Recenze: Once dead, twice shy

Série: Madison Avery trilogy #1
Autor: Kim Harrison
Datum vydání: 22. května 2009
Vydání u nás: Nevyšlo
Počet stran: 232
Nakladatelství: HarperCollins
Jmenuji se Madison Avery a jsem tu, abych vám řekla, že toho existuje na světě mnohem více než si myslíte. Něco, co nemůžete vidět, slyšet, ani se toho dotknout. Jsem tu přeci já. A já to vidím, slyším a jsem toho živoucí součástí.

Madisonin ples byl vraždící. A to doslova. Z nějakého důvodu se stala terčem černého smrťáka, který se snažil zbavit jak jejího těla, tak i duše. Než ale dokončil, co začal, mu Madison strhla z krku zvláštní zářící amulet. Díky tomu uvízla na tomto světě. Mrtvá, ale ne ještě na onom světě. Amulet, jenž před svou smrtí ukradla, jí propůjčil iluzi těla, dovolující jí překračovat linii mezi životem a smrtí. Stále však netuší, proč si jí černý smrťák vybral za oběť, ale nehodlá jen tak sedět a ponechat svůj osud náhodě.

S trochou důmyslu, schopností ovládat světlo a s pomocí dobrého smrťáka - jejího objektu zájmu a vlastně i svého strážného anděla, přebírá Madison otěže nad svým osudem, dříve než její osud převezme otěže nad ní samotnou.

Tedy, pokud v takové věci jako osud vlastně věří.

Mnohá středoškolačka považuje ples za tu největší událost svého středoškolského života. Nicméně u Madison Avery tomu tak není. Ten její byl poslední událostí, na které se ocitla. Proč? Jednoduše umřela. Za oběť si jí vybral černý smrťák. Nyní je Madison mrtvá a tzv. posmrtné komando „dobrých smrťáků“ se jí snaží v této nelehké situaci pomoci. Je tu ale menší zádrhel. Madison je uvězněná na zemi a díky amuletu, který před svou smrtí strhla svému vrahu z krku, získala iluzi těla. Jenže Madison se nechce smířit s faktem, že je mrtvá. Odmítá sedět na zadku a nechat jednat ostatní. Hodlá vzít svůj osud do vlastních rukou, najít své tělo a vrátit se ke svému starému životu.

Pokud jste již měli tu čest s knihou Prokletý Maturiťák, sbírkou povídek od mnoha známých jako Meg Cabot, Stephenie Meyer a dalších autorek, určitě vám pak tento příběh něco říká. Ano, tato série z pera Kim Harrison započala krátkou povídkou obsáhlou v této sbírce. Všem tak doporučuji začít nejprve právě s ní. Je krátká a navíc v češtině, což mi osobně velmi pomohlo v pochopení všech nezvyklostí a toho jak autorčin posmrtný život funguje. Krom toho v sobě nese několik důležitých informací, které je lepší znát před tím, než se čtenář pustí do Once dead, twice shy. Společně to pak dává větší smysl a člověk nemusí tolik tápat v příběhu.

Samotná kniha započíná v momentě, kdy je Madison již chvíli mrtvá. Začíná se tedy hezky zpříma návalem akce a vtipu. Autorka se pustila ihned do hrdinčina prozkoumávání nového světa. Na jednu stranu mi vše přišlo pěkně a detailně propracované, ale na druhou možná až trochu zbytečně složité. Trvalo mi nějaký ten čas, než jsem všemu přišla na kloub a poskládala si to v hlavě. Ti všichni dobří a špatní smrťáci, šedí smrťáci, posmrtní průvodci, strážci času, strážní andělé a serafové. Zapamatovat si kdo je kdo a jak jsou propletení, byla pěkná fuška. Děj se přesto vyvíjel svižně a ani jednou se mi nepovedlo se začít nudit.

Hlavně u samotné Madison to je více než složité. V průběhu knihy postupně zjišťovala, že je ve skutečnosti něco zcela jiného než si myslela a tím pádem jí o život ... tedy od smrt usilovalo více a více lidí. Na Madison se mi však líbila její nátura. Na vše reagovala s náležitým vystrašením a i přesto se přes to přenesla s nějakým vtipem či jinou připomínkou. Nedokážu si ani představit, jaké to musí být, když vám najednou tvrdí, že jste zemřeli. Chápu tak to Madisoninu zmatenost. Bylo tak skvělé sledovat celou situaci jejíma očima a prozkoumávat zákoutí neprozkoumaného posmrtného světa.

Po celou dobu si kniha dokázala udržet úžasnou tajemnou a zároveň vtipnou atmosféru. Díky tomu, že autorka vždy po částech odhalovala nová tajemství a vytvářela nová, jsem se od ní jen tak nemohla odtrhnout. Kromě všeho se příběh nabízí i trochu té romantiky, avšak až na pár miniaturních příležitostí se tomu ani romantika říkat nedá. Teprve až na samotném konci se vyskytla možnost, že z toho možná v nadcházejících dílech něco přeci jen bude.

Once dead, twice shy je velmi milou, komplikovanou a osvěžující knihou, která zajisté potěší každého příznivce nadpřirozena. Přináší tak trochu jiný pohled na posmrtný život a se správnou dávkou vtipu a adrenalinu dovede bavit od začátku až do konce. Touto knihou autorka nadějně pootevřela dvířka dalším dvěma dílům v sérii.