RC recenze: Etiketa a špionáž | Kouzelně praštěný steampunk

Série: Finishing school #1
Autor: Gail Carriger
Překlad: Pavla Kubešová
Datum vydání: 3. března 2014
Počet stran: 288
Jedna věc je naučit se správně dělat pukrle. Něco docela jiného je umět přitom vrhat nožem. Vítejte v Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek!

Čtrnáctiletá Sofronie dává svojí mamince pořádně zabrat. Víc než správné vychování ji zajímá rozebírání hodinek a šplhání po stromech a její rodina nemůže než doufat, že nikdy nikdo neuvidí, jak dělá pukrle. Paní Temminicková zoufale touží, aby se z její dcery stala pravá dáma. Proto Sofronii zapíše do Penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek.

Ale Sofronie si brzy uvědomí, že to není tak docela škola, v kterou by její matka doufala. Tenhle penzionát je… tak trochu jiný. Dívky se tu sice učí tanci, jak se správně šatit a etiketě povšechně, ale zároveň i jak se vypořádat se smrtí, jak rozptýlit a odvést pozornost, a hlavně té opravdové špionáži – samozřejmě při zachování nejvybranějších mravů. Sofronie a její přítelkyně čeká vskutku strhující první rok!

Všichni od ní očekávají jen jediné – dospět a stát se dámou jak se tuto dobu patří. Sofronie to však tak necítí. Spíše než umět vyšívat a nosit nejnovější šaty, by pobíhala venku a rozebírala věci. Podle její matky to však nejsou aktivity vhodné mladé dámě a tak posílá Sofronie do penzionátu mademoiselle Geraldiny pro kvalitní přípravu mladých dívek za vidinou zlepšení jejího nevhodného a nespolečenského chování. Ani jedna z nich však netuší, co je tento penzionát ve skutečnosti zač. Právě v tomto penzionátu Sofronie narazí na mnoho nečekaného a nevídaného. Naučí se to, co si její matka zrovna nepředstavovala a bude čelit nebezpečí. Jaký bude Sofronin první rok?

Etiketu a špionáž jsem měla v merku už nějako tu dobu. Díky své nádherné obálce si ihned získala mou plnou pozornost. Žádnou steampunkovou knihu jsem dosavad nečetla a tato mi zněla jako něco, co by mě mohlo bavit. Neodvážila jsem se však do téhle knihy v angličtině pustit. Přeci jen jsem netušila, co od takové steampunk knihy očekávat. S českým překladem jsem ale neváhala a ihned se do ní pustila. I s počátečním lehkým strachem z toho, co kniha nabídne, jsem se nečekaně rychle začetla.

Kniha mě neskutečně překvapila. Tenhle příběh zasazený do minulosti a obohacený o pár modernějších vynálezů na mě působil velmi svěžím dojmem. Autorka se držela jedné dějové linie a od svého tématu zbytečně neuhýbala. Tak trochu jsem očekávala složitý steampunkový příběh plný nejrůznějších vedlejších zápletek, ale složitý vůbec nebyl. Bylo velmi lehké se do knihy začíst a vše potřebné bez problému pochopit. Etiketa a špionáž se totiž zaměřuje spíše na hlavní hrdinku, než na svět, ve kterém žije. I přesto, že jsem byla s dějem velmi spokojená, bych i tak uvítala trochu hlubší zasvěcení do Sofronina steampunkového světa. Tento dobrodružný příběh se svou tloušťkou řadí spíše k těm, které čtenář slupne za opravdovou chvíli. Stejně to bylo i u mě. Přečtený jsem jej měla za necelé dva dny. Svým vtipem si mě ale ihned bez prodlení získal.

Steampunk je sice hlavním námětem téhle nové svěží YA série, ale setkat se v ní lze i s klasickými paranormálními bytostmi. Upíři a vlkodlaci. Právě ti křižují tímto příběhem. Přesto, že už nejsou tyto typy postav úplně v kurzu, tak musím říct, že bylo milé na ně i v téhle knize narazit. Výhodou je, že byli vykresleni jako obyčejní lidé. Příběh tak nebyl příliš jednotvárný.

Hlavní hrdinka Etikety a špionáže Sofronie musí padnout do oka snad každému čtenáři. Není nudná ani naivní a vždy překvapí. Nejen, že je schopna si udělat srandu v každé situaci, ale dovede se také postavit vstříc nebezpečí a jednat pohotově. Užívala jsem si sledovat její vývoj a to jak se stává součástí penzionátu. Jediná výtka bude asi k jejímu věku. Přišlo mi, že na to, že je Sofronie pouhých čtrnáct let, se chovala minimálně na osmnáct. Možná to bude tím, že se jedná o steampunkovou knihu, ale i tak mi to místy nesedělo. Od čtrnáctileté dívky bych čekala trochu jiné chování a uvažování. Zároveň si říkám, že bych si knihu asi užila více, kdyby mi bylo tak o pět let méně. S hrdinkou bych více soucítila. To ale nemění nic na tom, že jsem si knihu velmi užila.

Sofronie ale není jediná postava, se kterou se v knize lze v knize setkat. Po příchodu do penzionátu si Sofronie našla pár opravdu milých přátel a bohužel i nepřátel. To dodávalo Etiketě a špionáži potřebnou šťávu. Právě díky hlavní záporňačce přišla Sofronie k něčemu, co jednoduše musela vyřešit. Líbilo se mi především to, že jsem netušila, co Sofronie hledá a ani co hledá ona sama. Vše bylo takové jedno velké tajemství. Čtenář tak až do samého konce netuší, o co jde. Bylo to ale takové správně kouzelné a praštěné.

I když asi nebude Etiketa a špionáž mou knihou roku, tak musím uznat, že to bylo opravdu miloučké a neskutečně čtivé. Příběh, se kterým nic nezkazíte. Kniha pro mě byla takovou oddechovou knihou, se kterou jsem se na chvíli krásně odpoutala od reality a popustila uzdu své fantazii. Už se nemohu dočkat, čemu dalšímu bude Sofronie v dalších dílech čelit. Určitě se teď budu po steampunkových knihách koukat častěji.

Mé velké díky patří nakladatelství CooBoo za poskytnutí recenzního výtisku.