RC recenze: Pawn

Autor: Aimée Carter
Datum vydání: 26. listopadu 2013
Vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 346
Nakladatelství: Harlequin TEEN
Pokud se všeho vzdáte, můžete se stát VII.

Kitty Doe stojí před celkem jednoduchou volbou. Buď může celý svůj život strávit v bídě jako pouhá III., být utlačována vyššími kategoriemi a ztratit všechny, na kterých jí záleží, nebo se může stát VII. a připojit se k nejmocnější rodině v celé zemi.

V případě, že řekne ano, bude přestrojena - chirurgicky přetvořena na Lilu Hartovou - neteř premiéra, která zemřela za neznámých okolností. Jakožto člen premiérovi rodiny se stane slavnou. Bude zbožňována lidem a poprvé za její život na ní bude někomu záležet.

Má to ale jeden háček. Musí zastavit povstání, které Lila tajně podporovala. To, které Lilu dohnalo k smrti a to, ve kterém vidí Kitty jediné východisko. Kromě toho, že musí čelit výhrůžkám, konspiracím a životu, který není její, je nucena si zvolit cestu, po které se vydá a naučit se jak být víc, než jen obyčejný pěšák v překroucené hře, které teprve začíná přicházet na kloub.

Kitty Doe neměla ve svém životě nikdy mnoho šancí. Jako III. jí nezbývalo nic jiného, než žít mezi chudinou a doufat, že její život nebude až tak špatný. Krást jídlo a potulovat se po ulicích bylo to jediné, čím se mohla po dlouhé dny bavit. Avšak když je čas na to, aby ve svých sedmnácti letech podnikla test, jenž jí má zařadit do kategorie I. – VII., Kitty ví, že nic už nebude takové, jaké to bývalo. Její přítel Benjy je zařazen do vyšší kategorie než Kitty a tím mezi nimi nastává konec. Být s ní by mu přineslo jen samé problémy. Pak ale přichází něco nečekaného. Možnost stát se VII. Ač to zní nemožně, jde o nic než pravdu. Vše má však svou cenu. Co to bude Kitty stát?

Už dlouho jsem si chtěla přečíst něco od Aimée Carter. Mám doma její o něco známější knihu The goddess test, která se dočkala mnoha pochvalných ohlasů, ale ke které jsem se však dosavad. Pawn mě tedy zaujalo především svou autorkou. Obsahově mě až tak kniha nelákala. To především, že se jedná o dystopii a v tu chvíli jsem na dystopii opravdu neměla chuť. Nakonec jsem se však rozhodla, že knihu zkusím a uvidím, co se z toho vyklube. Přeci jen příběh zněl trochu zajímavě a originálně a rozhodně bych si nedovolila knihu soudit dříve, než bych si jí přečetla.

Pawn se může jako jedna z mála dystopií pyšnit neobvyklým příběhem a světem, ve kterém se děj odehrává. Společnost je prakticky rozdělená do sedmi kategorií I. až VII. Něco podobného lze naleznout třeba v dystopii The Selection. V Pawn jde jednoduše řečeno o to, že čím vyšší je vaše inteligence, tím vyšší kategorie je vám přiřazena. Test, kterým musí každý sedmnáctiletý člověk projít, však jde obejít a schválně můžete skončit v nižší kategorii. Ne, že by se o to někdo snažil. Obecně platí, že čím lepší výsledek, tím lepší na vás čeká budoucnost. Kitty nicméně ví, že nikdy nebude jedna z těch lepších a tak je smířena se skutečností.

Jedná se o příběh bez jakéhokoliv milostného trojúhelníku nebo romantiky obecně. Tím se dle mého názoru razantně liší od všech knih. Hlavním prvkem jsou tajemství, lži, rodinné intriky a snaha o převrat. Pro Kitty je v první chvíli téměř nemožné si sehnat i obyčejné nové oblečení a za chvíli jí je nabízena možnost stát se VII. Sama je v tu chvíli velice rozpolcená. Avšak peníze a vliv hrají svou roli a tak když si může vybrat mezi jejich nabídkou a smrtí, vybírá si možnost stát se VII. – jednou z těch nejmocnějších.

Z počátku se zdá, že čtenář ví vše a nečeká tak na nic převratného. Avšak kniha skrývá mnohá nečekaná překvapení a velké množství zlomových bodů, po kterých už nikdo neví, kdo stojí na čí straně, či kdo je tím špatným a kdo tím dobrým. Autorce se krásně povedlo děj zamotat a to v dobrém slova smyslu. Navíc lze v knize naleznout postavy, jež jsou špatné až do morku kostí a ty přidávaly na dramatičnosti. Autorka se navíc nepárá s tím, když v knize nějaká postava zemře. Ačkoliv to asi nezní nejlíp, tak se mi právě tohle na tom líbilo. Dystopický svět není žádnou procházkou růžovým sadem a tak ta nějaké smrt k tomu bezesporu patří. Aimée navíc dokázala tyto drastické momenty popsat tak skvěle, až jsem měla husí kůži.

Jakmile se děj přibližně v polovině rozjel, tak už jen nebylo možné zastavit. V tu chvíli se začaly objevovat ty nejzásadnější chvíle a momenty celého příběhu. Postavy se začaly prohlubovat a odhalovat svou pravou podstatu. Na to, že se jedná o teprve první díl (snad) trilogie musím uznat, že Aimée Carter odvedla úctyhodný výkon. Takovouto akci totiž ve většině případů naleznout až v závěrečném díle. Sama jsem místy nemohla uvěřit svým vlastním očím. Zápletka příběhu byla nevýslovně propracovaná do posledního detailu a opravdu nehrozilo, abych tušila, jak kniha skončí. Kdykoliv jsem si totiž myslela, že jsem na to konečně přišla, jsem zjistila, že to tak vážně není.

Myslím, že každý, kdo hledá nějakou méně naivní dystopii bez růžových brýlí, bude s Pawn spokojen. Ačkoliv na první pohled nemusí všem znít zajímavě, dokáže nabídnout tu správnou zábavu a akci. Navíc si sama nedokážu představit, co nabídnout nadcházející knihy. Když vezmu v potaz, jak skvělý byl tento díl, ty další budou jistě stejně ne-li více dechberoucí.

Za recenzní e-book děkuji serveru Netgaley.com a nakladatelství Harlequin TEEN