Recenze: Cruel beauty | Měla ho nenávidět, namísto toho se do něj zamilovala

Název: Cruel beauty
Autor: Rosamund Hodge
Datum vydání: 28. ledna 2014
Vydání u nás: Nechystá se
Počet stran: 342
Nakladatelství: Balzer + Bay
Cruel beauty - oslnivý romantický příběh inspirovaný klasickou pohádkou Kráska a zvíře pojednávající o našich nejhlubších touhách a jejich síle změnit osud. Od svého narození byla Nyx zasnoubena s krutým vládcem svého království. To vše kvůli dávné pošetilé dohodě jejího otce. Celé dlouhé roky byla cvičena k tomu, aby jej jednou zabila.

Nyx nikdy neměla na výběr. Svou rodinu nenávidí za to, že se jí nikdy nepokusila zachránit a sebe za to, že by svému osudu ráda utekla. Přesto vše o svých sedmnáctých narozeninách opouští vše a vydává se napospas mocnému a nesmrtelnému Ignifexovi. Její plán? Svést ho, zničit jeho začarovaný hrad a zlomit devítisetletou kletbu, kterou seslal na její lid.

Ale Ignifex není takový, jakého si ho Nyx představovala. Zvláštně přitahující lord jí okouzluje a jeho hrad, plný měnících se bludišť pokojů jí pomalu očarovává.

A zatímco se Nyx snaží najít cestu, jak osvobodit svou zem odhalením všech gnifexových tajemstvích, začíná pociťovat zvláštní přitažlivost. I kdyby se nebránila tomu zamilovat se do svého předního nepřítele, jak by mohla vzdorovat své povinnosti a nezabít jej? Čas utíká a Nyx se musí rozhodnout, co je důležitější: budoucnost jejího království, nebo muž, kterého nikdy neměla milovat?

Nyxin život byl již od jejího narození nalinkován do detailu. Aby společně s celou rodinou pomstila smrt své matky, je od útlého věku cvičena a to z jednoho jediného důvodu - vzít si může, který stojí za neštěstím Nyxiny rodiny, zabít jej a osvobodit celé království od krutého vládce. Je tak nucena vzdát se šance na šťastný život a zasvětit jej pomstě. Poté, co se stává Ignifexovou právoplatnou ženou začíná objevovat tajemná zákoutí jeho hradu a především jeho nejtemnější tajemství. Všichni od ní očekávají, že jej bude nenávidět, ale jak Nyx začíná s Ignifexem trávit více času, zjišťuje, že jen není schopna zabít. Může jen ale zachránit. Co vše bude Nyx nucena podniknout, aby zachránila nejen jej, ale i svou rodinu a království?

Láska na první pohled existuje. Alespoň ta knižní. V momentě, kdy jsem poprvé zahlédla tuto knihu, jsem věděla, že si jí přečíst musím a líbit se mi určitě bude. Jakoby ke mně promlouvala a říkala: „Přečti si mě!“. To, co mě v první řadě zaujalo, byla „nečekaně“ obálka samotná. Ta mě zaujala svým kouzelně tajemným dojmem. Cruel beauty na mě ale celkově působila jako něco, co mi nesmí za nic na světě uniknout.  Kniha představuje něco, se jen tak často nevidí a co slibuje mnohé. Ať už jste příznivcem pohádek či mytologie, tak vám tento mix obojího přijde vhod.

Čekáte-li klasickou pohádku, tak jste na omylu. Cruel beauty je sice založena na klasické pohádce Kráska a zvíře, ale kromě námětu s ní nemá téměř nic společného. Na pohádku by to bylo velmi temně založená kniha. Velkou roli v příběhu hraje i řecká mytologie, která společně s pohádkovým námětem tvoří něco zcela neobyčejného. Tato fantasy kniha odehrávající se v zakletém království přináší pohled na jedinečný milostný příběh, kletbu a odvahu hlavní hrdinky, která pro záchranu všeho nasadila vlastní život. Jedná se doslova o skvost mezi všemi ostatními převyprávěními klasických pohádek. I původně pohádka může být čarovně tajemná a neskutečně nebezpečná.

