RC recenze: Mé sladké šestnácté století

Název: Mé sladké šestnácté století
Série: Mé sladké šestnácté století #1
Autor: Rachel Harris
Překlad: Andrea Vašíčková
Datum vydání: 18. listopadu 2013
Počet stran: 250
Cat Crawfordová má za pár dní oslavit své sladké šestnácté narozeniny. Ovšem to poslední, co si Cat přeje, je extravagantní narozeninová party organizovaná její temperamentní nevlastní matkou. Alespoň malou útěchou jí je plánovaný rodinný výlet do magické Florencie. A když ji při prohlídce tohoto úžasného města zavede zvědavost do cikánského stanu, ocitne se přímo… v renesanční Florencii.

Na tomto výletu do šestnáctého století, vyzbrojena pouze batohem plným věcí z budoucnosti, se Cat setká se svými předky. A nejen s nimi, vždyť v této době je Florencie plná známých umělců, kteří právě tvoří svá vrcholná díla. A samozřejmě není nouze ani o pohledné renesanční ctitele… Avšak podaří se Cat najít cestu zpět do moderní doby, nebo se její italské dobrodružství promění v italské navždy?

Jet na výlet do Florencie? Paráda. Strávit jej ale se svým otcem a macechou není nic, po čem by Cat toužila. Cat nestojí o žádnou přehnanou narozeninovou oslavu a ani o to, aby se z ní a její macechy staly kamarádky. Zcela sama se alespoň vydává za poznáváním prosluněné Florencie a nikdy by neřekla, že jedna obyčejná procházka jí změní život a zavede jí hluboko do šestnáctého století, kde jí bude jakákoliv elektronika k ničemu a kde pozná nové přátelé a možná i letní lásku.

Kdyby tento příběh u nás nevyšel, asi bych na knihu jen tak nenarazila. To by ale byla veliká škoda. Obecně mám příběhy s tématem cestování v čase nesmírně ráda a snad každý, který jsem kdy přečetla, nabídl vždy něco jiného. To je to kouzlo na cestování v čase. V knihách může mít tolik podob. Mé sladké šestnácté století mi tak nesmělo uniknout. Pevně jsem doufala v to, že to bude skvělé a dobrodružné čtení.

Kdo by čekal, že se ve zcela neznámé zemi přenese do jiné doby? Cat rozhodně ne. A na tom tahle kniha stála. Opravdu jednoduchý a lehoučký příběh vás zavede do města umění, které Cat zbožňuje. Ta navíc nikdy nevěřila na nic nadpřirozeného a ani na cestování v čase. Její život by se dal popsat jako zcela obyčejný život americké teenagerky. Avšak osud si nevybírá a někdy je potřeba, aby vás život postrčil správným směrem a donutil změnit to, jakým způsobem vše okolo sebe vidíte.

V tomto případě ale nejde jen o naivní příběh mladé dívky, ale i o příběh zabývajícím se složitými vztahy, které trápí snad každého z nás. Ať už s Catinou nevlastní matkou, otcem nebo svými novými přáteli. Vše v sobě skrývá jisté zapeklitosti a právě návštěva minulosti Cat donutilo dívat se na svět jinými očima. Dříve otrávená mladá dívka se tak mění v chápající a vyspělou dámu.

Mé sladké šestnácté století se může pyšnit neskutečně vtipným dějem, který dovede po celou dobu čtenáře opravdu bavit. Spojení krásného prostředí Florencie a často sarkastické hlavní hrdinky stálo za vznikem beze sporu zajímavé knihy, která si získá čtenáře ať už hledající cestování v čase či něco, u čeho se zasmějí. Podstatnou část příběhu tvoří i lehká romantika. Myslím tak, že si téměř každý vybere na příběhu to své.

K tomu všemu příběh opravdu jede. Stále jsem tak byla svědkem nových zápletek a vedlejších příběhů, které společně tvořili krásný celek a nezavdali možnost tomu se ani na chviličku u knihy nudit. Je až neuvěřitelné jak si člověk neuvědomí tu rychlost, se kterou se už po krátké chvíli začně blížit ke konci. Pro mě to byla kniha, která se nedala jen tak odložit a dočíst později. Pociťovala jsem nutnost do sebe celý příběh nasát najednou a nedělat zbytečné přestávky. Takhle jsem se na pár hodit ocitla na zcela jiném místě odpoutaná od reality.

Hlavní hrdinka Cat byla zcela podle mého gusta. Lze říct, že to, jaký měla názor na svou nevlastní matku, bylo trochu přehnané, ale jinak jsem hltala každé její slovo. Dle mého názoru autorka stvořila perfektní charakter, jako stvořený pro cestování v čase. Její nátura totiž působila zajímavě a velmi vtipně ve spojení s vybraným chování šestnáctého století. Každý si tak určitě dovede představit sebe na stejném místě a i to, že by se choval podobně jako Cat. Avšak Cat není tou jedinou postavou, která nám je v příběhu představena. I vedlejší postavy byly perfektně vykreslené. Například taková Alessandra nebo Lorenzo. Tyhle dva jsem si jednoduše zamilovala. Všichni sice působili takovým tím perfektním dojmem, ale no co. Právě díky nim jsem si knihu dokázala užít ještě více.

Závěr celého příběhu byl napsán moc pěkně. Typicky jsem se celou dobu poťouchle usmívala, jelikož mě tyto „sladké“ knihy dovedou povzbudit a rozzářit. Mé sladké šestnácté století je prvním dílem v sérii a proto nemohl být konec jak jinak než otevřený. Na mě možná až trochu otevřený, jelikož jsem vážně začala přemýšlet and tím, že snad sáhnu po anglickém originále.

Tato relativně krátká jednohubka vás téměř s jistotou pohladí po duši. Je to krátké, čtivé, vtipné a trefné. Nelze vše samozřejmě brát doslova, stále se jedná o takový dívčí románek, ale jako takový útěk od všech paranormálních knih a dystopií to je perfektní. Příběh odehrávající se v létě navíc osvěží váš studený zimní den.

Za recenzní výtisk bych ráda poděkovala nakladatelství CooBoo