ARC recenze: Jen jeden den | Máte po krk stereotypů? Podnikněte něco nečekaného

Série: Jen jeden den #1
Autor: Gayle Forman
Překlad: Jana Jašová
Datum vydání: 17. dubna 2014
Počet stran: 352
Nakladatelství: YOLI
Když americká studentka Allyson potká během svého výletu do Evropy na pouličním představení Shakespearovy hry Večer tříkrálový bezstarostného holandského herce Willéma, okamžitě mezi nimi přeskočí jiskra. A když je osud na druhý den svede dohromady znovu, Allyson udělá něco, co by sama od sebe nikdy nečekala: změní všechny své plány a odjede s Willémem do Paříže Po jediném společně stráveném dni a jedné noci se jiskra rozhoří v jasný plamen… dokud se Allyson na druhý den nevzbudí a nezjistí, že je pryč nejen její milenec, ale také její luxusní hodinky a s nimi i sen o velké lásce. Za jediný den se život mladé dívky převrátí naruby. Allyson se vrací do Států a jako poslušná dcera podle přání svých rodičů nastoupí na vysokou školu. Během prázdnin však znovu utíká do Paříže – aby našla odpovědi, vášeň a možná i skutečnou lásku, která ji od onoho osudového dne nedává spát.

Co vše se může stát v jeden den? Zamysleli jste se někdy nad tím, co vše se dá za tu dobu stihnout? Jeden si sice stěžuje, že je den moc krátký, druhý zas, že má moc práce, ale Allyson je příkladem toho, že i jeden den vám může zcela měnit život. Stačí jen jedno obyčejné rozhodnutí. Allyson má po cestě po Evropě se svou kamarádkou namířeno do Londýna. Ve vlaku však potkává zcela neznámého Willéma. Ten jí nabízí, ať s ním jede na pouhý den do oslnivé Paříže. K překvapení všech Allyson souhlasí. Vydává se tak vstříc dobrodružství s cizincem, kterého nezná ani pár hodin. Prožije zde nezapomenutelný den nebo se setká se zklamáním?

Abych byla zcela upřímná, tak mě nikdy dříve tahle kniha nelákala. Ani jsem neměla ponětí o čem přesně je. Důvodem je možná obálka, které není mým favoritem. Proto jsem se o knihu nijak nezajímala. Přelomovým bodem byl moment, kdy jsem zjistila, že příběh vydá YOLI a v hlavní řadě moment, kdy jsem si přečetla ukázku v podobě takové malé roztomilé brožurky. Setkala jsem se s obrovským překvapením a rozhodla se, že knihu musím mít. Už díky první kapitole jsem z knihy cítila obrovský potenciál a jedinečnost, kterou tahle kniha bezpochybně oplývá.

Jen jeden den představuje velmi svěží contemporary příběh a začíst se do takové knihy mi nikdy nedělá jediný problém. Už v začátcích jsem se zcela ponořila do děje a nechala se pomalu unášet jeho vývojem. Jedná se o znatelně klidnější a pomalejší knihu na rozdíl od jiných contemporary knih, ale právě tahle její pomalá „nátura“ byla to pravé ořechové. U knihy se tak dalo nádherně relaxovat a jednoduše si oddechnout. Její první polovina byla navíc dle mého názoru nejčtivější a nejzajímavější. Hlavním námětem bylo vážně pouze jen cestování a poznávání nových míst. Celé to tak působilo takovým zcela bezproblémovým dojmem. Sama jsem se u toho mohla navíc úžasně zasnít a představit si sebe samu na místech, kam se Allyson dostala. Na pár hodin jsem tak vždy každý den ocitla v Paříži – městě světel.

