RC recenze: Počátek

Série: Počátek #1
Autor: Jessica Khoury
Překlad: Petra Babuláková
Datum vydání: 4. června 2013
Počet stran: 372
Nakladatelství: Egmont
Pia vždy znala svůj osud. Měla počít novou rasu, linii nástupců, kteří porazí smrt. Za tímto účelem se zrodila, byla geneticky upravená k nesmrtelnosti a vychovávaná týmem vědců v tajné skrýši v Amazonském deštném pralese. Nyní ji vědci začínají podrobovat testům, jejichž výsledkem má být dokončení celého nebezpečného projektu. Co si Pia pamatuje, vždy nejvíc toužila naplnit jejich očekávání. Ale v noci o svých sedmnáctých narozeninách nachází díru ve zdánlivě neproniknutelném plotě, který uzavírá její sterilní domov. Poprvé v životě volná v džungli potkává Eia, chlapce z nedaleké vesnice. Nedokáže odolat a pokračuje v útěcích, aby ho mohla vídat. Zamilují se do sebe a kousek po kousku začínají poznávat pravdu o Piině původu - pravdu se smrtícími následky, která navždy změní jejich životy.

Hluboko v Amazonském pralese, skryta před okolním světem a celou civilizací, žije Pia - mladá dívka s neobyčejným tajemstvím. Je nesmrtelná. Byla stvořena v laboratořích utajené výzkumné vesnice Malá Cambridge a zde i strávila celé své dětství. Po roky jí bylo vtloukáno do hlavy, že je dokonalá a vyvolena k úžasným věcem. Vše však změnil příjezd nové doktorky. Díky ní začíná pomalu zjišťovat informace i okolním světě a o celém výzkumu, jehož je součástí, ale o kterém nemá sebe menší tušení. A pak Pia nachází díru v plotě a zvědavost nad ní přebírá kontrolu. Co za plotem objeví?

Dlouho před vydáním českého překladu jsem o knize slýchávala mnoho dobrého. Skoro z každé strany přicházely samé pozitivní reakce. I samotná anotace mi zněla přijatelně. Není to dystopie ani žádná paranormální romance a to mě na tom zaujalo nejvíce. Můj první dojem z této knihy byl proto nadmíru pozitivní a doufala jsem v tom, že bude kniha opravdu výjimečná. Vše tomu tak nahrávalo.

Avšak já takové nadšení nepociťovala. Zcela ne. Alespoň z počátku. Nápad a pointu příběhu jsem nepochopila a nechápala, co na této knize lidé vidí. Kniha navíc nabízela mnoho aspektů, které mi vadily, iritovaly mě a já se s nimi nesžila. Přiznám, že jsem měla několikrát nutkání knihu odložit a opravdu mi ta myšlenka dlouhou dobu okupovala hlavu. Začíst se do děje bych proto neskutečný problém a trvalo mi to tak i logicky hodně dlouho se přes úvod dostat.

Největším problém však byla samotná hlavní hrdinka. Pokud se dá vůbec označit za hrdinku. Je pravda, že za jejím chováním a způsobem přemýšlení stálo to, jak a kým byla tu celou dobu vychována. Nicméně i tak mi neskutečně lezla na nervy a nestačila jsem se kroutit hlavou nad téměř vším, co Pia vypustila z pusy. To neustálé tlachání o tom, jak je dokonalá, perfektní a úžasná se mi zdálo po několika desítkách stránek přehnané a protivné. K tomu všemu nikdy neřekla nic, co by bylo alespoň z části vhodné, logické a všímavé.

Ve chvíli, kdy děj nabral na obrátkách, jsem začala mít pocit, že na knize přeci jen něco bude. Začala jsem krůček po krůčku vplouvat do děje a zjišťovat, že mě kniha vlastně baví. Šlo to sice ztěžka, nicméně vše stálo za to. Kniha má velmi promyšlený a do detailů propracovaný děj, jenž je skryt hluboko na dně a pomaličku se odhaluje. Stejně jako u hodně knih je třeba to s knihou nevzdat a pokračovat. Osobně jsem téměř vždy překvapená, v co to vyústí. Tohle mě na knihách baví nejvíce. I přesto že nejdříve pociťuji zklamání, nakonec se vše otočí k dobrému.

Má pozornost nicméně později sklouzla k Eiovi a jeho kmenu, na kterém bylo tolik zajímavého, že toho pro mě nebylo dost. Eio byl jednoduše skvělý, milý, roztomilý, trochu nereálný, ale tak už to v knihách bývá. Uvítala bych, kdyby se v knize Eio vyskytoval trochu častěji, ale i tak jsem se ho dosti nabažila. Pak přišla tuna nově odhalených skutečností, tajemství a informací, jenž měly silný důraz na Piino „probuzení“ a porozumění situace a toho, co se ve skutečnosti děje.  Vše začalo krásně zapadat do sebe, a když se Pia začala chovat tak, jak si žádala situace, tedy normálně, nemohla jsem jinak, než tleskat a být konečně spokojená.

Během posledních slov se nebylo možné prakticky vůbec od knihy odtrhnout. Na takovouhle akci a všechna ta zjištění jsem čekala vlastně celou knihu, a jakmile něco přišlo, tak měl být konec? Vše se najednou odehrálo neskutečně rychle a mé nadšení nemohlo být větší. Alespoň jednu část knihy jsem si maximálně užila a byla s ní spokojená.

Počátek sice nebyl zcela můj šálek kávy, ale co se knize nedá odepřít, je chytlavý a důmyslný příběh, skrývající mnohá tajemství, jenž si hledají cestu na povrch. Nedočkáte se ani zbytečně, romantických scén, a tudíž knihu nelze srovnávat s ostatními paranormálními romantickými knihami. Počátek je pro změnu něco trochu jiného, co nezaujme kde koho, ale když už se někoho pevně chytí, už ho nepustí.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Egmont