do onoho světa?

Věříte na duchy? Ne? Tak to raději změňte názor. Je totiž zcela možné, že vás začne pronásledovat duch toho nejoblíbenějšího a nejnesnesitelnějšího člověka na vaší škole. Ani školní královna Alona Dareová na duchy nevěřila, dokud se dostala pod kola školného autobusu a nestala se jedním z nich. Osud? Těžko říci. Jak ale vydržet na místě, ze kterého se nelze posunout dál a kde vás pár dní po pohřbu všichni přátelé pomlouvají a radují se z vaší smrti? Jediná možnost je dostat se pryč, posunout se dál, jít za světlem nebo jak se tomu říká. Aloninou jedinou šancí se stává proto Will. Jediný člověk, který jí nějakým způsobem vidí. Přesvědčí ho Alona, aby jí ihned pomohl, nebo bude trvat dlouho, než si k sobě najdou cestu?

Dlouho jsem váhala nad přečtením této knihy. Ne z důvodu obavy, jestli by mne bavila, ale proto, že jsem jí již před nějakou dobou četla v originále a nebyla jsem si jistá, zdali by to mělo stejné kouzlo i v překladu. Ale přeci jen mě něco nahlodávalo, ať to zkusím. Byla jsem totiž zvědavá na český překlad a na to, jak se s tím překladatel vypořádal. Už jsem se tedy až tak příliš nezaměřovala na samotný příběh knihy, ale na to, jestli se to četlo lépe v angličtině nebo v češtině.

Příběh sám o sobě se mi líbil naprosto stejně jako před rokem. Nemám k němu žádné výhrady. Stacey Kade ho dokázala napsat velmi svěže a vtipně a i když se nejedná o žádný nabušený příběh, dokáže si čtenáře přitáhnout a nepustit. Jak se říká, v jednoduchosti je krása, to pro Setkání s duchem platí tuplem. Kniha se čte jako po másle a i ve chvílích, kdy se nic nedělo, jsem dokázala u knihy sedět jako přikovaná a číst. Obecně téma duchařiny mám v knihách velmi ráda. Přijde mi, že oproti upírům, vlkodlaků a čarodějům jsou duchové mnohem méně ohraní a často i zajímavější.

Po celou dobu bylo Setkání s duchem spíše poklidným příběhem, ale jakmile se kniha začala řítit do konce, jsem začala být opravdu překvapená, jakou sílu příběh nabral. V ten moment to nebyl jen obyčejný příběh Alony a Willa na cestě za nalezením klidu pro Alonu, ale mnohem více. Kniha celkově nabrala obrátky a já se nestačila divit.

V případě této knihy mi vyhovoval jak originál v angličtině, tak i český překlad. Potěšilo mne, že Setkání s duchem v překladu neztratilo své kouzlo a vtip. Myslím tedy, že tentokrát se není potřeba bát špatného překladu. To vůbec. Četlo se stejně skvěle jako v angličtině a samozřejmě to rychleji utíkalo. Přeci jen originál vyžaduje trochu koncentrace na jiný jazyk. Po všech stránkách jsem nadšená a v sérii budu pokračovat už jen s českými verzemi knih.

Jde si postavy oblíbit ještě více? Upřímně pochybuji. I když je Alona Dareová, hlavní hrdinka knihy, vykreslena jako typická školní královna, která má vše nač si vzpomene, tlupu přívrženkyň a plno lidí, kteří jí nenávidí, teprve až po své smrti je schopna ukázat své nitro. Sice to dalo trochu práce, ale nakonec byla schopna pochopit, že ten život, který vedla, nebyl vlastně tak skvělý život a ani ti, kteří se tvářili jako její přátele, jimi nebyli. Dokázala přiznat, že udělala chyby a že jí to mrzí. To Alonu vystřelilo mezi mé oblíbenkyně. Je tak vidět, že i postavy jednoduchého YA příběhu mohou mít pořádný charakter. Pak tu je Will, který je tak trochu podivín. Přesný opak Alony. Will je dobrý po všech stránkách, ale jak to tak bývá, nikdo to nevidí. I Willa jsem měla ihned od začátku opravdu ráda. Je to taková příjemná změna, když čtete knihu, kde hlavní mužská postava není lovec upírů, nebo podobný hrdina dokonalý po všech stránkách. Will je obyčejný kluk a to je někdy přesně to, co kniha (a čtenářky) potřebuje.

Setkání s duchem v sobě zkrátka skrývá mnohem více, než by čtenář na první pohled čekal. Knihu jsem četla dvakrát a byla bych schopná si jí přečíst znova a znova. Těším se zároveň na příchod dalších knih v překladu a na to, až se do příběhu opět zcela položím.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.