Právě to, že hlavní hrdinové neřešili své problémy a nechávali se unášet chvíli, se mi na tom líbilo nejvíce. Myslím, že knih, ve kterých se setkáváme se stále stejným bědováním o životě, škole, práci, lásce a podobně, je až nad hlavu. Bylo tak neskutečně osvěžující číst něco, kde jsou všichni pozitivní, plní života a neřešící zbytečnosti a malichernosti. Jednoduše si užívali každičkou sekundu jejich společného dne. Právě tohle už nyní téměř nikdo nedovede a tak jsem ocenila o tom alespoň číst. Navíc být obklopená Paříží musím být nezapomenutelné.

Od knihy Jen jeden den by téměř každý čekal převážně romanci. Překvapivě romantika hraje zcela vedlejší roli a už jen to zní skvěle. Nestává se mi často, abych takovou knihu četla, ale řeknu vám, že to bylo nepřekonatelné. Šlo tedy převážně o Allysonino poznávání sebe samotné. Během jednoho obyčejného dne o sobě zjistila tolik, co ne za celý dosavadní život.

Allyson mi zcela sedla. Její obyčejnost a nesobeckost byly velkým plusem. Je sice pravda, že je tak trochu lehkomyslná. Přeci jen jet do zcela neznámého města a země s cizincem, kterého potkala toho rána, působí trochu nepromyšleně. Nevím, jestli by kdokoliv jiný nebo i já samotná souhlasila. Rozhodně bych byla podezřívavá a snažila se dostat do nejdál pryč od takové osoby. Willém byl však velmi milý a sympatický mladík. Alespoň na první pohled a do určité chvíle. Sympatický mi rozhodně byl, ale často mě až iritoval. Jednoduše mi nesedl jeho způsob jednání, které bylo místy až přehnané. Nic na tom ale nemění fakt, že knihu rozhodně zpříjemňoval.

Někdo by čekal, že bude děj eskalovat až na samém konci. I v tomhle se ale Jen jeden den liší. Toto stádium děje totiž přichází už v polovině knihy a nebudu zapírat, že mě to nepřekvapilo. Překvapilo, ale i tak jsem měla jistá podezření. Díky tomuto momentu jsem z knihy začala cítit více emocí než dosavad. Zároveň jsem se na příběh začala dívat tím novým nabízeným pohledem a uvědomila si mnoho věcí. Sice byl v tu chvíli konec ještě hodně daleko, ale i tak se kniha stačila znatelně změnit.

Z druhé poloviny jsem však byla maličko zklamaná. I když mi dosavadní klidná povaha knihy nevadila, tak v druhé polovině se z ní stala doslova nudná kniha. Je mi jasné, že to bylo součást vývoje, ale i tak to nebylo nic pro mě. Allyson se vrátila ke svým předešlým životním stereotypům a snažila se na vše zapomenout. Na druhou stranu jsem ocenila pohled na její pravý život, ne jen na ten cestovatelský. Byly vidět velké rozdíly. Avšak na den v Paříži nelze zapomenout. Od té doby byly znatelné rozepře mezi Allyson a jejím okolím. Šlo si všimnout, že jí tento jeden den od základů změnil. Samotná Allyson a její rodina s přáteli tak začali od jejího života najednou očekávat zcela odlišné věci.

Až na samém konci mě to opět začalo bavit. Allyson byla konečně schopná se postavit všem okolo a říct, co chce se svým životem udělat. Konečně si byla jistá a sebevědomá. Zbožňovala jsem tohle náhle prozření. Něco takového jsem očekávala a dočkala se. To, co jí scházelo, byla schopna vzít život do svých vlastních rukou a spoléhat sama na sebe.

Kniha Jen jeden den je něco nepředstavitelně osvěžujícího. Nyní chápu, že jsem otálením dělala špatně. Kniha navíc nemusí být je pro příznivce YA a contemporary. Myslím, že jí ocení čtenář jakéhokoliv věku a vkusu a stejně jako zasáhla mě, tak zasáhne i vás. Je navíc velmi pravděpodobné, že budete schopni Jen jeden den přečíst za jen jeden den.

Za recenzní e-knihu ze srdce děkuji nakladatelství YOLI