Recenze: Warm bodies

Série: Warm bodies #1
Autor: Isaac Marion
Datum vydání: 28. října 2010
Vydání u nás: Červenec 2012
Počet stran: 240
Nakladatelství: Vintage

Nechutně vtipný a zároveň dojemný horor nám nabízí netradiční pohled na těžký (ne)život jednoho existenciální krizí sužovaného zombíka. Touží po prožitcích a vzpomínkách, ale paměť mu po nesmrti příliš neslouží. Aby se vůbec dostal k nějaké duševní potravě, sežere mozek zamilovaného mladíka. Následkem tohoto činu se zamiluje do stejné holky jako jeho oběť. Příběh Romea a Julie po konci světa může začít.

Vítejte ve světě, kde podstatnou část populace tvoří zombie. Že vás chtějí zabít a sníst? Pravda, ale zkuste se na ně podívat z jiné stránky. Z té stránky, která se naskytla mladé Julie. Její matku zabil zombie a její vysoce postavený otec tak začal proti nim bojovat. Samotné Julie nestačilo nic jiného, než se postavit na stejnou stranu a ochránit ty, kteří jí zbyli. Nikdy si nedokázala představit, že by v těchto kdysi lidech mohlo být něco dobrého. Jenže pak potkala 'R'. Tenhle zombie jí nejednou zachránil život a jejich společný příběh tak započal. Dokáže jeden obyčejný a opuštěný zombie změnit svět? A dokáže najít lásku?

Warm Bodies jsem to vzala tak trochu odzadu. Nejprve jsem viděla film a až pak přečetla knihu. Důvod byl takový, že jsem o knize netušila (ajaj) a tak na film prostě koukla. Ten jsem si absolutně zamilovala a po nějaké době zjistila, že existuje i kniha. Nejprve jsem nad knihou nijak neuvažovala, ale znáte to, když vás něco nahlodává a vy se tomu pak prostě poddáte? Tak to bylo i touhle knihou. Nakonec jsem neodolala tomu na vlastní oči zjistit, jak odlišná kniha od filmu je. Výsledek? Film se zcela drží knihy! Palec nahoru.

Už tu bylo snad vše, ale zombie si ještě neprosadili své právoplatné místo mezi oblíbenými kreaturami young adult knih. Věřte tomu nebo, ale oni si jej zaslouží. Nikdy jsem si nedokázala představit knihu psanou z pohledu zombie. O několik měsíců dříve bych na tom asi nedokázala vidět nic zajímavého, ale jakmile jsem s Warm Bodies zabrousila do mysli 'R', změnila jsem názor. Kouzlo této knihy spočívá pravděpodobně v tom, že jde o něco jiného. O něco, co takto ještě nebylo zpracováno a popsáno. Jestliže Twilight rozpoutal posedlost upíry, tak Warm Bodies udělalo to samé se zombíky. Je zvláštní, jak málo stačí k vytvoření něčeho skvělého. Zombie + humor + láska = knižní hit.

Popsat zombie z pohledu člověka je určitě jednoduché, ale popisovat celou situaci právě očima zombie tomu všemu dodává špetku zajímavosti. Isaac Marion tak bravurně vykreslil post-apokalyptický svět očima 'R', jenž je uvnitř zcela jiný, než jak vypadá. Jeho mrtvé oči zalité tmavými kruhy totiž skrývají milou a jedinečnou duši, která vás svými myšlenkovými pochody dovede hodně dlouho bavit. Po chvíli jsem už ani neměla pocit, že je 'R' zombie, jelikož uvažoval a přemýšlet jako zcela normální živoucí člověk. Právě 'R'ův nadhled nad situací a jeho snaha se změnit vytvářela z příběhu dokonalý mix nebezpečí, humoru, lásky i zklamání.

Jak se říká „za vším hledej ženu“. I v tomto případě za 'R'ovou změnou stojí jedna. Julie. Přestože Julie zpočátku 'R'ovi nevěřila a nevěřila tomu, že zombie může něco cítit, byla ochotna mu dát šanci. Jeho mrtvé srdce tak začalo po dlouhé době tlouci právě pro ni. Sledovat to, jak si tihle dva k sobě hledají vlastně neexistující cestu, jsem si neskutečně užívala. Na jednu stranu to bylo zvláštní a na druhou milé a místy roztomilé, až jsem se musela pitomě usmívat. Julie se celou dobu starala o mluvení a 'R' vnášel do příběhu své myšlenky, které nebyl schopen vyslovit. Vše se však krásně doplňovalo.

Téměř jako vždy nešlo jen o jedince, ale o všechny zombie. Důkaz toho, že se 'R' začal skutečně měnit, zažehlo jiskru naděje do životů ostatních zombie. Bylo tak neskutečné sledovat, jak i ostatní, dříve nemilosrdná stvoření lačnící po lidském mase, začala věřit, že i pro ně existuje šance, jak získat svůj starý život zpět. Krůček po krůčku tak zombie přestali být hrozbou pro okolí.

Warm bodies bych doporučila všem milovníkům knih, ve kterých naleznout pro změnu něco jiného. Pro ty, kteří mají rádi nadpřirozené bytosti, humor a trochu té romantiky. Myslím, že i ti, kteří právě takovéhle knihy v oblibě nemají, by mohli změnit názor. S knihou totiž přichází závan odlišnosti. Tak proč to nezkusit