Zpočátku jsem byla lehce rozpolcená. Netušila jsem co očekávat; byl to navíc první re-telling pohádky, který jsem kdy četla; kniha měla specifický styl a celý námět knihy byl zcela jiný, než jsem očekávala. Do jisté doby jsem netušila, zdali se mi Cruel beauty vlastně líbí, či ne. Bylo až zvláštně těžké si o knize udělat obrázek. Příběh se odvíjel pomalu a nenuceně a téměř vše bylo jedno velké tajemství. Sama jsem si nikdy nebyla jistá, jak to vlastně vše je. Čtenář totiž až do samotného konce kompletně netuší proč se vše děje, tak jak se děje a jaký je důvod, který vše způsobil. Nad celou knihou se neustále nese hustý opar tajemství, která si ke čtenáři nacházejí svou cestu až v tu pravou chvíli.

Autorka Rosamund Hodge vytvořila na papíře nepopsatelně kouzelný svět magie, do kterého vložilo jak dobro, tak i zlo. Vše perfektně vybalancovala a dodala tak knize jedinečný nádech. Svět, ve kterém se Cruel beauty odehrává, se nepodobá ničemu jinému, s čím jsem se zatím setkala. Nemám co vytknout. Zamilovala jsem se do toho, jak vše působilo nebezpečně. Bylo to něco jiného. Zlo mělo v příběhu své právoplatné místo, ale bylo vidět, že i zlo není vždy zlé.

Nyx je velmi silná osobnost. Už jen to, že se nedobrovolně vzdala všeho a kvůli otcově vině zasvětila svůj život tomu, po čem netoužila, mě donutilo s ní soucítit. Nyx byla odhodlaná a chtěla svou rodinu pomstít, ale na druhou stranu toužila po životě, ve kterém by si dělala, co by se jí zachtělo. Přišlo mi od jejího otce ohromně sobecké, že jí nedal na výběr. Musela se doslova obětovat za život své sestry. Právě se sestrou měla Nyx velký problém. Nemohla se smířit s tím, že právě ona je tou, se kterou se jedná jako v peřince, zatímco Nyx musí zaplatit za sestřin život životem svým. Nedivím se tak Nyxiným myšlenkovým pochodům. Právě ona byla tou, která se po celou dobu chovala nesobecky.

Dalo práci si Ignifexe oblíbit. Přirovnala bych ho k Warnerovi z Shatter me. Je to ten typ postavy, kterou nenávidíte a nesnášíte současně. Sama jsem téměř po celou knihu nevěděla, zdali si ho oblíbím či ne. Neustále vystupoval jako negativní postava a byl tak i představen. Proto jsem si nebyla jistá, zdali se vůbec někdy obrátí na dobrou stranu. Avšak něco na něm bylo. Něco, co mě podněcovalo k tomu mu dát šanci a vyčkat. Ignifex je navíc neskutečně vtipný. Chvíle mezi ním a Nyx mě vždy neskutečně bavily. A pak tu je Shade – Ignifexův služebník, který s ním má společného více, než se může zdát. Právě Shade byl to první, co mě na knize opravdu zaujalo.

Co mě přesvědčilo o tom, že knihu opravdu zbožňuji, bylo to, jakým směrem se příběh vydal. Pár prvků jsem si uhádla už dříve, ale většina byla jedno obrovské překvapení. Kniha získala neskutečný spád a dramatičnost byla k nevydržení. V tu chvíli jsem musela číst a číst. Cruel beauty je velmi napínavá kniha, která vás jen tak nepustí. Už mi dlouho chyběla nějaká kniha, která by mě kompletně odrovnala. Tento autorčin debut rozhodně nejednoho čtenáře překvapí. A fakt, že se jedná o debutové dílo autorky Rosamund Hodge je ještě překvapující.

Z knihy jsem stále ohromně nadšená a nejraději bych se do ní pustila znova. Máte-li rádi pohádky a mytologii, tak bude Cruel beuaty to pravé pro vás. Zaujme vás svou čtivostí a ojedinělostí. S něčím tak kouzelně tajemným jsem se opravdu dlouho nesetkala. Výhodou může být i to, že jedná o samostatnou knihu. Žádná série. Příznivci takovýchto knih určitě budou rádi a jejich srdce zaplesá.