RC Recenze: Endless

Název: Endless
Autor: Amanda Gray
Datum vydání: 8. října 2013
Vydání u nás: Nevyšlo
Počet stran: 384
Nakladatelství: Month9Books
Jenny Kramer ví, že s ní není něco v pořádku. Přeci jen ne každý je schopen vidět minulé životy lidí okolo sebe. Když se seznámí s Benem Daultonem, nejnovějším městským přírůstkem, společně tak téměř doslova klopýtnou o starodávnou hrací skřínku skrývající návod k zvláštnímu druhu hypnózy. Díky tomu zjišťují, že mají společného více, než si mysleli. Třeba minulý život.

Díky hrací skřínce se oba dostávají do společného snu odehrávajícím se v Rusku za doby Romanovců. Tento sen je usvědčí v tom, že se už potkali. Nejsou v tom ale sami. Nikolai, tajuplný mladý muž, kterého Jenny taktéž vídá ve svých vizí, sdílí ty samé vzpomínky. Když se ale Nikolai objeví v jejím městě, je Jenny nucena uvěřit tomu, že cestoval časem jen proto, aby jí našel. Společně s tím však porušil několik cestovatelských pravidel a zlověstný řád, kontrolující cestování v čase, je rozhodnuto jej polapit a poslat na místo, ze kterého není úniku.

Zatímco Jenny, Ben a Nikolai započínají závod s časem a řádem, objevuje Jenny spojení, které je všechny provází životem i smrtí.

Ne každý má tu schopnost vidět minulý život kohokoliv okolo. Jenny k tomu stačí jeden pouhopouhý dotyk. Během svého života si na to však zvykla a nevěnovala svému daru mnoho pozornosti. Avšak když se do nedalekého starodávného domu přestěhuje nová rodina, začnou se dít opravdu podivné věci. Společně se svým novým kamarádem Benem naleznou v podkroví domu tajemnou hrací skřínku, díky které se oba dva ocitnou ve vizi svých minulých životů – v Rusku za doby Romanovců. Zjišťují tak, že je oba pojí právě společný minulý život. K tomu všemu se v městě objevuje tajemný Nikolai, kterého Jenny taktéž zná ze svých vizí a také nebezpečný řád strážců, střežících svět před cestovateli v čase. Jenny tak pomalu zjišťuje, že je se svým minulým životem spjata více, než si představovala. Možná, že minulost je tím pravým klíčem k záchraně současnosti.

Mnozí vědí, že nejsem zrovna příznivec čtení anotací. Většinou se spokojím s prvním dojmem z knihy nebo s doporučením. Když už anotaci čtu, tak jí nepřikládám nijak velkou váhu, často se totiž z knih vyklube něco trochu jiného. Proto se mi už pěkně dlouhou dobu nestalo, abych se už při pouhém čtení anotace nad knihou rozplývala. Při rozhodování mi bohatě stačilo vědět, že kniha bude o minulých životech, romanci a Rusku. Nic dalšího jsem vědět nepotřebovala. Bez pochyby jsem věděla, že Endless bude přesně ta kniha, kterou nyní potřebuji.

Minulé životy představují náplň mnoha skvělých knih. Nicméně velkou výhodou je fakt, že každá taková kniha je vždy zcela odlišná. Jedná se o námět, jenž může mít bezpočet podob. Do takovéhoto děje tak lze zakomponovat téměř cokoliv a učinit z něj jak akční, tak i romantický příběh. Amanda Gray se v případě knihy Endless rozhodla spojit současnost s minulostí, která se skutečně stala. Zvolila tak začátek dvacátého století a tragický konec rodu Romanovců – něco, s čím jsem se v YA knihách ještě nesetkala. Přestože je historie tohoto vyvražděného rodu většině známá, autorka se rozhodla fakta doplnit minimem vlastních prvků, která všemu dodaly potřebné tajemno.

Endless v sobě skrývá jakési kouzlo, které si mě během několika minut omotalo kolem prstu. Nějakou chvíli trvalo, než se příběh řádně rozjel, ale to se mi ani nezdálo jako nevýhoda. Pro to, aby čtenář knize propadl, je potřeba mít námět knihy v oblibě a být trochu trpělivý. Avšak pro mne nebyl vůbec žádný problém se začíst a hltat každé slovo. Z počátečních pomalých a nic neříkajících kapitol se během chvíle staly neskutečně dechberoucí kapitoly, které jsem doslova prožívala na vlastní kůži.

Zcela nečekaný byl závěr tohoto tak trochu pohádkového příběhu. Znenadání se toho událo tak moc, že jsem nebyla téměř schopna vše stíhat, a tak jsem jen s otevřenou pusou valila oči. V případě Endlessjsem očekávala spíše nějaké poklidné a zároveň záludné zakončení, které by mi nedalo spát. Nakonec jsem se dočkala zcela epického zakončení, které bylo bravurně promyšlené a poskládané do sebe, že jsem snad nemohla být spokojenější. Jenže tu je jedno velké ano. Nejedná se o sérii, což je vlastně na jednu stranu dobře, jenže to by konec nesměl být až tak moc otevřený. Není tam vlastně žádná možnost, jak se dozvědět, co se stalo s postavami, řádem, cestováním v čase. Kdyby se jednalo o sérii, tak bych to pochopila, ale v tomhle případě jde téměř o knihu bez konce.

Jenny byla bezesporu skvělou hrdinkou. Jedná se o zcela obyčejnou, mladou dívku, která se nedá přirovnat k Belle, Rose, Triss ani kterékoliv jiné hrdince. Na rozdíl od ostatních se musela střetávat zcela s běžnými přirozenými věcmi. Tak trochu jsem v Jenny viděla sebe samou, což mi samozřejmě podstatně pomohlo se s Jenny sžít a rozumět jí. Amandě Gray se povedlo její cestu k odhalení své minulosti řádně rozložit do celého příběhu, což napomohlo k věrohodnosti celého děje.

Kromě jejího vnitřního boje s odhalením svého minulého života se kniha věnuje z části i lásce. Nelze se divit tomu, že se zde objevují (téměř tradičně) dva mladí muži, kteří usilují či budou usilovat o její srdce. Na jedné straně tu je Nikolai, tajuplný kluk, který se z ničeho nic objevit v Jennině blízkosti a se kterým se seznámila, právě kdysi dávno v ruském paláci. I přestože byl Nikolai neskutečně milý a sympatický, neodkázala jsem z hlavy vyhnat přesvědčení, že za tím vším bude ještě něco jiného. Přeci jen se toho o Nikolajovi mnoho neví. Tuším, že právě on nebude tím perfektním a pravdomluvným gentlemanem, kterým se zdá být. Na druhé straně stojí Ben, Jennyn nový přítel se kterým se sice seznámila před poměrně krátkou dobou, avšak on téměř nikdy neměl vůči Jenny žádná velká tajemství. Právě Ben si získal více mé pozornosti než Nikolai. Šlo o, stejně jako v případě Jenny, zcela obyčejného kluka, na kterém nikdy nebylo nic zvláštního.

Pokud rádi čtete podobné knihy jako je tahle a pokud nedělá vám problém angličtina, bude Endless to pravé must read pro tento podzim. Nalezla jsem v ní vše, co jsem kdy toužila mít v knize a výsledek opravdu stál za to. Uvažuji dokonce nad tím, že bych příběh označila za nejlepší knihu letošního roku, kterou jsem četla. Je mi trochu líto, že už není nic, co by přišlo dále a příběh rozvinulo, ale budiž, máme tak možnost probudit svou fantazii a dotvořit si konec sami.

Za recenzní e-book děkuji serveru Netgaley.