Recenze: The assassin's curse | Pirát a asasín na cestě za zlomením kletby

Série: The assassin's curse #1
Autor: Cassandra Rose Clarke
Datum vydání: 2. října 2012
Datum vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 298
Nakladatelství: Strange Chemistry
Ananna z klanu Taranaou utíká z lodi, když jí rodiče chtějí provdat do jiného pirátského klanu. To vyvrcholuje v to, že za ní posílá znepřátelený klan asasína. Když se s ním jedné noci Ananna střetává, vyzbrojena magií, o které nemá ani tušení, omylem aktivuje kletbu, které je s asasínem propojí.

Proto, aby zlomili kouzlo, musí Ananna a asasín splnit tři nemožné úkoly. Během své cesty se navíc musí utkat s čaroději, plovoucími ostrovy, vražednými mantikorami, zvláštní magií ... a rostoucím romantickým napětím mezi nimi.

Ananna z pirátského klanu Taranau byla předurčena k tomu se provdat za Tarrina - syna kapitána klanu Hariri. To vše jen proto, aby mezi sebou ukončily dlouholeté rozepře. Ananna však vždy snila o něčem zcela jiném. Snila o svobodě, vlastní lodi a posádce. Její rodiče se však rozhodli o jejím osudu rozhodnout sami. Ananna ale bere svůj osud do vlastních rukou a utíká od domluveného sňatku. Ukřivděný klan Hariri to však nenechává být. Posílá za Anannou asasína Najiho. Jeho úkol – zabít ji. Když se ale shodou náhod podaří Ananně zachránit Najiův život, přísahá Naji, že jí bude na každém kroku ochraňovat. Tím, že jej Ananna zachránila, aktivovala pradávnou kletbu, která je svými neviditelnými nitkami svázala k sobě. Aby se však mohly jejich cesty zase rozejít, musí splnit tři úkoly a zlomit tak kletbu.

Tahle poměrně tenká knížka se skrývala v mé knihovně již dlouho. Je u mě v celku normální, že se k určitým knihám dostanu až po hodně dlouhé době. S touhle to proto nebylo jinak. Ani nevím, proč mi to tak trvalo. Kniha se mi na první pohled zdála být velmi zajímavá, ale jaksi chyběl jakýkoliv spouštěč, který by mě donutil knihu bez váhání otevřít. Ani jsem na ní nikde moc často nenarážela. Když jsem však dostala chuť na zajímavou fantasy knihu, byl první díl této duologie The assassin’s curse jasnou volbou.

Zpočátku jsem byla jaksi skeptická. Fantasy knihy, nebo knihy odehrávající se ve smyšleném světě, nejsou zrovna těmi, které bych četla na denním pořádku. Když už, tak mě musí opravdu zaujmout. V případě The assassin’s curse jsem se bála, že svět téhle knihy nebude dostatečně propracován a já si jej tak řádně neužiji. Všechny mé obavy byly nicméně zcela zbytečné. Příběh dovede svého čtenáře téměř neprodleně stáhnout do víru akce, magie a kleteb. Svět této knihy byl navíc bravurně postaven, až jsem si Začíst se do knihy nebyl vůbec žádný problém. Již od začátku nabízí plno akčních momentů, které potěší každého milovníka pořádných fantasy knih.

Líbila se mi svižnost, kterou kniha oplývala. Tentokrát se nesetkáte s žádným pomalým rozjezdem, ale jste doslova vhozeni do víru akce. Mix nebezpečí, magie a vtipu navíc zaručuje, že si knihu neskutečně užijete. Samotný námět cesty dvou lidí - pirátky a asasína, kteří se nikdy neměli potkat, mi navíc přišla velmi originální. Už jen to, že oba dva jsou řádnými bad-ass postavami, slibuje mnohé. Knize ani nechyběl vtip, který celou knihu nádherně prozařoval a dodával jí doslova jiný rozměr.

Ananna byla jedním slovem úžasná. Kéž by všechny ostatní hrdinky byly alespoň trochu jako ona. Ohromně se mi líbila její přímočarost, odhodlanost a sarkasmus, kterým oplývala. I v těch nejvážnějších chvílích dokázala prohlásit něco, co prozářilo celou knihu. Jakožto pirát se navíc dokázala ohánět mečem i rukou. Užívala jsem si každičký moment, kdy byla Ananna na scéně. Rozhodně jí lze označit za jednu z největších bad-ass hrdinek vůbec. S takovou Rose či Tris by si rozhodně ohromně rozuměla.

A pak tu je Naji. Ach, Naji. Toho bych přirovnala zase k Dimitrijovi. Zbožňovala jsem jeho chování. Je to ten typ, co skoro nemluví, úsměv skoro nezná a místy pronese nějakou sarkastickou poznámku. Navíc dovede bojovat, za což má bod navíc. Své emoce a pocity držel hluboko v sobě pod pokličkou a nedal nikdy nic najevo. To, jak byl svému poslání chránit Anannu odevzdaný, mě dostávalo do kolen. Cassandra Rose Clarke jej vykreslila v tom nejlepším a ukázala, že i „nájemný vrah“ může mít srdce. Právě díky Ananně se začal měnit z vraždícího stroje zpět na člověka s emocemi. Sledovat jeho vývoj bylo více než úžasné.

Zcela jsem hltala jeho vztah s Anannou. Není se třeba bát nějakého klišé romantického vztahu. Mezi Anannou a Najim to jde totiž vše hezky pomalu. Dva zcela neznámí a odlišní lidé si tak nejprve k sobě nacházejí cestu. Až po chvíli lze mluvit o přátelství, které v nic víc neústí. Ananna sice zápasila s vnitřními pocity vůči Najimu, nicméně jejich poslání, splnit tři nemožné úkoly, bylo přednější. Romantika se v knize tedy vůbec nevyskytuje. Jistou (obrovskou) přitažlivost však nelze oběma odepřít.

Trochu mě zklamalo to, že se kniha nedočkala žádného velkého vyvrcholení. Po celou dobu se jednalo pouze o tři nesplnitelné úkoly a Ananninu a Najiovu cestu. Tato série totiž nepojednává o ničem jiném a tak si většinu ponechala autorka až do druhého závěrečného dílu. Na tom by nebylo nic špatného, protože i tak byla kniha The assassin‘s curse neskutečně čtivá a dobrodružná. I tak jsem ale čekala od závěru knihy něco více.

Samotný konec byl proto poměrně dosti otevřený a prakticky hned jsem se musela vrhnout do pokračování. Nedokázala bych vydržet déle. Námět téhle knihy se mi opravdu velmi zalíbil a považuji jej za jednu z nejlepších knih/sérii, které jsem letos přečetla. Doporučuji tak knihu každému, kdo rád na chvíli uteče od reality a pronikne do úžasného fantasy světa plného pirátů. Ať už jste holka či kluk, kniha vás zaujme stejně.