RC recenze: Aliance | Zjistěte, co se skrývá za branami

Název: Aliance
Série: Divergence #3
Autor: Veronica Roth
Překlad: Radka Kolebáčová
Datum vydání: 7. dubna 2014
Počet stran: 360
Tris a Tobias jsou opět spolu, ale společnost a systém, v kterém oba vyrůstali a kterému oba věřili, je v troskách. Systém frakcí je kompletně rozvrácený, rozhoří se souboj mezi jednotlivými vůdci toužícími po moci, ale všichni ve skutečnosti touží po jediném – po pomstě. A svět za plotem obklopujícím celé město se zdá ještě nemilosrdnější. Pokud však Tris chce ochránit své blízké, musí se vydat právě za hranice svého rodného Chicaga. A zde odhalí tajemství, které je ještě více šokující, než čekala.

Chicago se praktický zmítá ve válce. Ti, kteří chtějí zachovat systém frakcí a ostatní, kteří si myslí, že by byl život lepší bez nich, stojí na opačných stranách a nebojí se ničeho. Tris a Tobias opět stojí ve středu všeho dění a musí vymyslet jak všemu zamezit. Nic ale není takové, jak se mohlo znát. Vůdce obou stran už ale nezajímají pouze lidé a město, zato se jim zachtělo moci. Jediný způsob, jak najít východisko, je prozkoumat to, co se nachází za hranicemi města. Co ale Tris a Tobias za hranicemi naleznou? Bude to stačit k tomu, aby zachránili celé Chicago?

Zazvonil zvonec a jedné dystopie je konec. Od vydání prvního dílu této světoznámé série utekly sice už celé dva dlouhé roky, ale každému knihomolovi to určitě nyní přijde jako chvilička. Dlouho očekávaný závěrečný díl je tu a s ním odpovědi na všechny otázky, které nás po tu dlouhou dobu pronásledovaly. Na knihu jsem se těšila opravdu dlouho. Bezprostředně po vydání originálu jsem se zuby nehty snažila vyhnout se všem možným spoilerům, jak jen to šlo. Krátkou dobu před vydáním českého překladu jsem ale na jeden (ten nejhlavnější) spoiler nevědomky narazila. Nebudu lhát o tom, že jsem nezuřila. Nic mě tak moc už dlouho nenaštvalo. Smířila jsem se s tím, ale mé nadšení výrazně kleslo. Přesto se našly věci, které mě stále zajímaly a tak jsem nad přečtením Aliance neváhala.

Celá kniha je vlastně takový velký spoiler. Je opravdu velmi těžké jí rozebrat, když o velké části knihy vlastně ani nemohu mluvit. Veronica Roth se i Aliancí vrhla rovnou do víru bujaření. Již to na mě zapůsobilo. Žádný pomalý rozjezd či seznamovaní s dějem, hezky rovnou po hlavě do toho nejhlavnějšího. Tentokrát jsem si nemohla stěžovat na to, že by se nic nedělo, jako jsem to dělala u Rezistence. Naopak mě překvapilo, že se hrdinové ani nestačili na chviličku zastavit. Vše jelo na nejvyšší rychlost, až jsem se chvílemi ztrácela. Zároveň jsem měla takový pocit, že oproti Rezistenci, ve které převažovaly dialogy, jich v Alianci docela málo. Jsem si navíc jistá, že kdybych nejprve nečetla znovu první a druhý díl, tak bych zcela jistě v jistých ohledech tápala. Tato série totiž patří mezi ty, u kterých si moc detailů zkrátka nedokážu za boha zapamatovat. Nic na tom ale nemění fakt, že měla kniha určité kouzlo.

Opět se lze setkat se dvěma úhly pohledu. V tomto případě tomu dosti fandím. Už u Divergence mě zajímalo, jak vše vidí právě Tobias a tak jsem jeho úhel pohledu bezpochyby uvítala. Na jednu stranu to děj o něco více okoření a na druhou čtenáři po dočtení knihy dojde, proč autorka druhou a třetí knihu obohatila a Tobiasův úhel pohledu. Překvapilo mě tak, kolik náznaků jako tenhle se v sérii nacházelo už od samého počátku. Aliance dokazuje to, že i sebemenší maličkost má své jednoduchá odůvodnění.

Velkou roli v knize hraje to, co se nachází za hranicemi Chicaga. Jistě se najde mnoho teorií, ale to, co vymyslela Veronica Roth, mě ohromilo. Abych řekla pravdu, tak právě to, co se tam skrývá, mě na celé Alianci zajímalo nejvíce. Těšila jsem se, až odkryji pravdu a to, co tam na mě čekalo, mě vůbec nezklamalo. Chvíli se mi to zdálo být až k neuvěření, jelikož nic takového mě dosavad ani nenapadlo. Nenapadá mě teď jediné české slovo, které by přesně vyjadřovalo mé pocity. Pokud omluvíte jedno anglické, tak to bylo absolutně „mindblowing“.

Teprve až s Aliancí vše zapadá tam, kam má. Ať už člověka zajímá, proč existují frakce, proč existují divergentní, proč je město uzavřeno od okolí či cokoliv jiného. Právě se závěrečným dílem se kompletně vše vyjasní. Veronica Roth odvedla skvělou práci. Přímo až na samém konci mi došlo, že měla vše perfektně promyšlené už od samého začátku. Sama jsem se proto nevyhnula okamžikům, ve kterých jsem byla schopna říci pouhé „páni“, „omg“, „teda“ a podobně. Nečekala jsem to, ale Aliance mě velmi mile překvapila. Kdyby mi někdo předtím řekl, že budu nadšená, tak si budu klepat na čelo.

Nemůžu zapomenout ani na pověstnou Tris a Tobiase. Co bych to byla za čtenářku, kdybych na ně zapomněla. Abych ale řekla pravdu, tak jsem se o ně až tak moc nezajímala. Zní to divně, že? Pravda, oba jsou tím nejhlavnějším na knize, ale mě stále více zajímalo to, co se skrývalo tam venku. Oba jsem je proto brala jen jako takové průvodce dějem. Oba dva mi byli svým způsobem sympatičtí, ale měli své mouchy. Chvil, kdy jsem je nechápala, by se našlo dost. Hodně jsem přemýšlela nad tím, jako co jsou označeni – jako dokonalý pár. Nevím, nevím. Sice se mi dohromady líbili, ale jako dokonalý pár je rozhodně nevidím. Přeci jen se velmi často hádali, neustále si lhali (i když ne úmyslně) a společných chvil moc nezískali. Vidím je spíše jako takový dokonale nedokonalý pár.

Konec dobrý, všechno dobré. No, ne tak docela, ale Aliance jako závěr trilogie určitě uspokojí většinu čtenářů. Akční a napínavý děj vás bude pevně držet a nepustí, překvapující a rozhodně nečekaný závěr zase odrovná vaše mozkové buňky a Tris s Tobiasem vám dokáží, jak skvělí hrdinové jsou. Aliance vás bud omráčí či zcela zklame, ale jistě v ní naleznete něco, na co jen tak nezapomenete.

Děkuji touto cestou nakladatelství CooBoo za možnost zjistit, jak to dopadlo s Tris a Tobiasem.