RC recenze: Half bad | Poznejte temnou stránku čarodějnic

Autor: Sally Green
Datum vydání: 4. března 2014
Datum vydání u nás: Květen 2014
Počet stran: 416
Nakladatelství: Penquin
Fantasy příběh o nezdolné vůli přežít. Příběh, který vás chytne a nepustí až do poslední stránky.

Nadpřirozený thriller se odehrává v novodobé Anglii, kde mezi lidmi žijí v utajení černí-zlí a bílí-hodní čarodějové. Obě frakce rozděluje silná nenávist a spojuje jedna jediná věc – strach z chlapce, který pochází z obou stran.

Patnáctiletý Nathan je synem smíšeného čarodějnického páru a ostatními čaroději vězněn a mučen. Chlapec musí ze svého žaláře uprchnout před svými šestnáctými narozeninami a najít svého otce, nejsilnějšího a nejkrutějšího černého čaroděje na světě, jinak zemře. Zvládne svůj nelehký úkol přesto, že nemůže nikomu věřit? Ani dívce, kterou miluje?

Nenávist nikdy nebyla silnější. Už od pradávna mezi sebou bílé a černé čarodějnice vedly spory a rozbroje. Bílé stály na vrcholu moci a černé na samém dně oplývaly nebezpečnou temnou magií. Ani nyní tomu není nijak. Skryty mezi obyčejnými lidmi, žijí v pokoji po celém světě. Až na Nathana, syna bílé čarodějnice a černého čaroděje – toho nejmocnějšího ze všech. Žít jako polokrevník pro něj není vůbec jednoduché. Pro všechny okolo to je jen další černý čaroděj – nebezpečný jedinec, který by měl být celý jeho život držený pod zámkem. Blíží se však jeho šestnácté narozeniny. Do té doby musí uprchnout z vězení, ve kterém je držen a naleznout svého tajuplného otce, kterého nikdo dlouhá léta neviděl a koho se všichni do jednoho bojí. Jedná se o otázku života a smrti. Jak všechna zjištění ovlivní Nathanův život?

Přehlédnout všechny ty skvělé ohlasy okolo bylo téměř nemožné. O knize jsem se poprvé dozvěděla přímo z netgalley, kde se mi zalíbila její obálka a později od britského bloggera a vloggera Benjamina, který tento zbrusu nový čarodějnický debut chválit až do nebes. Navíc mi přirovnání k Harrymu Potterovi přišlo značně přívětivé a zvučné. Zdálo se mi tak, že na téhle novince nemůže být nic špatně a že určitě půjde o jednu z nejlepších knih letošního roku. Navíc čarodějnických příběhů není nikdy dost.

Co mě zaujalo hned na začátku, je styl kterým autorka začlenila čarodějnice do zcela běžného světa, ve kterém všichni žijeme. Povedlo se jí současnou dobu popsat takovým způsobem, že se mi téměř neustále zdálo, jakobych četla historickou fikci. Musela jsem si mnohdy připomínat, že je celé kniha opravdu situovaná v současnosti. V příběhu chybí jakékoliv popisy moderní technologie, telefonů, počítačů, dopravy, ani ničeho jiného, co by současnou dobu indikovalo. Tohle ve spojení s poměrně jednoduchým stylem a výběrem jazykových prostředků, působilo tajemně a dodávalo knize potřebný opar tajemství.

Už první stránky knihy Half bad byly na můj vkus až přehnaně pomalé a zdlouhavé. Čekala jsem něco trochu svižnějšího než tohle. Snad polovina knihy sleduje těžké a nejednoduché dětství Nathana a jeho boj, jenž sváděl s každým, kdo v něm neviděl to dobré. Sally Green tak na více než dvou set stránkách shrnula prvních patnáct let Nathanova života mezi bílými čarodějnicemi. Na jednu stranu zajímavé, ale na druhou člověk čeká trochu té akce. Na pochopení situace a celého chápání čarodějnic jistě byla potřeba vše řádně vysvětlit a přiblížit, ale šlo by to jistě i v kratším rozsahu. Osobně jsem se po většinu děje nudila a doufala, že brzy přijde něco, co rozvíří vodu a zamíchá kartami.

Není pochyb, že byl příběh podán zajímavě a čtivě. Stránky ubývali až nezvykle rychle, jen to potřebné nadšení se k tomu jaksi vůbec nedostavilo. Osobně mě u knihy držela pouze zajímavá myšlenka světa čarodějnic a styl, kterým byl podán. Nebyla jsem schopna na Half bad najít cokoliv, co by mě zanechávalo v úžasu nebo nutilo se nad dějem zamyslet. Ráda jsem vývoj knihy sledovala, ale spíše se záměrem být již brzy na konci a knihu odložit. Myslím, že je v současnosti na trhu mnoho podobných knih, které by se mi určitě líbily o mnoho více, než zrovna tahle. Řekla bych, že se Half bad řadí mezi ty příběhy, které buď lidé zbožňují, nebo nenávidí.

Half bad oplývá mnoha postavami, ale nenašla jsem jedinou, která by mě oslovila a přirostla k srdci. Jak samotný hrdina, tak všechny postavy okolo byly na můj vkus neskutečně „ploché“ a bez života. Nedovedla jsem si je představit v reálném životě a to mě na knize nejvíce zklamalo. Ve většině případů si v každé knize najdu alespoň nějakou vedlejší postavu, jejíž osobnost mě zaujme, nicméně tento knižní debut žádné hlubší charaktery ani vlastně nenabízí. Stačilo by jen lehce nahlédnout do nitra a pocitů zmíněných postav a hned bych si o nich udělala jiný obrázek.

Asi jako každá young adult kniha i tahle nabízí trochu té zakázané romantiky. Avšak autorka tento zatím „nevztah“ nijak zvlášť svým čtenářům nenaservírovala. To se dá odůvodnit vývojem situace a samotného závěru, který zanechal mnohá vrátka otevřená a nadcházejícím dílům ulehčil jejich navázání na tento. Právě vztah mezi Nathanem a Annalise bude v druhé knize hrát velkou roli. Zatím se to ale jako vztah ani popsat nedá.

Všechna akce, kterou Half bad nabízí, se odehrává v posledních asi třiceti stránkách. Navíc mi ona „akce“ nepřišla nijak monstrózní či jinak odlišná od zbytku knihy. Jistý posun a vývoj sice lze zaznamenat, ale opět nic, co by mě ponechalo v úžasu. V tomhle ohledu jsem z knihy byla vážně zklamaná. Na čarodějnickou knihu a velmi temným podtónem se mi zdálo být Half bad jaksi nezáživné, obyčejné a bez té velmi potřebné jiskry.

Není pochyb o tom, že Sally Green odvedla skvělou práci a čtenářům přinesla ojedinělou a velmi originální knihu sledující spletitou cestu mladého hocha, jenž neví, na které straně vlastně stojí a na které straně ho společnost chce mít. Obsah knižního debutu Half bad zajisté osloví všechny milovníky nadpřirozených knih oplývajících určitou originalitou. Kniha je jistě po právu označována za hit letošního roku a tak je už jen na vás, zda se do knihy pustíte a uděláte si o ní svůj vlastní obrázek. Pro mě osobně Half bad žádným hitem rozhodně není.

Za recenzní e-knihu děkuji serveru netgalley.com a nakladatelství Penquin